استفاده پلیس دالاس از یک ربات خنثی ساز برای کشتن مظنون مسلح

شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
در چند روز گذشته شاهد درگیری‌های پلیس در دالاس ایالت تگزاس بودیم. در حادثه‌ای که هفته‌ی پیش روی داد و به کشته شدن یک فرد مظنون انجامید، به نظر می‌رسد که پلیس دالاس برای نخستین بار از یک ربات برای از پای در آوردن فرد مورد نظر استفاده کرده باشد. چنین کاری پیشتر به این صورت سابقه نداشته است. در این گزارش به بررسی ربات‌های مورد استفاده‌ی پلیس می‌پردازیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در پی حادثه‌ی تیراندازی پس از برگزاری اعتراضی که در آن پنج افسر پلیس کشته و هفت تن دیگر به همراه دو غیرنظامی مجروح شدند، پلیس و یک فرد مظنون در این حادثه در یک پارکینگ مرکز شهر دالاس درگیری مسلحانه پیدا کردند. در نهایت، ماموران پلیس، یک بمب رباتی یا «بمب ربات» (bomb robot) را که با مواد منفجره تجهیز شده بود به محل حضور آن فرد مظنون فرستادند که این کار در ادامه با انفجار محموله‌ی انفجاری و مرگ فرد مظنون به پایان رسید. نام این دستگاه به احتمال زیاد جایگزین عبارت ربات خنثی‌سازی بمب کنترل از راه دور (remotely controlled bomb disposal robot) شده است. رئیس پلیس دالاس دیوید او. براون (David O. Brown) در این باره گفت:

ما هیچ گزینه‌ی دیگری به جز استفاده از بمب ربات و قرار دادن یک دستگاه روی آن برای منفجر کردنش در نزدیکی فردی که به وی مظنون بودیم نداشتیم. گزینه‌های دیگر می‌توانستند افسران ما را در معرض خطر بزرگی قرار دهند. در اثر این انفجار فرد مظنون جان خود را از دست داد.

استفاده از رباتی که برای پیشگیری از مرگ افراد در انفجار ایجاد شده، برای کشتن افراد به وضوح با روش استفاده از این دستگاه به طور معمول در تضاد است. ربات‌های خنثی‌سازی بمب به طور معمول برای به حداقل رساندن پتانسیل آسیب به افراد نظامی و غیرنظامی هنگام خلع سلاح مجرمان یا پاکسازی مواد منفجره‌ی بالقوه در یک منطقه استفاده می‌شوند. این ربات‌ها اغلب با مواد منفجره‌ی مختص خود و همچنین ابزارهای دیگر مجهز می‌شوند که البته مواد منفجره‌ی گفته شده نه برای کشتن انسان‌ها، بلکه برای انهدام یا مقابله با سایر بمب‌ها و مواد منفجره‌ی بالقوه‌ای که در موقعیت‌های گوناگون ممکن است باشند، به کار می‌رود.

پلیس دالاس در سال گذشته نیز، زمانی که مقر پلیس دالاس با مواد منفجره‌ی کار گذاشته شده توسط یک فرد مسلح مورد حمله قرار گرفت، از یک ربات خنثی‌سازی بمب در یکی دیگر از رویدادهای خبری بزرگ استفاده کرده بود. در آن حادثه، فرد مهاجم توسط پلیس مورد اصابت قرار گرفت و بمب ربات در کشتن وی نقشی نداشت.

سوابق نشان می‌دهند که کلانتری شهر دالاس و اداره‌ی پلیس دانکنویل هر کدام یک مارکبوت (MARCbot) در اختیار دارند که این دستگاه در واقع یکی از ربات‌های خنثی‌سازی بمب است که به صورت متداول کاربرد دارند.

با این حال، در تصاویر قبلی دیده شده از پلیس دالاس که از ربات‌های خنثی‌سازی بمب استفاده می‌کنند، به نظر می‌رسد که در واقع از یک نورث روپ گرومن رموتک آندروس F6A یا F6B یا (Northrop Grumman Remotec Andros) استفاده شده باشد که یک مدل استاندارد برای پلیس و کاربردهای نظامی است. این مدل قابلیت تنظیمات بسیار زیادی داشته و بسته به این که پیکربندی بازو و سنسورهای آن از چه نوعی باشند، می‌تواند دارای ظاهر بسیار گوناگونی باشد. نزدیک‌ترین آندروس شناخته شده در شهر کومال، تگزاس و در حدود ۲۵۰ مایلی شهر دالاس وجود دارد.

استفاده‌ی پلیس از این دستگاه برای کشتن افراد مجرم، پرسش‌های زیادی را در مورد چگونگی کاربرد ربات‌ها در آینده پیش روی ما می‌گذارد. این مورد شاید اولین نمونه از کاربرد یک ربات توسط پلیس آمریکا برای کشتن یک مظنون باشد. استاد دانشگاه قضایی دیویس کالیفرنیا، پروفسور الیزابت ها (Elizabeth Joh) در این باره در یک توییت گفته است:

اگر حدسم اشتباه نباشد، این نخستین باری نیست که از یک ربات کشنده در پلیس امریکا استفاده می‌شود.

پیتر دبلیو سینگر (Peter W. Singer) از نویسندگان پاپیولار ساینس نیز در توییتی اشاره کرده که تاکتیک‌های مشابه قبلا هم استفاده شده است. اگر چه در یک وضعیت نظامی، یک ربات نظارت‌کننده نیز برای کشتن یک فرد شورشی با مواد منفجره به کار رفته است.

هنوز معلوم نیست که پلیس ربات را چگونه کنترل می‌کند، اما پروتکل‌های بی سیم می‌تواند به راحتی توسط هکرهای ماهر متوقف شده یا تغییر داده شوند. محقق امنیتی، مت بلیز (Matt Blaze)  اشاره می‌کند که امنیت ماشینی همانند این دستگاه هنگامی که توانایی‌های استفاده‌ از آن به عنوان سلاح کشنده نیز آشکار شود، بسیار مهم‌تر و حیاتی‌تر خواهد بود.

در تصاویر دیگری که از ربات خنثی‌سازی بمب پلیس دالاس در حین انجام عملیات به دست آمده، به نظر می‌رسد که این دستگاه به صورت بی‌سیم کنترل می‌شود. بر پایه‌ی گزارش وب سایت نورث روپ گرومن، ربات آندروس می‌تواند به صورت بی‌سیم و یا با یک کنترل سیمی عمل کند، اما هنوز معلوم نیست که پلیس دالاس در این حادثه از کدام حالت کنترلی برای این ربات استفاده کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات