احتمال ابتلا به سرطان با خوردن نوشیدنی هایی با دمای بیش از ۶۵ درجه سانتیگراد

پنج‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اگر جزو افرادی هستید که دوست دارید نوشیدنی‌های گرم را به محض آماده شدن صرف کنید، بهتر است در عادت خود تجدید نظر کنید، چراکه مرکز تحقیقات سرطان سازمان ملل متحد، اعلام کرده که خوردن نوشیدنی‌های بسیار داغ عاملی برای ابتلا به سرطان است، البته خود نوشیدنی‌ها را نمی‌توان عاملی برای ابتلا به سرطان خواند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

مرکز سرطان شناسی سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی اعلام کرده که خوردن نوشیدنی‌های بسیار داغ یکی از عواملی است که باعث بروز سرطان می‌شود، البته این نهاد اعلام کرده که قهوه و دمنوش‌های گیاهی را نمی‌توان به خودی خود عاملی برای ابتلا به سرطان توصیف کرد، پس در صورتی که جزو افرادی هستید که نوشیدنی‌های گرم خود را به محض آماده شدن، میل کنید، باید کمی در عادت خود تجدید نظر کنید. مرکز تحقیقات سرطان سازمان ملل، بخشی است که زیر نظر سازمان بهداشت جهانی فعالیت می‌کند. این نهاد اعلام کرده که قهوه را نمی‌توان به عنوان یک نوشیدنی سرطان‌زا طبقه بندی کرد. گزارش مورد نظر نتیجه‌ی بیش از ۱٫۰۰۰ تحقیقی است که در این خصوص انجام شده است. پس در اینصورت مصرف قهوه و انواع نوشیدنی‌های گیاهی در دمای معمول قابل خوردن، نمی‌تواند خطری را متوجه مصرف‌کنندگان کند. اصلی‌ترین سرطانی که با مصرف داغ نوشیدنی‌ها گریبان مصرف‌کنندگان را می‌گیرد، سرطان مری است.

سازمان بهداشت جهانی از سال ۱۹۹۱ میلادی قهوه را به عنوان یکی از عوامل احتمالی بروز سرطان مثانه قرار داده بود، اما تحقیقات انجام شده از آن زمان تاکنون، نشان داده که مصرف قهوه ربطی به ابتلا به سرطان مثانه ندارد. انستیتو تحقیقاتی سرطان آمریکا به این موضوع اشاره کرده که علاوه بر اینکه قهوه نمی‌تواند عاملی برای سرطان باشد، بلکه به عنوان یک عامل مقابله کننده با سرطان نیز عمل می‌کند. مرکز سرطان شناسی سازمان ملل با دعوت از ۲۳ محقق برای مطالعه‌ی تحقیقات انجام شده، به این موضوع اشاره کرده که نوشیدن چای گیاهی و قهوه را نمی‌توان جزو دلایل ابتلا به سرطان طبقه بندی کرد.

البته این نهاد به این موضوع اشاره کرده که مصرف نوشیدنی‌هایی که دمایی بیش از ۶۵ درجه سانتیگراد داشته باشند، می‌تواند باعث بروز سرطان مری شده و از این‌رو این مورد در لیست عواملی که احتمالا باعث بروز سرطان می‌شوند، طبقه بندی شده است. نکته جالب توجهی که نتیجه‌ی این تحقیقات را برای ما ایرانی‌ها نیز مهم می‌کند، انتخاب جامعه‌ی آماری مورد آزمایش توسط سازمان بهداشت جهانی است. براساس اطلاعات ارائه شده، مرکز سرطان شناسی سازمان ملل با مطالعه‌ی تحقیقات در کشورهایی نظیر ایران، چین و آمریکای لاتین که اغلب چای در دمایی بیش از ۷۰ درجه صرف می‌شود، به این نتیجه رسیده است.

کریستوفر وایلد، مدیر مرکز سرطان شناسی سازمان ملل در این خصوص می‌گوید:

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن داغ مایعات را می‌توان به عنوان یکی از عوامل احتمالی ابتلا به سرطان مری در نظر گرفت، اما خود نوشیدنی‌ها عاملی برای ابتلا به سرطان نیستند.

آیا شما نیز جزو افرادی هستید که چای یا قهوه‌ی خود را در دمای بالا مصرف می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات