دانشمندان موفق به کاهش سرعت نور در خلا شدند

یک‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
مطالعه 1 دقیقه
این حقیقت که سرعت نور در خلا ثابت است، یکی از پایه‌های مهم علم فیزیک است اما به تازگی دانشمندان فیلیپینی موفق به تغییر سرعت نور در خلا شده‌اند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

با تغییر در نحوه‌ی چرخش پرتوهای نور، دانشمندان انستیتو ملی فیزیک فیلیپین موفق به کاهش سرعت نور در خلا شده‌اند. این دانشمندان از امواج متقارن دایره‌ای استفاده کرده‌اند تا نحوه‌ی چرخش نور به دور خودش را تغییر دهند که در جریان این کار به طور تصادفی متوجه کم شدن سرعت نور شده‌اند.

سال گذشته نیز دانشمندان در گلاسکو توانسته بودند با استفاده از یک ماسک، سرعت نور را پایین بیاورند. با بهره‌گیری از این ماسک امواج صاف به امواج مخروطی تبدیل‌ شده بودند اما در تحقیق جدید با این که محققان روی امواج غیرصاف تمرکز داشتند اما شکل آن‌ها را تغییر نداده‌اند.

هر موج دایره‌ای گشتاور زاویه‌ی خاص خود را دارد که دانشمندان موفق به تغییر این گشتاور بدون دخالت مستقیم در امواج شده‌اند. البته نتایج این تحقیق هیچ قانون فیزیکی را رد نمی‌کنند چرا که هر فوتون با سرعتی مانند گذشته به حرکت خود ادامه می‌دهد اما به دلیل طی کردن مسیر طولانی، مدت زمان بیشتری را برای رسیدن به مقصد نیار دارد. دانشمندان حتی موفق به محاسبه‌ی مقدار تاخیر قبل از انجام عملی آزمایش شده‌اند.

این تحقیق با وجود قرار داشتن در مراحل اولیه می‌تواند در زمینه‌ی فناوری‌های پردازشی و مخابراتی بسیار کاربردی باشد چرا که در این زمینه‌ امواج دایره‌ای متقارن کاربرد بسیاری دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات