باکتری دستکاری شده ژنتیکی می‌تواند باعث تولید انرژی از CO2 شود

شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران به تازگی با استفاده از دستکاری ژنتیکی نوعی باکتری، توانسته‌اند روندی برای این باکتری ایجاد کنند که با دریافت هیدروژن و کربن دی‌اکسید، انرژی تولید کند. این یافته در صورت کاربرد گسترده می‌تواند به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی بینجامد که امروزه با خطر اتمام آنها مواجه هستیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 نوع جدیدی از باکتری که با پستکاری ژنتیکی حاصل شده، می‌تواند کربن دی‌اکسید را از هوا گرفته و آن را به انرژی تبدیل کند. هرچند که این کار، مشکل مربوط به CO2 اضافی در سیاره‌ی ما را حل نمی‌کند، اما می‌تواند باعث حفظ سوخت‌های فسیلی شده و در این زمینه به ما کمک کند.

 این باکتری، دستکاری ژنتیکی شده بود تا بتواند هیدروژن و دی‌اکسید کربن را جذب کرده و آنها را به سوخت الکل تبدیل کند. هدف از این کار، رسیدن به یک سطح قابل توجه از بهره‌وری است که بتواند در این زمینه از گیاهان پیشی بگیرد. در همین راستا در این ماه، محققان اعلام کردند که باکتری‌ها می‌توانند نور خورشید را تا میزان ۱۰ برابر موثرتر از گیاهان تبدیل کنند. محقق سرپرست این پژوهش، دانیل نوسرا (Daniel G. Nocera) از دانشگاه هاروارد در یک سخنرانی در موسسه‌ی سیاست انرژی در شیکاگو گفت:

هم اکنون ما در حال ساخت ایزوپروپانول، ایزوبوتانول و ایزوپنتالول هستیم. این‌ها همه از الکل‌هایی هستند که شما می‌توانید به طور مستقیم آنها را بسوزانید. این الکل‌ها از هیدروژنِ به دست آمده از فرایند آب تقسیم حاصل می‌شوند و آنها کربن دی‌اکسید را طی این فرایند مصرف می‌کنند؛ همان کاری که در واقع این میکروب‌ها نیز انجام می‌دهند. 

این باکتری، به نام رالستون ائوتروفا (Ralston eutropha) شناخته می‌شود و ساختارش به گونه‌ای است که هیدروژن و کربن دی‌اکسید را دریافت کرده و سپس آن را تبدیل به آدنوزین تری فسفات (ATP) می‌کند. این روند با درون‌گذاری ژن‌هایی انجام می‌شود که امکان تبدیل ATP به سوخت الکل را فراهم می‌کنند. کاربردهای عملی یک باکتری که بتواند با تنفس کربن دی‌اکسید تولید انرژی نامحدود کند‌، نامحدود خواهد بود.

 نوسرا امیدوار است تا با نتایج حاصل از این مطالعه که به زودی منتشر خواهد شد، افراد بیشتری را در مورد اینکه چگونگه این باکتری می‌تواند همچنان برای مقاصد عملی اعمال شود، هیجان‌زده کند. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که روش اخیر به هیچ عنوان، راهکاری برای مشکل گاز کربن دی‌اکسید اضافی در سیاره‌ی زمین نخواهد بود. با این حال می‌تواند به حفظ منابع فسیلی در حال مصرفمان کمک کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات