استفاده از پرینت سه بعدی برای شبیه سازی تومورها و درمان سرطان مغز

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
استفاده از پرینت سه بعدی در پزشکی و بیومکانیک در حال فراگیر شدن است. به تازگی گروهی از دانشمندان به همراه تیم متخصصی در زمینه‌ی پرینترهای سه‌بعدی، موفق به ساخت تومور مغزی و سلول‌های سرطانی شدند تا با انجام آزمایش روی آن، امیدها را برای درمان قطعی سرطان مغز افزایش دهند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در حال حاضر ۷۰۰ هزار نفر در ایالات متحده‌ی آمریکا به تومور سیستم عصبی و مغز مبتلا هستند. طبق آخرین گزارش‌ها، تشخیص ۲۵ هزار تومور مغزی در سال جاری پیش بینی می‌شود و احتمال مرگ ۱۷ هزار نفر بر اثر این بیماری وجود دارد. اما امیدها برای درمان این بیماری در حال افزایش است. چرا که تیمی متشکل از متخصصان پرینت سه‌بعدی به همراه متخصصان مغز و اعصاب توانسته‌اند، تومورهای مغزی بسازند تا درمان‌های مختلف را روی آنها امتحان کنند.

تیم تحقیقاتی این پروژه، به رهبری دکتر ویل شو (Dr.Will Shu) و دکتر نیکولاس لزلی (Dr. Nicholas Leslie) در موسسه تحقیقات بیوشیمی، بیوفیزیک و مهندسی پزشکی دانشگاه هریوت-وات (Heriot-Watt)، پروژه‌ی خود را انجام داده‌اند. این پروژه با پشتیبانی مالی ۹۸ هزار دلاری موسسه خیریه‌ی تومور مغزی انجام شده است. نتایج این تحقیقات، دستیابی به روشی نوین برای ساخت مدلی کامل از تومورهای مغزی بوسیله‌ی چاپ سه‌بعدی است که محققان می‌توانند داروهای مختلف برای درمان بیماری را روی آن امتحان کنند.

دکتر لزلی در مورد نتایج تحقیقات می‌گوید: "ما توانستیم روشی نوین برای پرینت سه‌بعدی سلول‌های تومور مغزی ابداع کنیم. این سلول‌ها به رشد و تکثیر ادامه می‌دهند و سرعت رشد آنها به سرعت رشد تومورهای واقعی بسیار نزدیک است. هدف ما این است که داروهای مختلف را روی این تومورهای مدل‌سازی شده امتحان کنیم و به دارویی اساسی برای این بیماری دست پیدا کنیم."

رفتار سلول‌هایی که در شرایط آزمایشگاهی رشد می‌کنند، مانند رفتار آنها در بدن نیست چرا که نمی‌توان شرایط و محیط زندگی این سلول‌ها در بدن را شبیه‌سازی کرد. به همین دلیل، تلاش‌های گذشته برای رشد سلول‌های سرطانی، فایده‌ی زیادی برای دانشمندان نداشته‌ است. تیم تحقیقاتی پروژه‌ی جدید امیدوارند بتوانند محیط داخلی بدن را نیز برای این سلول‌ها شبیه‌سازی کنند و نتایج آزمایش داروهایشان را به واقعیت نزدیک‌تر کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات