ارائه مدلی از زنبور که می‌تواند نقطه‌ عطفی در ساخت ربات‌ های هوشمند باشد

چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان دانشگاه شفیلد یک مدل کامپیوتری درباره‌ی چگونگی جلوگیری زنبورعسل از برخورد با دیوار ایجاد کرده‌اند. این مدل می‌تواند به عنوان گام مهمی در مسیر توسعه‌ی ربات‌های خودکار به شمار رود.
تبلیغات

تصویر مطلب پیش‌رو، یک نمای تجسمی گرفته شده از مدل ساخته شده است و این مدل را در حین کار نشان می‌دهد. هر یک از کره‌ها نشان‌دهنده‌ی یک واحد محاسباتی هستند و خطوط دیده شده هم نشانگر ارتباطات بین واحد‌ها هستند. رنگ‌ها نشان‌دهنده‌ی خروجی هر واحد هستند. در سمت چپ و راست تصویر هم ورودی مدل و در مرکز آن هم خروجی مدل دیده می‌شود که این خروجی برای هدایت زنبور عسل مجازی از یک کریدور شبیه‌سازی شده است.

محققان گروه علوم کامپیوتر شفیلد موفق به ساخت یک مدل کامپیوتری شده‌اند تا بتوانند به چگونگی عملکرد زنبور عسل در استفاده از دید خود برای تشخیص حرکت جهان اطراف و همچنین عملکرد آن در جلوگیری از تصادفات پی ببرند.

زنبورها پرواز خود را با استفاده از سرعت حرکت یا جریان نوری جهان بصری اطرافشان کنترل می‌کنند؛ اما مشخص نیست که آنها چگونه این کار را انجام می‌دهند. مدارهای عصبی هم که تاکنون در مغز حشرات یافت شده‌اند، تنها می‌توانند جهت حرکت را نشان دهند و درباره‌ی سرعت حرکت اطلاعی به ما نمی‌دهند.

این مطالعه به ما نشان می‌دهد که چگونه مدارهای تشخیص جهت حرکت می‌تواند با اتصالات سیمی به هم وصل شوند و به این طریق بتوانند سرعت حرکت را هم تشخیص دهند. گفتنی است که کنترل سرعت حرکت در حین پرواز زنبورها یک رویداد کاملا حیاتی است. دکتر کوپ (Cope) سرپرست این گروه پژوهشی می‌گوید:

زنبورعسل در تشخیص جهت و جستجو، دارای عملکرد بسیار عالی است و برای این کار از دستگاه بینایی استفاده می‌کند و باوجود اینکه مغز این حشره تنها از یک میلیون نورون تشکیل شده، اما به خوبی از عهده‌ی این کار برمی‌آید.درک این که چگونه یک زنبورعسل از برخورد با دیوارها جلوگیری می‌کند و همچنین پی بردن به این که برای این کار از چه اطلاعاتی استفاده می‌کنند از اهمیت زیادی برخوردار است. این دستاورد می‌تواند ما را به توسعه‌ی الگوریتم‌های کارآمد درباره‌ی تشخیص‌ جهت و مسیریابی نزدیک‌تر کند. این دستاوردها به تدریج می‌توانند در روند بهبود عملکرد ربات‌های پرنده‌ی خودکار موثر باشند.

پروفسور جیمز مارشال، سرمایه‌گذار اصلی این پروژه در این رابطه گفت:

 این امر در واقع دلیل سردرگمی زنبورها توسط پنجره‌ها است. چون شیشه‌ها نور را از خود عبور می‌دهند و به ندرت می‌توانند جریان نوری را ایجاد کنند که زنبورها توانایی تشخیص‌اش را داشته باشند.

دکتر کوپ و همکارانش در حال حاضر با استفاده از نتایج این پژوهش به بررسی چگونگی درک زنبورعسل از مسیر و جهت حرکت می‌پردازند و از دانش به دست آمده در این راه می‌توانند برای حل وظایف و عملکردهای موجود در این زمینه استفاده کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات