دانشمندان دلیل عدم خواب راحت به دلیل تغییر محل خواب را کشف کردند

پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تجربه خواب نامناسب پس از تعویض مکان خواب یکی از مواردی است که اغلب افراد در زمان مسافرت یا تعویض محل زندگی در روزهای اول با آن گریبان گیر هستند. شاید جالب باشد تا بدانید که این موضوع ریشه در علم دارد و دانشمندان به این موضوع پی برده‌‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اغلب افراد زمانی که برای اولین بار در یک مکان جدید می‌خوابند، معمولا دچار بی خوابی می‌شوند و نمی‌توانند تجربه‌ی خوبی را از خواب در مکان جدید داشته باشند. این موضوع برای سالیان دراز در اغلب افراد دیده شده، اما هم اکنون دانشمندان موفق شده‌اند دلیل این موضوع را متوجه شوند.

براساس گزارشی که توسط آتلانتیک طی مطالعه ۵۰ سال اخیر منتشر کرده، افرادی که خر و پف می‌کنند، در صورت تعویض مکان، در اولین تجربه‌ی خود دیگر شاهد خر و پف کردن نیستند. در واقع صدای خر و پف این افراد به اندازه‌ی همیشه نیست و بعضا شاهد این موضوع هستیم که این افراد اصلا خر و پف نمی‌کنند. بسیاری تجربه‌ی شب اول را دلیل این موضوع خوانده و کسی به سراغ چرایی اصلی این مساله نرفت.

حال دانشمندان به امید یافتن تاثیر شب اول خواب در یک مکان جدید، مطالعات خود را روی ۳۵ نفر انجام داده‌اند. این مطالعه توسط محققان در دانشگاه براون انجام شده است که طی آن ۳۵ نفر داوطلب مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. این افراد بصورت موقت در تخت خواب‌های مختلف به خواب رفته‌اند و فعالیت مغز آن‌ها بصورت متوالی مورد سنجش قرار گرفته است. همچنین الکترودهایی به مغز این افراد متصل شده تا دانشمندان بتوانند امواج مغزی، حرکات کره‌ی چشم و ضربان قلب افراد را اندازه‌گیری کنند.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افراد در اولین تجربه‌ی خواب خود در یک مکان جدید بسیار دیرتر از همیشه به خواب می‌روند و میزان خواب عمیق آن‌ها نیز بسیار کمتر از مواقع عادی است. دلیل این موضوع این است که نیم کره‌ی سمت چپ مغز بسیار فعال‌تر از نیم کره‌ی سمت راست باقی می‌ماند. نیم کره‌ی سمت چپ مغز علاوه بر اینکه فعال‌تر باقی می‌ماند، واکنش سریع‌تری نیز در قبال انواع صداهای ایجاد شده دارد.

در این مورد خاص رفتار انسان‌ها بی شباهت به رفتار شماری از حیوان‌ها نیست. برای مثال می‌توان به خوک‌های آبی اشاره کرد که روی زمین بصورت عادی به خواب می‌روند، اما زمانی که این حیوان در آب به خواب رفته باشد، یکی از چشم‌هایش باز مانده و به سمت پایین نگاه می‌کند. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که تجربه‌ی اولین خواب در یک مکان جدید در واکنش به محل جدید بوده و هدف از آن محافظت از انسان‌ها است، چراکه محل جدید برای مغز انسان غریبه به نظر می‌رسد.

بسیاری از افرادی که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، علائم بازگشت به عادت خواب نرمال را در شب دوم به نمایش گذاشته‌اند. آیا شما نیز جزو افرادی هستید که همواره در شب اول خواب خود در یک مکان جدید، تجربه‌ی خوبی را پشت سر نمی‌گذارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات