دانشمندان موفق به بازنمایی تصاویر سه بعدی ویروس زیکا شدند

جمعه ۱۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲
مطالعه 3 دقیقه
دانشمندان موفق به ارائه‌ی تصاویر سه بعدی ویروس زیکا شدند. این اقدام باعث می‌شود که بتوان نحوه‌ی انتفال ویروس زیکا و شیوه‌ی مقابله با این ویروس را با سرعت بیشتری دنبال کرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

به تازگی مقاله‌ای در مجله‌ی Science به چاپ رسیده که تصویر سه بعدی ویروس زیکا را نشان می‌دهد. نویسندگان این مقاله امیدوارند با شناخت ساختار این ویروس بتوان اطلاعات بیشتری برای مقابله با آن بدست آورد.

طبق تصویر ارائه شده، ساختار این ویروس کروی شکل بوده و شبیه ساختار ویروس‌هایی چون تب دنگی یا به طور کل فلاوی ویروس‌ها به نظر می‌رسد. با این حال مدل داده شده تفاوت‌هایی به خصوص در لایه‌ی بیرونی با بقیه‌ی ویروس‌ها دارد. بنابراین دانشمندان سعی دارند با تمرکز بر این قسمت اولین مرحله برای شناخت بیشتر ویروس زیکا را طی کنند.

ویروس زیکا، ویروسی مرگبار به حساب نمی‌آید و بیشتر افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند حتی علائم این بیماری را در خود نشان نمی‌دهند. با این حال نگرانی‌ها در مورد تاثیرات این ویروس رو به افزایش است. میکروسفالی در نوزادان یکی از عوارض ابتلای مادران باردار به این ویروس به شمار می‌رود. در همین حال دانشمندان نشانه‌هایی از ربطه‌ی زیکا با گیلن باره پیدا کرده‌اند که برای مسئولین بهداشتی کشور‌هایی مثل برزیل نگران‌کننده به حساب می‌آید. اگرچه منشا اصلی انتقال این ویروس نیش پشه‌های آلوده به زیکا بوده، اما نشانه‌هایی از انتقال از طریق مایعات بدنی مشاهده شده است. بر اساس همین نگرانی‌ها شناخت بیشتر ویروس زیکا برای دانشمندان اهمیت بالایی دارد و می‌تواند جنبه‌های ناشناخته‌ی این ویروس را برای ما نمایان سازد.

گروه تحقیقاتی این پژوهش در سال ۲۰۰۲ نیز موفق به بازنمایی ساختار سه بعدی ویروس دنگی شده بودند؛ مسلما روش‌هایی که در دهه‌ی گذشته استفاده کرده‌اند با روش‌های امروزی متفاوت است. دانشمندان برای تشخیص ساختار ویروس دنگی از دو روش کریستالوگرافی و بلورنگاری الکترونی بهره بردند. با این حال پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه‌ی تصویربرداری باعث شده که با حذف کریستالوگرافی، دانشمندان با نمونه‌های فریز شده از ویروس کار کنند. بنابراین در کمتر از یک ماه توانستند به تصویر ویروس برسند؛ با روش‌های قدیمی این فرآیند تا یک یا دو سال به طول می‌انجامید.

ویروس زیکا

یکی از محققین گروه می‌گوید:

شناخت ساختار ویروس اولین مرحله از کار ما به حساب می‌آید. نکته‌ای که در تصاویر گرفته شده خود را نشان می‌دهد تفاوت لایه‌ی بیرونی ویروس با بقیه‌ی ویروس‌ها است. امیدواریم مطالعه‌ی این لایه به سوالات ما در مورد چرایی حمله‌ی این ویروس به سلول‌های عصبی پاسخ دهد. در مرحله‌ی بعد باید به توسعه‌ی ابزارهایی کارآمدتر برای تشخیص و درمان ویروس بپردازیم.پیدا کردن روش‌هایی برای متوقف کردن ویروس کار راحتی نیست. ساختار ویروس دنگی ۱۴ سال پیش مشخص شد؛ اما تا به امروز ما موفق به ساخت یک واکسن جهانی برای آن نشده‌ایم. اگرچه روش‌های درمانی در کشور‌های مختلف آزمایش و انجام می‌گیرند، ولی روشی که در تمامی کشور‌ها جواب دهد در حال حاضر وجود ندارد. با این حال تب زرد واکسن دارد؛ ولی روش توسعه‌ی آن کاملا تجربی بوده است و در مورد فلاوی ویروس‌های دیگر کارهای قابل اعتنایی وجود ندارد. بنابراین شناخت ساختار ویروس زیکا به این زودی‌ها منجر به توسعه‌ی روش درمانی نخواهد شد. با تمام این تفاسیر نباید ناامید بود و پیشرفت‌های فناوری و مطالعات بیشتر می‌توانند به ما در رسیدن به یک روش درمانی کمک کنند و گامی رو جلو تلقی شوند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات