بررسی One UI 3.0 سامسونگ

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
مطالعه 7 دقیقه
One UI 3.0، هفتمین نسخه از رابط کاربری اختصاصی سامسونگ، اخیرا با تغییراتی در مرکز اعلانات، تنظیمات سریع و تجربه‌ی کاربری به‌صورت عمومی در دسترس برخی از پرچم‌داران قرار گرفت.
تبلیغات

وقتی صحبت از رابط کاربری اختصاصی در گوشی‌های اندرویدی به‌میان می‌آید، نام سامسونگ به‌عنوان یکی از نخستین پیشروان این زمینه به ذهن خطور می‌کند؛ شرکتی که از گذشته تاکنون چندین نسخه شامل TouchWiz، Samsung Experience و One UI را در اختیار کاربرانش قرار داده و اکنون در جدیدترین تلاش خود One UI 3.0 را در دسترس عموم قرار داده است.

بنابر ادعای سامسونگ، One UI 3.0 می‌تواند به‌خوبی تمام نوآوری‌های موجود را به‌طور خلاصه در اختیار کاربر بگذارد و تجربه‌ی کاربری اندروید ۱۱ را به ارتفاعات جدیدی برساند. «مرکز اعلانات»، «تنظیمات سریع»، «آیکون‌ها»، «صفحه‌ی قفل»، «تنظیمات»، «منوی تنظیم صدا»، «انیمیشن‌ها» و «اعلانات» بخش‌هایی هستند که بیشترین تغییر را به خود دیده‌اند.

مرکز اعلانات و تنظیمات سریع

مرکز اعلانات هم‌گام با اندروید ۱۱، در رابط کاربری جدید سامسونگ نیز دست‌خوش تغییراتی شده است. حال هریک از اعلانات دریافتی در زبانه‌ی جداگانه‌ای نمایش داده می‌شود که هر کدامشان با پیروی از زبان طراحی جدید One UI، گوشه‌هایی گردتر از سابق دارد و به‌همین دلیل کاربر برای یافتن اعلان به‌خصوصی، مسیر هموارتری خواهد داشت.

برخلاف سابق، حالا ترتیب نمایش اعلانات براساس زمان نیست و اعلان‌ها بسته‌به اپلیکیشن ارسال‌کننده اولویت‌بندی می‌شوند؛ برای مثال اعلانات پیام‌رسان‌ها و پیام‌های مستقیم اولویت بیشتری درمقایسه‌با اپلیکیشن‌های متفرقه دارند. البته سامسونگ وظیفه‌ی اولویت‌بندی اعلانات را صرفاً به دستگاه واگذار نمی‌کند و کاربر نیز امکان تغییر اولویت بین اپلیکیشن‌ها را دارد.

مرکز اعلانات و تنظیمات سریع در One UI 3.0

با باز کردن صفحه‌ی تنظیمات سریع متوجه تغییراتی نیز در این بخش خواهید شد که انتقال ساعت و تاریخ از گوشه‌ی بالا سمت چپ به بخش میانی صفحه، تغییر ظاهر و مکان کلیدهای Media و Devices، کاهش ردیف‌های آیکون‌ها از چهار ردیفه به سه ردیف، جابه‌جایی دکمه‌های «بیشتر»، «تنظیمات»، «دکمه‌ی نرم‌افزاری Power» و «جست‌وجو» و کاهش میزان شفافیت پس‌زمینه از جمله‌ تغییرات این بخش به‌شمار می‌آیند.

به‌لطف تغییرات اشاره‌شده، صفحه‌ی تنظیمات سریع خلوت‌تر از نسخه‌ی پیشین به‌نظر می‌رسد. کاملا واضح است که سامسونگ با کاهش تعداد ردیف میان‌برها سعی بر ساده‌تر کردن کار با یک‌دست را دارد که می‌توان این تلاش کره‌ای‌ها را موفقیت‌آمیز دانست. از طرفی در نسخه‌ی قبلی One UI، ابعاد کوچک و مکان قرارگیری نامناسب دکمه‌های «Devices» و «Media» موجب خارج شدن از مرکز توجه کاربر شده بود؛ اما حالا ابعاد بزرگ‌تر و محل قرارگیری جدید آن‌ها، احتمال استفاده‌ی بیشتر از آن دو را بیش‌ازپیش می‌کند.

آیکون‌های جدید

سامسونگ به‌طور نامحسوس تغییراتی هم روی آیکون‌های نسخه‌ی جدید رابط کاربری خود اعمال کرده است. پس‌زمینه‌ی مات به‌عنوان بخشی از زبان طراحی One UI 3.0، در برخی از المان‌ها نظیر شماره‌های PIN Lock نیز به‌چشم می‌خورد.

در نسخه‌ی جدید One UI تعداد محدودی از آیکون‌ها تغییر یافته‌اند؛ البته از نظر ما نیز این استراتژی را درست می‌دانیم؛ چراکه بدین‌ترتیب بدون ایجاد سردرگمی برای کاربر، یک‌نواختی بیشتری بین آیکون‌های رابط کاربری ایجاد می‌شود.

صفحه‌ی قفل

صفحه‌ی قفل یکی از معدود صفحاتی محسوب می‌شود که با هربار استفاده از گوشی، حداقل یک‌بار با آن روبه‌رو می‌شویم. سامسونگ تغییرات هیجان‌انگیزی نیز برای صفحه‌ی قفلِ نسخه‌ی جدید رابط کاربری خود درنظر گرفته است.

تغییرات و ویجت‌های صفحه‌ی قفل

پیش‌‌تر اگر قصد کنترل پخش یک فایل چندرسانه‌ای از صفحه‌ی قفل را داشتید، به‌زحمت باید انگشتتان را تا گوشه‌ی بالا سمت چپ صفحه هدایت می‌کردید؛ اما اکنون سامسونگ با قرار دادن این بخش در قسمت میانی صفحه‌ی قفل، کار را برای کسانی ساده‌تر می‌کند که به‌دنبال استفاده از گوشی با یک دست هستند.

با یک‌بار ضربه‌زدن به ویجت ساعت روی صفحه‌ی قفل می‌توانید به ویجت سایر نرم‌افزارها دسترسی داشته باشید که پیش‌‌تر در One UI امکان دسترسی به آن‌ها در صفحه‌ی قفل وجود نداشت.

تغییرات و ویجت‌های صفحه‌ی قفل

برای طرفداران قابلیت Always On Display‌ امکان انتخاب GIF جهت شخصی‌سازی بیشتر فراهم شده است تا کاربر مواردی فراتر از ساعت و اعلانات اخیر را در این صفحه در اختیار داشته باشد.

تنظیمات

سامسونگ در One UI 3.0 نرم‌افزار تنظیمات را هم بدون تغییر رها نکرده است. هرچند کم، اما کره‌ای‌ها با جابه‌جایی چند منو در تنظیمات به‌نوعی تلاش کرده‌اند تا دسترسی به آن‌ها را با یک دست ساده‌تر کنند. از طرفی حالا جست‌وجو در تنظیمات هم هوشمندتر از سابق انجام می‌شود و نرم‌افزار با تشخیص اشتباه تاپیی، نزدیک‌ترین نتیجه به واژه‌ی جست‌وجو شده را به کاربر نمایش می‌دهد.

منوی برنامه‌ی تنظیمات و بخش باتری در One UI 3.0

دسترسی‌پذیری به اطلاعات موردنیاز در صفحه‌ی تنظیمات باتری هم از دیگر تغییرات اعمال‌شده در این بخش به‌شمار می‌رود. حالا کاربر به‌محض ورود به بخش دسترسی‌پذیری، به گزارشی از میزان مصرف دسترسی خواهد داشت؛ درحالی‌که برای مشاهده‌ی همین گزارش در نسخه‌ی پیشین One UI، کاربر مجبور به طی کردن مسیر بیشتری می‌شد.

منوی تنظیم صدا

با کم/زیاد کردن صدای دستگاه، شاهد استفاده از المان‌های جدید طراحی سامسونگ، یعنی گوشه‌های گرد و پس‌زمینه‌ی مات هستیم؛ اما استفاده از اسلایدری که از زبان باقی اسلایدرها نظیر اسلایدر تغییر میزان نور نمایشگر و اسلایدر پخش‌کننده چندرسانه‌ای پیروی نمی‌کند، از یک‌پارچگی طراحی رابط کاربری می‌کاهد.

نوار و منوی تنظیم صدا در One UI 3.0

جابه‌جایی اسلایدر تنظیم صدا از بخش بالایی به بخش کناری سمت راست دستگاه را می‌توان اقدامی هوشمندانه دانست؛ چراکه کار با آن را برای افراد راست‌دستی ساده‌تر می‌کند که عادت به استفاده‌ی یک‌دستی از گوشی دارند.

انیمیشن‌های جدید و روان

بی‌شک می‌توان از انیمیشن‌ها به‌عنوان یکی از مؤثرترین بخش‌ها در تجربه‌ی کاربری کاربر یاد کرد که در One UI 3.0 نیز دست‌خوش تغییراتی شده است.

شاید در استفاده از رابط کاربری جدید سامسونگ متوجه تغییراتی در انیمیشن‌های آن نشوید؛ اما اگر قصد مقایسه‌ی نسخه‌ی جدید با نسخه‌ی پیشین را داشته باشید، تغییرات اعمال شده بر انیمیشن‌ها را به‌وضوح احساس خواهید کرد که موجب سریع‌تر، روان‌تر و متفاوت‌تر شدن آن‌ها شده است.

اعلانات

نسخه‌ی جدید رابط کاربری اختصاصی سامسونگ برای کهکشانی‌ها، مبتنی‌بر یازدهمین نسخه‌ی سیستم‌عامل محبوب اندروید است که از این بخش به وفاداری One UI 3.0 به ویژگی‌های آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل گوگل می‌پردازیم.

اعلانات از پرتغییرترین بخش‌های اندروید ۱۱ محسوب می‌شد؛ تفکیک گفت‌وگوها و اولویت بیشتر اعلان گفت‌وگوها نسبت‌به سایر اعلانات و قابلیت Bubble از ویژگی‌هایی هستند که One UI 3.0 از اندروید ۱۱ به ارث برده است.

قابلیت Bubble chat در One UI 3.0

اهمیت گفت‌وگوها در ارتباطات امروزی در نسخه‌ی جدید One UI‌ نیز واضح است. حالا با باز کردن مرکز اعلانات، اعلانات دریافتی شما به دو بخش Conversations و Notifications تقسیم می‌شود که بخش مربوط به گفت‌وگو ویژگی‌هایی نظیر پاسخ هوشمند را نیز به‌همراه دارد.

قابلیت Bubble نیز ویژگی جدیدی است که پیش‌تر کاربران پیام‌رسان فیسبوک با نام Chat Head می‌شناختند. به‌لطف این ویژگی، حالا گفت‌وگوهای کاربر در پیام‌رسان‌های گوناگون در قالب یک حباب شناور در محیط کاربری همراه او خواهد بود تا امکان دسترسی ساده‌تر به آن فراهم باشد.

سایر تغییرات

اگر نگاه عمیق‌تری به نسخه‌ی جدید One UI سامسونگ بیاندازیم، تغییرات ریزودرشت بیشتری نظیر امکان تغییر پس‌زمینه‌ی تماس‌ها، جزئیات بیشتر در نرم‌افزار Gallery، منوی میان‌برهای خلوت‌تر هر نرم‌افزار، امکان افزودن ویجت‌ نرم‌افزارها از طریق همین منو به صفحه‌ی خانه و امکان قفل صفحه با دوبار ضربه‌زدن به صفحه به‌چشم خواهد خورد که همگی هرچند کم، تأثیراتی روی تجربه‌ی کاربری شما دارند.

جمع‌بندی

به‌طور خلاصه One UI 3.0 را می‌توان نسخه‌ای ساده، با تغییرات جزئی و بهینه برای کار با یک دست دانست که تغییرات اعمال‌شده، علاوه‌بر بهبود تجربه‌ی کاربری، آن را به رابط کاربری یکپارچه‌تری تبدیل کرده است.

تلاش سامسونگ برای بهینه‌سازی رابط کاربری اختصاصی‌اش برای کار با یک دست ستودنی است؛ اما هنوز نمی‌توان One UI را برای افراد چپ‌دست بهینه دانست؛ چراکه عموم دکمه‌ها، اسلایدرها و قابلیت‌ها به حضور در سمت راست صفحه تمایل دارند.

گوشه‌های گرد و پس‌زمینه‌هایی که محتوای لایه‌ی زیرین را به‌صورت مات‌شده نمایش می‌دهد بیش‌ازپیش بر جذابیت‌های بصری One UI می‌افزاید. از طرفی سامسونگ در One UI 3.0 تغییرات اندروید ۱۱ را نیز محترم شمرده است که حضور عموم ویژگی‌های برجسته‌ی اندروید ۱۱ در نسخه‌ی جدید رابط کاربری اختصاصی سامسونگ را مدیون همین ادای احترام سامسونگ هستیم.

البته باوجوداینکه سامسونگ در بسیاری از موارد، تغییرات اندروید ۱۱ را در نسخه‌ی جدید One UI اعمال کرده است، همچنان برخی از تغییرات نظیر دکمه‌های جدیدی که به منوی Power Off اضافه شده، در این نسخه از رابط کاربری سامسونگ به‌چشم نمی‌خورد.

تغییرات محتاطانه‌ی سامسونگ در One UI 3.0 تجربه‌ی کاربری را بدون ایجاد تغییرات بزرگ بهبود بخشیده و محیط کاربری را یک‌پارچه‌تر کرده است. ایرادات انگشت‌شماری وجود دارد که رفع آن‌ها One UI سامسونگ را چیزی نزدیک به ایدئال می‌سازد؛ اما به‌سختی می‌توان One UI 3.0 را به‌روزرسانی مناسبی ندانست.

نکات مثبت

  • محیط کاربری یک‌پارچه‌تر از سابق شده است
  • تغییرات مثبت بدون ایجاد سردرگمی برای کاربر
  • برای کار با یک‌دست (دست راست) بهینه شده است

نکات منفی

  • هنوز ظاهر برخی از المان‌ها و آیکون‌های رابط کاربری با یکدیگر هم‌خوانی ندارند
  • کار با یک دست (دست چپ) دشوار است
  • لگ و کندی در اجرای انیمیشن‌ها
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات