نخستین بنچمارک گرافیکی پردازنده A15 از برتری بیش از ۱۳ درصدی حکایت می‌کند

دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
نخستین بنچمارک‌های منتشرشده از پردازنده A15 نشان می‌دهد که این تراشه درمقایسه‌با نسل گذشته، ۱۳٫۷ درصد عملکرد گرافیکی بهتری به‌ارمغان خواهد آورد و همچنان از رقبای خود پیشی خواهد گرفت.
تبلیغات

اپل احتمالا کمتر از دو هفته دیگر نسل بعدی گوشی‌های آیفون را رونمایی خواهد کرد. بااین‌حال، امسال جزئیات بسیاری کمی از پردازنده خانواده آیفون ۱۳ منتشر شده است و حتی بنچمارک‌های منتسب به آن نیز به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند؛ اما کاملا قطعی است که غول دنیای فناوری طبق سُنت هرساله از به‌روزترین پردازنده سری A در جدیدترین گوشی‌هایش استفاده خواهد کرد.

اعتقاد بر این است که تراشه بعدی اپل A15 نام خواهد داشت و با وجود جزئیات بسیار کم، می‌توان حدس زد که SOC (سیستم‌روی‌چیپ) جدید احتمالا از شش هسته پردازنده مرکزی (CPU) بهره می‌برد و چینش موسوم به big.little آن را چهار هسته ضعیف برای پردازش‌های روزمره و دو هسته قوی برای پردازش‌های سنگین تشکیل خواهد شد که مطابق با تراشه A14 است. همچنین، احتمالا چهار هسته گرافیکی (GPU) نیز بهترین عملکرد در محتوای گرافیکی را تضمین خواهد کرد.

افزون‌براین، اجزای دیگری همچون موتور عصبی، پردازنده سیگنال تصویر (ISP)، یادگیری ماشین و... با بهبودهایی مواجه خواهند شد. اکنون، تنها در فاصله بسیار کمی از رونمایی آیفون ۱۳، نتایج عملکرد گرافیکی تراشه مذکور در بنچمارک Manhattan 3.1 دیده شده است و نشان می‌دهد تراشه A15 در دور اول آزمایش به بیشینه ۱۹۸ فریم‌برثانیه دست یافته است؛ درحالی‌که طبق روال معمول، در دور دوم نتایج به حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ فریم‌برثانیه رسیده است.

نتایج بنچمارک یادشده حاکی از آن است که تراشه A15 عملکردش را پس از مدتی کاهش می‌دهد؛ اما حتی درصورت کاهش عملکرد، با اختلاف درخورتوجهی از رقبا پیشی می‌گیرد. طبق توییت افشاگری به نام FrontTron، این آزمون‌ها روی نمونه‌ای از تراشه جدید اپل انجام شده است که در ماه جولای به‌دستاشان رسیده بود. این نتایج نخستین‌بار در یکی از انجمن‌هاب کره‌ای به نام Clien رسانه‌ای شد.

گفتنی است میانگین عملکرد آیفون ۱۲ در آزمایش مشابه ۱۷۰ فریم‌برثانیه است. بااین‌حال، گویا تراشه A15 از بیشینه عملکرد A14 به‌راحتی فراتر خواهد رفت و این نکته را نیز باید در نظر گرفت که درحقیقت، این نخستین بنچمارک گرافیکی تراشه یادشده محسوب می‌شود و معمولا نخستین نتایج می‌تواند بسیار کمتر از نمونه نهایی باشند.

طبق گزارش دیجی‌تایمز، در اوایل سال جاری میلادی تراشه جدید می‌تواند بهره‌وری گوشی‌های هوشمند بعدی اپل را ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش بدهد. علاوه‌براین، کوپرتینویی‌ها برای ارائه محتوای بصری با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و کاهش اتلاف انرژی، قصد دارد در مدل‌های پرو از نمایشگر مجهز به ترانزیستور فیلم‌نازک مبتنی‌بر اکسید پلی‌کریستال دماپایین (LTPO) بهره بگیرند و ظاهرا باتری حجیم‌تری نیز در تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ تعبیه خواهد شد که می‌تواند شارژدهی را افزایش بدهد یا حداقل ثابت نگه دارد.

انتظار می‌رود اپل رویداد بعدی‌اش را ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) برگزار و در آن جدیدترین گوشی‌های هوشمندش را رونمایی و روانه بازار کند. سری آیفون ۱۳ می‌تواند نسخه‌ای تکامل‌یافته از خانواده آیفون ۱۲ باشد که بهبودهایی نظیر ناچ کوچک‌تر، پشتیبانی محدود از ارتباطات ماهواره‌ای، پشتیبانی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، باتری‌های حجیم‌تر، Wi-Fi 6E و... را به‌ارمغان خواهد آورد.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با آیفون به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات