اپل احتمالا روی چهار SoC جدید برای آیفون و آیپد و مک کار می‌کند

شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
افشاگری در توییتر نام چهار تراشه‌ی جدیدی را فاش کرده است که اپل روی آن‌ها کار می‌کند. این چهار تراشه در دو خانواده‌ی متفاوت جای می‌گیرند که احتمالا یکی از آن‌ها مخصوص آیفون و آیپد و دیگری مخصوص مک است.
تبلیغات

حساب کاربری Longhorm در توییتر یکی از افشاگران شناخته‌شده در صنعت سخت‌افزار است که سابقه‌ی نسبتا درخشانی در زمینه‌ی افشای اطلاعات دقیق دارد. براساس گزارش خبرگزاری تامز هاردور، این افشاگر به‌تازگی فهرستی از سیستم-روی-چیپ‌های (SoC) جدید اپل را فاش کرده است که هنوز معرفی نشده‌اند.

اگر اطلاعات فاش‌شده دقیق باشند، اپل در‌حال‌حاضر روی حداقل چهار سیستم-روی-چیپ برای دستگاه‌های مختلفی کار می‌کند که در آینده از راه می‌رسند. ازآنجاکه اطلاعات از منبعی غیررسمی به‌دست رسیده‌اند و امکان بررسی صحتشان وجود ندارد، تا زمانی‌که اپل رسما واکنش نشان ندهد، هر آنچه درادامه می‌گوییم، صرفا شایعه است.

طبق ادعای Longhorm، اپل روی دو خانواده‌ی جدید از پردازنده‌های اختصاصی‌اش کار می‌‌کند که سری T600x و T811x را شامل می‌شود. براساس گزارش‌های تأییدنشده، پردازنده‌های سری T600x دو مدل T6000 و T6001 را دربر می‌گیرد؛ درحالی‌که خانواده‌ی T811x تراشه‌های T8110 و T8112 را شامل می‌شود. منبع اصلی خبر به این موضوع اشاره نمی‌کند که پردازنده‌های یادشده با چه هدفی ساخته می‌شوند و در کدام دستگاه‌ها به‌کار می‌روند.

در نظر داشته باشید که تراشه‌های مخصوص گوشی و تبلت اپل در سال‌های اخیر شماره‌مدل داخلی چهار‌رقمی سری ۸۰۰۰ داشته‌اند که ظاهرا صرفا کارمندان اپل از این شماره‌مدل‌ها استفاده می‌کرده‌اند. تا پیش از این مدت، شماره‌مدل تراشه‌های مذکور چهار‌رقمی سری ۷۰۰۰ بودند. این موضوع می‌تواند غیرمستقیم نشان دهد تراشه‌های T8110 و 8112 برای نسل بعد آیفون ‌ها و آیپد ها و حتی شاید رایانه‌های کوچک مک در دست توسعه هستند.

ازآنجاکه هیچ‌چیزی درباره‌ی تراشه‌های سری T6000 اپل نمی‌دانیم،‌ احتمال می‌دهیم این تراشه‌ها در دستگاه‌های پیشرفته‌تر شرکت کوپرتینویی نظیر iMac و مک بوک پرو استفاده شوند. احتمال استفاده از این تراشه‌ها در مک پرو مینی نیز وجود دارد که مدتی است شایعه‌هایی درباره‌ی آن می‌شنویم.

ماه پایانی سال گذشته‌ی میلادی، در گزارشی تأییدنشده اعلام شد اپل روی چندین مدل تراشه کار می‌‌کند که مدل پرچم‌دار آن‌ها حداکثر ۲۰ هسته‌ی همه‌منظوره‌ی CPU دارد و در iMac و مک بوک پرو استفاد می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، شاید T6000 واقعا برای این سری از محصولات اپل در دست توسعه باشد.

نکته‌ی درخورتوجه این است که اپل در خانواده‌ی جدید تراشه‌های اختصاصی‌اش برای محصولات آینده از شماره‌مدل‌های مختلفی استفاده می‌کند که در نگاه اول ممکن است اتفاق خاصی نباشد؛ اما همین موضوع می‌تواند نشان دهد بین پردازنده‌های سری T600x با پردازنده‌های سری T811x تفاوت‌هایی محسوس وجود دارد. حتی احتمال دارد این دو سری از پردازنده‌های اپل سراغ استفاده از ریزمعماری‌هایی متفاوت بروند یا از ریز‌معماری‌ای واحد به‌طور متفاوت بهره ببرند. حتی شاید شماری از این پردازنده‌ها به قابلیت‌های متفاوتی مجهز باشند که در سایر پردازنده‌ها یافت نشود. برای مثال، اپل مدتی پیش پتنت مربوط به ساب‌سیستم ترکیبی حافظه را ثبت کرد که مزیت‌های جالبی به‌همراه می‌آورد و شاید صرفا در برخی تراشه‌ها استفاده شود.

گزارش‌ها می‌گویند حساب کاربری Longhorn در سپتامبر ۲۰۱۹ (شهریور و مهر ۱۳۹۸) پیش از هر منبع دیگری شماره‌مدل داخلی تراشه‌های A14 و M1 (به‌ترتیب T8101 و T8103) را به‌صورت عمومی فاش کرده بود و مدتی بعد، منابع دیگر نیز این شماره‌مدل‌ها را تأیید کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات