اینتل ساخت پردازنده‌های زئون ۱۰ نانومتری با ریزمعماری آیس لیک را آغاز کرده است

سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اینتل از شروع ساخت پردازنده‌های سرور زئون با فرایند ساخت ۱۰ نانومتری و ریزمعماری آیس لیک خبر داد.
تبلیغات

به گزارش AnandTech، باب سوان (مدیرعامل اینتل) طی مصاحبه‌ای با این رسانه، آغاز تولید نسل بعدی پردازنده‌های سرور زئون (Zeon، با تلفظ صحیح زیان) را که با نام کامل Lake 3rd Generation Xeon Scalable شناخته می‌شوند، تأیید کرده است.

وقتی شرکت بزرگی مانند اینتل نسل جدیدی از پردازنده‌های سرور را با ریزمعماری یا فرایند ساخت جدید (یا هردو) طراحی می‌کند، پیش از عرضه‌ی رسمی ابتدا نسخه‌های بتای سخت‌افزار را در اختیار شرکای تجاری خود قرار می‌دهد. پس از آن شرکت دریافت‌کننده که معمولا از مشتریان بزرگ اینتل است، سخت‌افزار اولیه را آزمایش و پلتفرم نرم‌افزاری خود را برای نسل جدید آماده می‌کند و درعین حال بازخورد خود را در اختیار اینتل قرار می‌دهد.

با گذشت زمان و نهایی شدن طراحی، اینتل نسل جدید پردازنده‌ها را معرفی می‌کند و به اصطلاح خبر از «عرضه‌ی عمومی» می‌دهد. برای همین است که تایم‌لاین معرفی پردازنده‌های سرور اینتل مانند محصولات مصرفی دسکتاپ منظم نیست و ممکن است زمان «معرفی»، «تولید انبوه» و «عرضه‌ی عمومی» با یکدیگر همپوشانی نداشته باشند.

در مصاحبه‌ی اخیر باب سوان با انندتک، مدیرعامل اینتل اعلام کرد که عرضه‌ی پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون اینتل با ریزمعماری آیس لیک در سال ۲۰۲۰ آغاز شده و غول دنیای نیمه‌هادی هم‌اکنون درحال افزایش ظرفیت تولید نسل جدید CPU-های سرور در تأسیسات ساخت پردازنده‌های ۱۰ نانومتری خود است.

این اولین باری است که وجود نسل جدید پردازنده‌های سرور اینتل رسانه‌ای می‌شود و در نتیجه منظور مدیرعامل اینتل از «عرضه»، احتمالا تولید محدود نسخه‌های آزمایشی برای شرکای سخت‌افزاری است.

تنها چند هفته تا انتشار گزارش عملکرد مالی سالیانه‌ی اینتل باقی مانده است و می‌توان انتظار داشت اطلاعات بیشتری درباره‌ی پردازنده‌های زئون آیس لیک، از جمله قیمت و زمان عرضه‌ی آن‌ها و همچنین نقشه‌ی راه جدید و برنامه‌ی اینتل برای گذار از فرایند ساخت ۱۰ نانومتری منتشر شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات