مشخصات رسمی پردازنده‌های AMD Ryzen Threadripper Pro 3000 فاش شد

شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اطلاعات رسمی از خانواده‌ی پردازنده‌های جدید رایزن موسوم به Threadripper Pro 3000 فاش شده است که نسخه‌ی پرچم‌دار آن‌ها از ۶۴ هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد.
تبلیغات

منبع قدیمی افشاسازی اطلاعات سخت‌افزاری، Videocardz، مشخصات رسمی پردازنده‌های جدید AMD را فاش کرد. اطلاعات جدید مشخصات ساخت و عملکرد پردازشی خانواده‌ی رایزن Threadripper Pro 3000 را شامل می‌شود. پردازنده‌های تردریپر پرو به‌صورت اختصاصی برای دسته‌ی ورک‌استیشن بازار طراحی شده‌اند و با تمرکز بر بازار حرفه‌ای، بهبودهای چشمگیری به خانواده‌ی تردریپر می‌آورند. از قابلیت‌های مهم خانواده‌ی جدید می‌توان به پشتیبانی از سیستم‌های ورودی / خروجی و حافظه اشاره کرد.

اطلاعات گذشته تأیید کردند خانواده‌ی تردریپر پرو ۳۰۰۰ شامل چهار عضو (SKU) خواهد بود که هر چهار عضو از معماری هفت‌نانومتری Zen 2 بهره می‌برند و قالب ورودی / خروجی (I/O) آن‌ها نیز مبتنی‌بر معماری ۱۴ نانومتری است. ترکیب تراشه‌های مذکور در فرم‌فاکتور چیپلت و در رابطی بزرگ ساخته می‌شود. دلیل اصلی جداکردن خانواده‌ی پرو از خانواده‌ی تردریپر عادی، در مجزابودن بازار هدف پردازنده‌ها دیده می‌شود. خانواده‌ی پرو برای کاربران حرفه‌ای همچون مهندسان و دانشمندان و طراحان و دسته‌ی تردریپر اصلی برای مصرف‌کنندگانی با نیازهای پردازشی فراوان تولید می‌شود.

مشخصات پردازنده AMD Ryzen Threadripper Pro 3000

همان‌طورکه گفته شد، اطلاعات چهار پردازنده از خانواده‌ی تردریپر پرو ۳۰۰۰ فاش شد. این پردازنده‌ها عبارت‌اند از: Ryzen Threadripper PRO 3995WX ،Ryzen Threadripper PRO 3975WX ،Ryzen Threadripper PRO 3955WX و Ryzen Threadripper PRO 3945WX. در جدول زیر، مشخصات رسمی هریک از پردازنده‌ها را مشاهده می‌کنید.

نام پردازنده

تعداد هسته پردازشی

تعداد رشته پردازشی

سرعت کلاک پایه

سرعت کلاک تقویت‌شده

حافظه کش L3 / تعداد خطوط PCIe

توان طراحی گرمایی TDP

پشتیبانی حافظه

قیمت

تاریخ رونمایی

AMD Ryzen Threadripper 3995WX

۶۴

۱۲۸

۲/۷ گیگاهرتز

۴/۲ گیگاهرتز

۲۵۶ مگابایت / ۱۲۸ خط PCIe Gen 4.0

۲۸۰ وات

۸ کانال DDR4 تا ۲ ترابایت

نامشخص

۱۴ جولای‌ی ۲۰۲۰

AMD Ryzen Threadripper 3975WX

۳۲

۶۴

۳/۵ گیگاهرتز

۴/۲ گیگاهرتز

۱۲۸ مگابایت / ۱۲۸ خط PCIe Gen 4.0

۲۸۰ وات

۸ کانال DDR4 تا ۲ ترابایت

نامشخص

۱۴ جولای‌ی ۲۰۲۰

AMD Ryzen Threadripper 3955WX

۱۶

۳۲

۳/۹ گیگاهرتز

۴/۳ گیگاهرتز

۶۴ مگابایت / ۱۲۸ خط PCIe Gen 4.0

۲۸۰ وات

۸ کانال DDR4 تا ۲ ترابایت

نامشخص

۱۴ جولای‌ی ۲۰۲۰

AMD Ryzen Threadripper 3945WX

۱۲

۲۴

۴ گیگاهرتز

۴/۳ گیگاهرتز

۶۴ مگابایت / ۱۲۸ خط PCIe Gen 4.0

۲۸۰ وات

۸ کانال DDR4 تا ۲ ترابایت

نامشخص

۱۴ جولای ‌ی۲۰۲۰

پردازنده‌ی ۶۴ هسته‌ای 3995WX

پردازنده‌ی 3995WX را باید عضو پرچم‌دار خانواده‌ی تردریپر پرو ۳۰۰۰ دانست. این پردازنده با ۶۴ هسته و ۱۲۸ رشته‌ی پردازشی، غولی به تمام معنا به‌حساب می‌آید. از قابلیت‌های دیگر 3995WX می‌توان به ۲۸۸ مگابایت حافظه‌ی کش، سرعت پایه‌ی کلاک ۲/۷ گیگاهرتز، سرعت تقویت‌شده‌ی ۴/۲ گیگاهرتز و توان طراحی گرمایی ۲۸۰ وات (TDP) اشاره کرد.

همه‌ی پردازنده‌های جدید از ۱۲۸ خط PCIe Gen 4.0 پشتیبانی می‌کنند

پردازنده‌های سری پرو برخلاف برادران خود در دسته‌ی پردازنده‌های عادی، در حداکثر توان طراحی گرمایی هم سرعت کلاک ثابتی ارائه می‌کنند. نسخه‌های عادی در حداکثر توان طراحی گرمایی، تنها امکان ارائه‌ی حداکثر سرعت کلاک را دارند که همیشه پایدار نیست. 3995WX قابلیت‌های دیگری همچون ۱۲۸ خط PCIe Gen 4.0 دارد که در‌مقایسه‌با ۶۴ خط نسخه‌های عادی، بهبود دوبرابری را نشان می‌دهد. یکی از قابلیت‌های پرطرفدار نیز پشتیبانی هشت‌کاناله ECC است که امکان پیاده‌سازی انواع سیستم حافظ UDIMM و RDIMM و LRDIMM را تا دو ترابایت فراهم می‌کند.

پردازنده‌ی ۳۲ هسته‌ای 3975WX

پردازنده‌ی بعدی در خانواده‌ی تردریپر پرو ۳۰۰۰، ۳۲ هسته و ۶۴ رشته‌ی پردازشی دارد و ۱۴۴ مگابایت حافظه‌ی کش و ۱۲۸ خط PCIe Gen 4.0 و توان طراحی گرمایی ۲۸۰ وات برخی از ویژگی‌های آن است. تمامی پردازنده‌های خانواده‌ی جدید از پشتیبانی هشت‌کاناله از حافظه‌ی رم DDR4 و ۱۲۸ خط PCIe Gen 4.0 برخوردار هستند. درواقع، پردازنده‌های خانواده‌ی جدید فقط در تعداد هسته‌ها با‌هم تفاوت پیدا می‌کنند. ناگفته نماند پردازنده‌ی 3975WX سرعت کلاک پایه‌ی ۳/۵ و تقویت‌شده‌ی ۴/۲ گیگاهرتز را به کاربر ارائه می‌کند.

مقایسه تردریپر با تردریپر پرو

پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای 3955WX

پردازنده‌ی Threadripper Pro 3955WX از ۱۶ هسته و ۳۲ رشته‌ی پردازشی بهره می‌برد و ۷۲ مگابایت حافظه‌ی کش مهم‌ترین قابلیت آن است. مشخصات تعداد خطوط PCIe و توان طراحی گرمایی نیز تفاوتی با دو محصول قبلی ندارد و سرعت کلاک پایه و تقویت‌شده‌ی آن نیز ۳/۹ و ۴/۳ گیگاهرتز است. نکته‌ی جالب اینکه AMD در خانواده‌ی تردریپر پرو، پردازنده‌های ۱۶ و ۱۲ هسته‌ای هم ارائه می‌‌کند؛ درحالی‌که پردازنده‌های تردریپر معمولی حداقل ۲۴ هسته‌ای هستند.

پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای 3945WX

ارزان‌ترین پردازنده‌ی خانواده‌ی تردریپر پرو ۳۰۰۰ با ۱۲ هسته و ۲۴ رشته‌ی پردازشی به بازار عرضه می‌شود. این تراشه با ۷۰ مگابایت حافظه‌ی کش و ۱۲۸ خط PCIe 4.0 و توان طراحی گرمایی ۲۸۰ وات، انتخابی مناسب برای مشتریان با منابع مالی محدود به‌شمار می‌رود. گفتنی است Thrradripper Pro 3945WX از سرعت کلاک پایه‌ی ۴ و سرعت تقویت‌شده‌ی ۴/۳ گیگاهرتز بهره می‌برد.

برخی منابع ادعا می‌کنند پردازنده‌های تردریپر پرو با هدف رقابت با پردازنده‌های vPro اینتل در همان دسته عرضه می‌شوند. این‌بار AMD نه‌تنها بازار را با ارائه‌ی هسته و رشته‌ی پردازشی بیشتر تصاحب می‌کند؛ بلکه قابلیت‌های متعدد و عالی در پشتیبانی از حافظه آن‌ها را چند پله بالاتر می‌برد. به‌هرحال، نیازهای دسته‌ی ورک‌استیشن بازار کامپیوتر به حافظه بسیار زیاد است. هنوز خبری از قیمت پردازنده‌های جدید AMD در دست نیست؛ اما به‌احتمال زیاد ۱۴ جولای (۲۴ تیر) رونمایی خانواده‌ی تردریپر پرو ۳۰۰۰ را شاهد خواهیم بود که قیمت آن‌ها را نیز مشخص می‌کند.

مشخصات فنی کامل، قیمت پردازنده در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده کنید؛ انواع CPU اینتل از جمله سری‌ Core i3، Core i5 و Core i7 و پردازنده‌ مرکزی AMD رایزن (Ryzen) برای مقایسه و خرید در دسترس کاربران است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات