مشخصات پردازنده 10 نانومتری سری Cannon Lake اینتل تایید شد

جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
جزئیات مربوط به اولین پردازنده از سری Cannon Lake روی وب‌سایت اینتل قرار گرفته است و در آن از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری این سری یاد شده است.
تبلیغات

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وب‌سایت آلمانی Computer Base، اولین محصول از خانواده‌ی کانن لیک به‌زودی در یکی از دستگاه‌های ساخت لنوو استفاده خواهد شد، این پردازنده جزو ابتدایی‌ترین محصولات ساخت اینتل است که از معماری ساخت ۱۰ نانومتری بهره می‌گیرد و با نام Core i3 - 8121U شناخته می‌شود. 

پردازنده مذکور از ۲ هسته‌ی پردازشی به همراه ۴ ترِد بهره می‌گیرد و مخصوص لپتاپ‌ها و دستگاه‌های قابل حمل است. تاکنون شواهدی مبنی بر استفاده از گرافیک مجتمع داخلی در این محصول یافت نشده است؛ در حالی که در صفحه رسمی سایر محصولات مانند Core i3-8109 می‌توانیم جزئیات مربوط به پردازنده‌ی گرافیکی را مشاهده کنیم. شاید اینتل تمایلی ندارد که مشخصات گرافیکی سری جدید پردازنده‌های خود را افشا کند یا این که تصمیم گرفته است برای کاهش هزینه‌ها، گرافیک داخلی را در این سری از محصولات حذف کند.

اینتل کنن‌لیک / intel cannon lake

اینتل با ساخت صفحه‌ای برای این پردازنده در وب‌سایت خود، مشخصات آن را تایید کرده است. تاکنون اخباری پیرامون نسخه‌ی مخصوص دسکتاپ پردازنده‌های ۱۰ نانومتری منتشر نشده است و تنها اطلاعات مربوط به نسخه‌ی مخصوص لپتاپ در دسترس است. معرفی سری کانن لیک تاکنون بارها به تعویق افتاده است و اینتل اعلام کرده برای عرضه‌ی این نسل از محصولات آن باید تا سال ۲۰۱۹ صبر کنیم.

در سال‌های نه‌چندان دور شاهد استفاده از استراتژی تیک-تاک برای ساخت و عرضه‌ی پردازنده‌ها توسط تولیدکنندگان بودیم. بر اساس این روش تمرکز شرکت‌ها به‌صورت متناوب روی کوچک‌ کردن معماری ساخت و سپس افزایش قدرت و کاهش مصرف انرژی متمرکز می‌شد؛ اما در سال ۲۰۱۵ شاهد معرفی پردازنده‌های اینتل با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری بودیم و سپس چندین نسل از جمله اسکای‌ لیک، کیبی‌ لیک و کافی‌ لیک بر اساس آن عرضه شدند.

انتظار می‌رود در سال جاری میلادی نیز نسل جدیدی براساس همان معماری گذشته ساخته شوند که قدرتمند‌ترین محصولات اینتل را شامل می‌شوند. پردازنده‌های ۸ هسته‌ای جدید اینتل به احتمال زیاد برای رقابت مستقیم با سری رایزن ۷ ساخت AMD به بازار عرضه خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات