بالابر ساختمانی و وینچ برقی را از فروشگاه یک بکسل اینترنتی بخرید

سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
انواع بالابرهای ساختمانی با توجه به تجهیزات به کار رفته در آن‌ها دارای ظرفیت حمل بار 350، 500، 750 و 1000 کیلوگرم هستند.
تبلیغات

بالابر ساختمانی که از آنها به عنوان بالابر مصالح‌بر یا بالابر کارگاهی نیز نام برده می‌شود برای انتقال مصالح یا افراد در ارتفاع در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. بالابرهای ساختمانی از اجزای مختلفی مثل الکتروموتور، سیم بکسل ، گیربکس، پایه و ریل، کلید، وینچ یا قرقره، سیم بکسل و باکت بالابر تشکیل شده است. باکت حمل مصالح به سیم بکسل وصل شده و با روشن شدن الکتروموتور حرکت کرده و مصالح را در بین طبقات جابجا می‌کند.

انواع بالابرهای ساختمانی با توجه به تجهیزات به کار رفته در آنها دارای ظرفیت حمل بار 350، 500، 750 و 1000 کیلوگرم هستند. سرعت بالابرهای ساختمانی معمولا 20 دور در دقیقه است.در بالابرهای ساختمانی از برق تک فاز یا سه فاز استفاده می‌شود. در بالابر ساختمانی تک فاز نیروی لازم برای انتقال مصالح توسط الکتروموتور تک فاز تا توان 3 اسب بخار ایجاد می‌شود که از برق 220 ولت شهری قابل تامین است. به همین دلیل در محیط‌های ساخت و ساز شهری معمولا از بالابرهای ساختمانی تک فاز استفاده می‌شود.

در بالابرهای ساختمانی سه فاز از برق سه فاز 380 ولتی استفاده شده و دارای موتور قدرتمندتری هستند که امکان جابجایی بارهای بیش از 300 کیلوگرم را فراهم می‌کند.

راهنمای خرید و انتخاب بالابر ساختمانی خوب

  • کیفیت الکتروموتور که باید دارای سیم پیچی تماما مسی و 2 خازن خشک بوده و آمپر مناسب داشته باشد.
  • بکسل متناسب با وزن بالابر.
  • کیفیت گیربکس و آلیاژ باکیفیت در تولید دنده گیربکس.
  • ریل و پایه سنگین و مقاوم و با ایمنی زیاد.

نکات مهم در انتخاب بالابر ساختمانی

در انتخاب یک بالابر ساختمانی یا مصالح‌بر باید نکات زیر را مورد توجه قرار داد:

  • سرعت یا تعداد دوران الکتروموتور که در بالابرها 1400 و 3000 دور رایج است.
  • قدرت الکتروموتور یا توان مصرفی که در بالابرهای ساختمانی معمولا از 2 تا 10 اسب بخار تغییر می‌کند.
  • تک فاز یا سه فاز بودن الکتروموتور
  • ایمنی، کیفیت و کارایی قطعات
  • متناسب بودن نوع و ظرفیت با حجم پروژه و وزن مصالح ساختمانی مورد نظر

عوامل موثر در قیمت بالابرهای ساختمانی

قیمت بالابرهای ساختمانی به عواملی مثل نوع، کیفیت و قدرت تجهیزات به کار رفته در آن بستگی دارد. این عوامل موثر در قیمت را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • تک فاز یا سه فاز بودن: قیمت بالابرهای ساختمانی سه فاز از تک فاز بیشتر است.
  • ظرفیت بالابر: هرچه ظرفیت بالابرها بیشتر باشد به این معنی است که قدرت موتور، ابعاد و استحکام مواد به کار رفته در آن بیشتر بوده و در نتیجه قیمت آن بالاتر خواهد بود. از این نظر معمولا بالابرهای ساختمانی تک فاز 250 کیلویی به عنوان کوچک‌ترین بالابر مصالح‌بر و ارزان‌تر از سایزهای بزرگتر هستند.
  • نوع سیم بکسل و متراژ آن: بسته به مشخصات سیم بکسل مثل جنس، نوع بافت و متراژ، قیمت تفاوت خواهد داشت.
  • نوع کلید: کلیدهای بیسیم از کلیدهای اهرمی قیمت بالاتری دارند.
  • کیفیت سایر اجزا مثل الکتروموتور، پایه، شاسی، باکت و غیره.
  • برند موتور و کشور سازنده آن

سیم بکسل

سیم بکسل یا رشته طناب فولادی از پرکاربردترین و مقاوم‌ترین ادوات صنعتی است که در بسیاری از زمینه‌ها مانند حمل و نقل، بالابر، جرثقیل، آسانسور، معدن و غیره استفاده می‌شود. سیم بکسل از تعدادی سیم فولادی تشکیل شده است که به دور یک هسته پیچ خورده‌اند و باعث افزایش استحکام و قابلیت تحمل بار می‌شوند.

وینچ بالابر برقی

وینچ مدل سیم بکسلی از یک موتور، درام، گیربکس، ترمز، سیم بکسل و قلاب تشکیل شده‌اند که با توجه به ابعاد و وزن‌ اشیاء مورد نظر برای جابجایی، به درجه‌بندی و گریدهای فوق سنگین، سنگین، متوسط و سبک تقسیم‌بندی می‌شوند.جریان الکتروموتور متصل شده به گیربکس نیروی الکترومغناطیسی ایجاد می‌کند که باعث جذب قطعات می‌شود. این نوع وینچ معمولا ظرفیت حمل بار 100 تا 1200 کیلوگرم را دارند و از برق تک فاز استفاده می‌کنند. در حالی که سایر بالابرها معمولا حجم قابل توجهی را اشغال می‌کنند، بالابرهای برقی بکسلی حداقل فضای ممکن را نیاز دارند. به همین دلیل در صنایع تولیدی کوچک، کارگاه‌ها و حتی برای مصارف خانگی گزینه‌ای مناسب هستند.

مزایای بالابر برقی سیم بکسلی

برخی مزایای خاص وینچ برقی بکسلی آنها را به یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین وسایل حمل بار در کارخانه‌ها، تولیدی‌ها و حتی در مصارف خانگی تبدیل کرده است. در ادامه به این مزایای وینچ برقی سیم بکسلی اشاره می‌کنیم.

سبک و قابل حمل بودن

ابعاد و حجم کم دستگاه سیم بکسلی امکان حمل آن را به مکان دلخواه بسیار راحت می‌سازد.

تک فاز بودن

تک فاز بودن باعث می‌شود که وینچ برقی بکسلی را بتوان با برق 220 ولت شهری تغذیه کرد.

قیمت مناسب

وینچ برقی بکسلی در مقایسه با انواع دیگر بالابرها ارزان‌تر و خوش قیمت‌تر است.

قابلیت استفاده از حالت یک لایه یا دو لایه سیم بکسل

با توجه به میزان بار و طول مسیر جابجایی آن، می‌توان از حالت یک لایه یا دو لایه سیم بکسل استفاده کرد.

امکان استفاده چندمنظوره برای مصارف صنعتی و خانگی

یکی از مهمترین مزیت‌های وینچ برقی بکسلی این است که همان کارایی و عملکرد بالابرها و حتی جرثقیل‌های بزرگ را در مکان‌ها و فضاهای کوچک امکان‌پذیر می‌سازد. یعنی با اینکه حجم و وزن آن کم است اما کارایی بالایی دارد و با ایجاد صرفه‌جویی در استفاده از نیروی انسانی باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

سهولت استفاده

وینچ برقی سیم بکسلی به راحتی و سهولت قابل استفاده هستند و پیچیدگی خاصی ندارند.

ابعاد و حجم کوچک

با اینکه بالابر برقی بکسلی کارایی بسیاری دارد اما سایز و حجم آن کوچک است که نگهداری و استفاده از آن را در فضاهای محدود راحت می‌سازد.

نصب سریع و آسان

برخلاف سایر بالابرها و جرثقیل‌ها، نصب وینچ تک فاز بکسلی بسیار راحت و سریع است. به طوری که می‌توان آن را در مکان سخت و محدود به سرعت و به آسانی نصب کرده و مورد استفاده قرار داد.

ضریب اطمینان و ایمنی بالا

تولید دستگاه وینچ برقی بکسلی دارای استاندارد اروپایی است. این استانداردها باعث می‌شود که آنها دارای ایمنی و امنیت بالایی باشند و احتمال خطر و حادثه در هنگام استفاده به حداقل کاهش یابد.

بازه جابجایی قابل توجه

سیم بکسل 22 متری این بالابر امکان جابجایی بارها در ارتفاع زیاد را فراهم می‌کند. در صورت استفاده از حالت دو لایه سیم بکسل، ظرفیت حمل بار دستگاه دو برابر و محدوده جابجایی آن نصف می‌شود.

مصارف خانگی وینچ

ویژگی‌هایی مثل ابعاد و حجم کوچک، نصب ساده و سریع و سهولت کاربری که برای وینچ برقی بکسلی برشمردیم، آن را به گزینه‌ای عالی برای جابجایی‌ها و مصارف خانگی تبدیل کرده است.

بالابرها و نکات ایمنی

استفاده از وینچ با وجود تمام مزایا، خطرات بالقوه‌ای را نیز به همراه دارد. عدم استفاده صحیح و رعایت نکردن نکات ایمنی می‌تواند حوادثی مثل سقوط افراد، بار و تجهیزات را به همراه داشته باشد. بازرسی روزانه از عملکرد و قطعات بالابر توسط اپراتور، یکی از راه‌های بالا بردن ایمنی و پیشگیری از این خطرات است. نصب صحیح و اصولی، کاربردی درست و متناسب با ظرفیت، عدم تعمیر و دستکاری خودسرانه، از جمله نکات ایمنی مهمی هستند که در رابطه با تمام انواع بالابرها باید مورد توجه قرار گیرند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات