خرید اینترنتی انواع پیانو و ساز و ادوات موسیقی در وبسایت فروشگاه اینترنتی تهران ملودی

دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
فروشگاه اینترنتی تهران ملودی انواع برندهای پیانو و ساز و ادوات موسیقی را ارائه می‌کند.
تبلیغات

خیلی از افراد وقتی نوازندگی پیانیست‌های حرفه‌ای را می‌بینند، احساس می‌کنند کار راحتی است؛ ولی در اولین برخورد با پیانو، متوجه می‌شوند نواختن این ساز ممکن است چقدر سخت باشد. بااین‌حال، سختی این کار نباید مانعی در یادگیری آن باشد. حتی اگر موزیسین نشوید، بازهم پیانو فواید زیادی برای جسم و روحتان دارد که در این مقاله، به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. برای مشاهده‌ی قیمت پیانو و خرید آنلاین انواع ساز و ادوات موسیقی، می‌توانید به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی تهران ملودی مراجعه کنید.

فواید یادگیری پیانو

۱. پیانو شما را باهوش‌تر می‌کند

به‌طورکلی، مطالعه‌ی موسیقی و نواختن پیانو تأثیر مطلوبی بر تقویت مهارت‌های ذهنی و بهبود پردازش مغز می‌گذارد. از لحظه‌ای که پشت پیانو می‌نشینید و سعی می‌کنید قطعه‌ای بنوازید، فعالیت نورون‌های مغزی شدت پیدا می‌کند و اتصالات عصبی جدیدی برقرار می‌شود و مغز شما در بهترین سطح آمادگی قرار می‌گیرد. کودک تازه متولدشده مدام در حال یادگیری و تجربه‌ی چیزهای جدید است. او در ابتدا نمی‌تواند صحبت کند یا راه برود یا حتی موقع غذاخوردن دهانش را گم می‌کند که دلیلش ناهماهنگی مغز و عضلات و ضعف پردازش مغز است. درواقع، به‌اندازه‌ی کافی مسیرهای عصبی در ذهن او شکل نگرفته است. درباره‌ی پیانو هم داستان همین‌گونه است؛ یعنی کسی که تازه نواختن پیانو را شروع کرده، همان کودکی است که با دنیای جدید رو‌به‌رو شده است.

به‌خاطر بیاورید اولین روزهایی که دست چپ و راستتان هماهنگ نبود یا به محض نگاه‌کردن به نت‌ها، جای انگشتان خود را گم می‌کردید؛ اما بعد از چند ماه تمرین، این مشکلات کم‌رنگ می‌شود یا کلا از بین می‌رود. هرچه بیشتر تمرین می‌کنید، مسیرهای عصبی جدیدی در مغز برای هماهنگ‌شدن با دنیای جدید ساخته می‌شوند و طولی نمی‌کشد نوازندگی پیانو را مثل هر مهارت دیگری به مرحله‌ی بلوغ خواهید رساند.

وقتی اولین‌بار بعد از خرید پیانو نواختن قطعه را شروع می‌کنید یا از تکنیک‌های جدید استفاده می‌کنید، مغز هنوز به‌اندازه‌ی کافی مسیرهای عصبی لازم را ندارد و آن مهارت جدید را نمی‌تواند هدایت کند. با تمرین روزانه، این مسیرها تقویت می‌شود و درمقایسه‌با روزهای اول کم‌کم مهارت بیشتری کسب می‌کنید. کار به جایی می‌رسد که آهنگ را کاملا از ابتدا تا انتها بدون توجه به نت و صرفا با اتکا به هماهنگی بین مغز و عضلات و بدون نگاه‌کردن به کلیدهای پیانو می‌نوازید؛ درست مانند تایپیست‌های مبتدی که بعد از مدتی تمرین چشم‌بسته تایپ می‌کنند.

شاید برای مبتدی‌ها این حرف آرزو باشد؛ ولی مطمئن باشید با تمرین مداوم به این مهم دست خواهید یافت. حتی اگر به این فکر می‌کنید استعداد یادگیری پیانو ندارید که ذهنیت اشتباهی است، بازهم تمرین پیانو بی‌فایده نیست. مغز هم مثل سایر عضلات بدن نوعی ماهیچه به‌شمار می‌آید و طبیعی است که هرچه بیشتر از آن کار بکشید، دیرتر پیر می‌شود. هنگام نواختن قطعه‌ای هم‌زمان باید آن را حفظ و از بَر اجرا کنید و شاید هم‌زمان نت‌خوانی هم کنید. همه‌ی این‌ها برای مغز ورزش محسوب می‌شود و انجام این کارها به سلامت مغز کمک می‌کند. کمترین فایده‌اش این است که دیرتر آلزایمر می‌گیرید!

۲. پیانو تمرکزتان را افزایش می‌دهد

رشد فناوری در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ویکم عارضه‌ی همه‌گیری با عنوان Instant Gratification یا اعتباد به کسب رضایت سریع به‌وجود آورده است که به اشتیاق و ناشکیبایی افراد در رسیدن به لذات گفته می‌شود. به‌بیان‌دیگر، افراد مبتلا به این عارضه افراد عجولی هستند و دوست دارند سریع به آرزوها و لذت‌های خود برسند؛ حتی اگر آن لذت مقطعی باشد و به آینده‌ی آن‌ها صدمه بزند.

فرد نمی‌تواند سه چهار ماه دندان روی جگر بگذارد تا از محل پس‌اندازش خودرو یا هر چیز دیگری بخرد و به‌جای این کار به‌دنبال گرفتن وام می‌رود تا سریع به لذتش برسد یا تا نیمه‌های شب فیلم می‌بیند و صبح روز بعد حوصله‌ی درس‌خواندن و سرِ کار رفتن ندارد. این شخص دیشب می‌دانسته است اگر فیلم ببیند، صبح دیر و کسل از خواب بیدار می‌شود؛ ولی آینده را فدای کسب رضایت سریع کرده است.

این موضوع به‌ویژه از زمان ظهور رایانه و گوشی و اینترنت به اوج خود رسیده است. مردم ساعت‌ها در محاصره‌ی بازی‌ها و وب‌گردی و چرخ‌زدن در کانال‌های تلگرامی ‌و تماشای عکس‌ها و فیلم‌های اینستاگرام و در حال لایک‌کردن و کامنت‌گذاشتن هستند، بدون اینکه فکر کنند کجا با این عجله. متأسفانه این عارضه محصول شوم دیگری به‌نام کاهش برهه‌ی توجه دارد که حوصله‌ی افراد در تمرکز روی کارهای طولانی را کم می‌کند؛ یعنی فرد به‌اندازه‌ای که صرف تلگرام می‌کند، حوصله‌ی تمام‌کردن کتاب را ندارد و هر لحظه می‌خواهد به آخر کتاب برسد یا موضوع را عوض کند.

تهران ملودی

یادگیری پیانو در افزایش آستانه‌ی تحمل و برهه‌ی توجه معجزه می‌کند. وقتی تازه یادگیری آن را شروع می‌کنید، دست‌ها هماهنگ نیستند، باید روی انگشت‌ها تمرکز کنید، نت‌ها را تشخیص دهید و روی استقلال انگشت‌ها کار کنید. انجام این کارها به‌مرور ضریب تحمل و صبوری افراد را افزایش می‌دهد و آرامش زیادی در بدن به‌وجود می‌آورد. این موضوع کمک می‌کند پیش از انجام هرکاری درباره‌اش فکر کنیم؛ اما حواستان باشد که اینجا هم ممکن است در دام آن عارضه بیفتید. برای مثال، ممکن است حجم کار را افزایش دهید تا لذت بیشتری ببرید. منظور ما این نیست که زیاد تمرین نکنید یا خیلی کم تمرین کنید؛ بلکه منظور این است که در آن افراط نکنید و به تداوم تمرین اهمیت دهید، نه حجم روزانه‌ی تمرینات.

اگر هدفتان از زیاد تمرین‌کردن پیمودن ره صد‌ساله در یک شب باشد، قطعا هنوز به عارضه‌ی مذکور مبتلا هستید. شما می‌خواهید بیشتر کار کنید که سریع‌تر به‌نتیجه برسید. این کار شاید در ابتدا جواب بدهد؛ ولی در سطوح متوسط به بالا، حجم کار به‌اندازه‌ی تداوم تمرینات (کم، ولی به‌طور‌روزانه) مهم نیست. یادگیری پیانو امری زمان‌بر است و افراد عجول در این راه به جایی نمی‌رسند. به‌هرحال، پیانو تمرین مناسبی برای صبوری و بردباری است.

۳. پیانو چندوظیفگی را بهبود می‌دهد

پیانیست‌ها از مهارت‌های ظریف حرکتی چشمگیری برخوردار هستند. این کار به استقلال کامل دست‌ها و انگشت‌ها و حتی گوش ما نیاز دارد و نتیجه‌ی آن دقت و صحت و سرعت اجرای درخورتوجه است که لازمه‌ی نوازندگی پیانو است. پیانیست‌ها با خواندن نت‌ها در دو خط حامل (دست راست و چپ) چندوظیفگی را در خود تقویت می‌کنند؛ چراکه دقت به دو خط حامل نیازمند انجام دو کار هم‌زمان است. طبق مطالعات، نوازندگی پیانو برای بهبود مهارت‌های ظریف حرکتی دست در کودکان و بزرگ‌سالان مؤثر شناخته شده است.

جاده‌ها از ماشین‌ها و راننده‌هایی پر شده است که غرق در گوشی هستند. بهبود مهارت‌های حرکتی و افزایش دقت و تمرکز که نتیجه‌ی نوازندگی پیانو است، در موقعیتی که به عکس‌العمل سریع نیاز هست، ممکن است به کمکتان بیایید و شما را از تصادف قریب‌الوقوع نجات دهد. افرادی که مهارت چندوظیفگی خوبی دارند، هنگام گوش‌کردن به حرف‌های دیگران، به‌راحتی می‌توانند صفحات اینترنت را در گوشی خود اسکرول کنند. این مهارت‌ها نتیجه‌ی بهبود چندوظیفگی است که تمرین روزانه‌ی پیانو به تقویت آن کمک می‌کند.

۴. پیانو نشاط‌آور است و اعتماد‌به‌نفس افراد را افزایش می‌دهد

یادگیری پیانو اعتماد‌به‌نفس را به‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. پیانو ساز بسیار مناسبی برای شادترزیستن و حفظ سلامت روح و روان است. برای نمونه، اگر غمگین بودید، با آهنگی ملایم و روح‌نواز خودتان را آرام کنید یا اگر عصبانی بودید، با آهنگی خشن و قوی عصبانیت خود را تخلیه کنید. علاوه‌بر‌این، پیانو راهی برای ارتباط با سایر موزیسین‌ها و درواقع، مسیری پیش روی شما است که می‌توانید درباره‌ی کارهای دیگران نظر بدهید و در جلسات حاضر شوید و با دیگر موزیسین‌ها درباره‌ی ضعف‌ها و قوت‌ها صحبت کنید. وقتی دور شما از افرادی پر می‌شود که از علایقتان صحبت می‌کنند، روحیه و به‌تبع آن اعتماد‌به‌نفستان بهبود خواهد یافت. پیانو فرصتی به‌وجود می‌آورد که بتوانید بیشتر با دیگران به گپ‌و‌گفت بنشینید و این به افزایش عزت‌نفس شما کمک می‌کند.

اعتماد‌به‌نفس شما روی صحنه‌ی اجرا کم‌کم وارد زندگی‌تان و جزئی از سبک زندگی خواهد شد. پیانو به زندگی ما هدف و درس صبر و تلاش می‌دهد تا مهارتهایمان را ارتقا دهیم. فواید عاطفی و اجتماعی پیانو فرصتی بی‌نظیر برای جست‌وجوی دانش و تجربه‌ی بیشتر اجتماع است. پیانو نه‌تنها در حوزه‌ی موسیقی‌تان را به ارتباط با دیگران وادار می‌کند؛ بلکه در سایر زمینه‌های زندگی نیز اثرگذار است.

پیانو؛ پله‌ی اول موسیقی

بی‌راه نیست که می‌گویند پیانو مادر سازهای موسیقی است. موسیقی حیطه‌ی وسیعی است و ژانرهای موسیقی، تکنیک‌های اجرا، دانش‌ هارمونیک، ترکیبات صدا و... مباحثی هستند که انتها ندارند. باوجوداین، باید گفت پیانو سنگ بنای دانش موسیقی است و به‌گونه‌ای طراحی شده که تئوری موسیقی و تمام مباحث موسیقی را می‌توان در آن تمرین کرد. مهم نیست در چه شاخه‌ای از موسیقی فعالیت می‌کنید یا می‌خواهید فعالیت کنید، پیانو وضعیت شما را بهتر می‌کند. حتی اگر نوازنده‌ی ساز دیگری باشید، بازهم پیانو برای شناخت مفاهیم پایه‌ی موسیقی و تقویت مهارت‌های موسیقیایی، انتخاب مناسبی برای شروع است.

تقریبا هر ساز دیگری را می‌توان با پیانو همراه کرد و در بسیاری از آهنگ‌ها، ملودی پایه پیانو است. دانستن پیانو در سازهایی مثل ساکسوفون و ترومپت یا حتی در آوازخوانی کمک‌کننده است. این کار موجب تقویت مهارت‌های شنیداری می‌شود و بر بهبود دانش‌ هارمونی و تئوری موسیقی تأثیر انکارناپذیری می‌گذارد. اگر می‌خواهید در سبک هیپ‌هاپ یا پاپ یا حتی موسیقی فیلم پیشرفت کنید، پیانو یاد بگیرید. کسی که پیانو بلد است، هنگام نوشتن نت‌ها بهتر عمل خواهد کرد. سازنده‌ی ملودی با دانستن پیانو ملودی بهتری خواهد ساخت و ترانه‌سرا با دانستن آن ترانه‌های بهتری خواهد نوشت.

بسیاری از کامپوزرهای قرن بیست‌ویکم دیگر به منوال قدیم از کاغذ یا حتی سازهای واقعی استفاده نمی‌کنند و معمولا تمام کارها را در نرم‌افزارهای DAW انجام می‌دهند. پشت رایانه می‌نشینند و نت‌ها را با ماوس و صفحه‌کلید یا با میدی‌کنترلر وارد نرم‌افزار می‌کنند. نمونه‌ای از آهنگ‌سازان بنام که از دانش نوازندگی پیانو خود در دنیای نرم‌افزارهای DAW استفاده کرده، ‌هانس زیمر، اسطوره‌ی آهنگ‌سازی این دوران است. وی هرآنچه از پیانو و موسیقی بلد است، در دنیای رایانه به‌کار گرفته و به‌وضوح می‌توان تأثیرش را در آثارش دید. درمجموع، یادگیری پیانو جدا از ژانر و شاخه‌ی تخصصی، به پیشرفت شما در آن شاخه کمک می‌کند.

کلام آخر

در دنیای پرهیاهوی امروز، آموختن پیانو چالشی بی‌نظیر و دری رو به فرصت‌های جدید است، هم نوعی سرگرمی ‌است و هم چالشی روزمره. مهم نیست با چه هدفی سراغ پیانو آمده‌اید و در آینده به پیانیست حرفه‌ای تبدیل شوید یا نه؛ این ساز در بدترین حالت ممکن، سلامتی جسمی ‌و روحی و کیفیت زندگی شما را بهبود می‌بخشد؛ البته اگر مثل آن تردمیلی که گوشه‌ی خانه خاک می‌خورد، به حال خودش رها نکنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات