اسپید؛ سامانه هوشمند ارسال محموله بین سازمانی

دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مهم‌ترین تفاوت اسپید با سایر پیک‌های موتوری در نوع خدماتی‌ است که ارائه می‌کند.
تبلیغات

افراد ممکن است برای ارسال بسته یا وسیله‌ای کوچک، پیک موتوری خبر کنند و بسته را به او بسپارند. این ارسال‌ها لزوما تجاری نیست و ممکن است هدیه یا سند یا هر چیز دیگری باشد که بین دو نفر ردوبدل می‌شود. طبیعی است که ارسال موردی بسته و کالا هزینه‌ای به‌مراتب بیشتر از کار روزمره و دائمی داشته باشد.

همچنین، به‌دلیل موردی‌بودن نمی‌توان دقیق مشخص کرد حداقلِ هزینه‌ی ارسال چقدر است و هزینه واقعی حمل مرسوله چقدر خواهد بود؛ زیرا قیمت‌ها بسته به مسافت و به‌طورتخمینی تغییر می‌کنند. در این شرایط، فرستنده سعی می‌کند ازطریق اپلیکیشن‌های خدمات‌دهنده‌های پیک موتوری تماس بگیرد و از هزینه‌ی ارسال مطلع شود؛ اما او عملا امکانی هم برای ارزیابی نرخ استاندارد در دست ندارد.

در شرکت حمل‌و‌نقل اسپید، شرایط به‌شکل محسوسی متفاوت است؛ چراکه اسپید امکان ارسال تک محصول به‌صورت نقطه‌به‌نقطه را از خدماتش حذف کرده است؛ یعنی تقریبا از آغاز سال ۱۳۹۸، تمرکز اسپید بر ارائه‌ی خدمات حمل‌و‌نقل به کسب‌وکارها است.

مشتریان اسپید دیگر این جمله را به‌کار نمی‌برند: «الو پیک موتوری دارید؟»؛ چون می‌دانند اسپید راه‌حل کسب‌وکارها برای ارسال سریع، مطمئن، منظم و کم‌هزینه محصولات آن‌ها است. هم‌اکنون، مشتریان اسپید صاحبان مجله‌ها و انتشاراتی‌ها، بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین اینترنتی و برگزارکنندگان همایش‌ها و مراسم‌ها هستند که به‌طورمنظم با آن همکاری دارند.

مزیت این همکاری دائمی امکان کاهش چشمگیر هزینه‌های خدمات حمل بسته در تهران است؛ تا آنجا که اسپید نرخ ثابتی برای ارسال بسته به تمام نقاط تهران تعیین کرده است. اسپید با الگوریتم هوشمند مسیریاب خود می‌تواند کم‌ترافیک‌ترین راه را در هر ساعت از روز و نزدیک‌ترین مسیر تا مقصد را شناسایی کند؛ بدین‌ترتیب، علاوه‌بر سرعت، هزینه تمام‌شده‌ی حمل‌و‌نقل را کاهش دهد.

نظم در ارسال، سفیران هدفمند

اسپید به‌عنوان سامانه‌ی خدمات حمل‌و‌نقل Same day, Next day شناخته می‌شود؛ بدین‌شکل که سفیران اسپید در دو نوبت صبح و بعدازظهر، سفارش شرکت‌ها را به‌دست مشتریانشان می‌رسانند. در بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات حمل‌و‌نقل، پیک‌های موتوری دائم در سطح شهر سرگردان‌اند. آن‌ها انبوهی از بسته‌ها را ترک موتور می‌بندند و از مبدئی به مقصدی می‌روند و دوباره آن مقصد به مبدأ جدیدشان تبدیل می‌شود.

در چنین شرایطی، طبیعی است که پیک ترجیح دهد بسته‌ای که مقصدش دور یا مسیرش پر‌پیج‌و‌خم است، پیش خودش نگه دارد تا وقتی راهش به حوالی آن مقصد افتاد، بسته را تحویل بدهد. این، یعنی ممکن است مرسوله‌ای که صبح امروز به پیک موتوری تحویل داده شده، در ساعات پایانی شب به مقصد برسد.

در اسپید، موتورسواران (سفیران اسپید) از همان ابتدا در هاب اسپید بارگیری می‌کنند و هدفمند وارد شهر می‌شوند. هیچ موتورسوار اسپیدی بی‌دلیل در خیابان پرسه نمی‌زند و مجبور نیست برای یافتن مشتری، دائم (حتی در موقع رانندگی) صفحه‌ی گوشی همراهش را بررسی کند. براساس مسیر مشخص، تمام سفارش‌های ثبت‌شده در شب قبل، پیش‌ازظهر توزیع می‌شوند و تمامی سفارش‌های ثبتی تا ظهر، پیش از غروب آفتاب به مقصد می‌رسند.

امکان نقل‌وانتقال پول

یکی دیگر از مشکلات استفاده از پیک موتوری سنّتی نبود امکان تبادل پول است. درواقع، شرکت‌های حمل‌و‌نقل عادی، تنها توانسته‌اند مشکل حمل بسته را حل کنند؛ اما برای کسب‌و‌کارها امکان تسویه‌حساب با مشتری در لحظه‌ی تحویل کالا بسیار مهم است.

اگر قرار باشد پیک موتوری کالایی را تحویل دهد و مبلغ آن را تسویه کند، باید هزینه‌ی حمل پول هم به هزینه‌ها اضافه کند که اصطلاحا پیک‌ها از عبارت «پیک رفت‌و‌برگشت» برای گرفتن پول خدمات ارائه‌شده‌ی خود استفاده می‌کنند. در اسپید تسویه‌حساب برای فروشگاه‌های اینترنتی بسیار آسان است و دیگر به بازگشت سفیر اسپید از در منزل خریدار تا دفتر صاحب کسب‌و‌کار برای انتقال پول نیاز نیست و اسپید راهکار خود را برای رونق کسب‌و‌کارهای اینترنتی با هزینه‌های کمتر اجرایی کرده است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در‌این‌زمینه و آگاهی از آخرین فعالیت‌های اسپید می‌توانند به وب‌سایت این شرکت مراجعه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات