اینفلوئنسرها و چهره های شاخص مجازی ایران کدامند؟!

یک‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ واژه‌هایی است که این روزها زیاد مد شده است! اما اینفلوینسر به چه معناست؟
تبلیغات

به چهره‌های شاخص،‌ معروف و تاثیرگذار در جامعه اینفلوینسر می‌گویند. در اصل واژه‌ی تحت الفظی اینفلوئنسر (Influencer) به معنای تاثیرگذار است.

این واژه از کی مد شد؟!

با محبوب شدن شبکه‌های‌ اجتماعی در جهان و ایران، این امکان فراهم شد تا همه‌ی افراد جامعه بتوانند لحظات و موقعیت‌ خود را به اشتراک گذاشته و به اصطلاح خود را در معرض دید همگان قرار دهند.

این فضای مجازی پرتردد منجر به ظهور و بروز استعدادهای افراد در پوزیشن‌ها و سمت‌های مختلف شده است.

اگر هر شخصی هنری و اثری قابل ارایه از خود داشته باشد آن را با دیگران شریک می‌شود و خود را در معرض قضاوت جامعه قرار می‌دهد.

از این طریق افراد بسیاری هم اکنون در فضای مجازی (‌خصوصا اینستاگرام)‌ دارای دنبال‌کنندگان چند هزار تا چند میلیون نفری هستند که به‌واسطه قدرت تاثیرگذاری بر جامعه مخاطبان خود و دارا بودن هواداران زیاد اینفلوئنسر نام گرفته‌اند.

در ایران نیز از حدود ۴ سال پیش و پس از فیلترشدن فیسبوک و توییتر،‌ اینستاگرام شروع به رشد کرد و منجر به چهره شدن افراد بسیاری شد که اصطلاحا به آنها اینفلوئنسر می‌گوییم.

محبوبیت این واژه تقریبا یک سالی است به‌دلیل فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی و انجام تبلیغات توسط اینفلوئنسرها در ایران و جهان و به اصطلاح ترند شدن روش تبلیغاتی اینفلوئنسر مارکتینگ در دیجیتال مارکتینگ دو چندان شده است.

 اما به این سوال بر می‌خوریم که اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چگونه توانسته در میان روش‌های مختلف تبلیغات آنلاین جا باز کند؟

 اینفلوئنسر مارکتینگ Influencer Marketing چیست؟

تبلیغات توسط چهره‌های مشهور جامعه و شبکه‌های اجتماعی اینفلوئنسر مارکتینگ نام دارد.

اینفلوئنسر مارکتینگ در دنیا یکی از محبوب‌ترین روش‌های تبلیغات در حال رشد به شمار می‌رود و به همین منوال در ایران نیز افزایش محبوبیت خود را طی می‌کند.

 اینفلوئنسرهای معروف ایرانی کدامند؟

 افراد تاثیرگذار مجازی در ایران را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد.

  • شاخ‌های اینستاگرام!
  • هنری‌ها
  • سلبریتی‌ها ( بازیگران، خوانندگان و ورزشکاران )

شاخ‌های مجازی!

این واژه اصطلاحی است که به افرادی در فضای مجازی گفته می‌شود که به طور ناگهانی یا بر اثر مواردی خاص به شهرتی خاص دست یافته‌اند.

شاخ‌های مجازی نیز انواع مختلفی دارند:

  • واینرها (‌کمدین ها‌):‌ در مقایسه با سایر دسته‌ها از احترام و اعتبار بیشتری برخوردار بوده و به‌دلیل خلاقیت در تولید ویدیوهای جالب و بامزه مشهور شده‌اند.

همچنین تعداد فالوورهای (دنبال کنندگان‌) آنان بسیار بالا هستند. محمد امین کریمپور، مبین، عرفان، محسن ایزی، پوری تی جی، فرشید بیگ هد، سهیل و ... برخی از معروف‌ترین واینرهای ایرانی هستند. برخی از آنان تبلیغ نیز می‌کنند (مشاهده‌) و برخی از آنان نیز صرفا به تولید محتوا می‌پردازند.

  • لاکچری‌ها ! :‌ با مد شدن سبک زندگی جوانان بر مبنای چهره و تیپ و ماشین و خانه‌های آنچنانی، اینستاگرام محفلی شد تا افرادی که نیاز به دیده شدن دارند دست به اقداماتی بزنند تا بیشتر دیده شوند! انتشار سبک زندگی لوکس و تجملی محفل مناسبی را برای تبلیغات انواع پوشاک، پزشکان، دکوراسیون و .... تبدیل کرده است.
  • خارج از قواعد:‌ در این میان برخی از آنان با انجام حرکاتی بس عجیب بیشتر چهره شدند و طرفداران زیادی را اعم از مخالفان یا حتی از روی تفریح و سوژه پیدا کرده‌اند. (‌مشاهده لیست این افراد)

 هنری‌ها

خوشبختانه قشر هنری جامعه که تا قبل از گسترش شبکه‌های اجتماعی مجال حضور پررنگ نداشته‌اند از فضای اینستاگرام استفاده حداکثری را برده‌اند و توانسته‌اند به مخاطبان تخصصی و علاقه‌مند خود محتواهای با کیفیت را ارائه کنند. در حال حاضر آشپزها، عکاسان، فعالان حوزه سبک زندگی و مد و پوشاک، سفرنامه نویسان و فعالان حوزه‌های مختلف هم اکنون دارای مخاطبان بسیار زیادی هستند که نقش یک اینفلوئسر و یک چهره تاثیرگذار را به خوبی ایفا می‌کنند. 

  سلبریتی‌ها

اولین اینفلوئنسرها در حقیقت سلبریتی‌ها بوده‌اند. چهره‌های مشهور همواره از گذشته در رسانه‌های محبوب هر زمان اعم از روزنامه‌ها، رادیو، تلویزیون و ..... مورد توجه جامعه بوده‌اند. هم اکنون نیز شبکه‌های اجتماعی خصوصا کانال‌های تلگرام و صفحه‌های اینستاگرام منجر به ایجاد انواع رسانه‌های شخصی توسط خوانندگان،‌ بازیگران‌، ورزشکاران و سایر سلبریتی‌ها شده است.

می‌توان گفت اینفلوئنسر مارکتینگ هم توسط سلبریتی‌ها بسترسازی شده است؛ چرا که برندها برای تبلیغات خود در اینفلوئنسر مارکتینگ، اول به سلبریتی‌ها روی آوردند.

در ایران خانم‌های بازیگر، طرفداران و به اصطلاح فالوورهای زیادی دارند؛ بهنوش بختیاری، طناز طباطبایی،‌ سحر قریشی، ترانه علیدوستی،‌ مهناز افشار و الناز شاکردوست از جمله پرطرفدراترین‌ها هستند.

در بین آقایان نیز رامبد جوان،‌ محمد رضا گلزار، علی کریمی، محسن طنابنده، علی دایی، یاسر بختیاری،‌ سیروان، رضا عطاران و ... نیز از طرفداران قابل توجهی برخوردارند.

 تبلیغات توسط اینفلوئنسرها چگونه انجام می‌شود؟

            این موضوع در ایران تقریبا امری نو محسوب می‌شود. شما می‌توانید از  طریق زیر به معرفی برند خود بپردازید:

  • ارتباط مستقیم با خود اینفلوئنسرها: البته دسترسی به بسیاری از آنان راحت نیست.
  • تبلیغ از طریق آژانس‌های تبلیغاتی:‌ بیشتر برندهای بزرگ در حال حاضر از این طریق با اینفلوئنسرها تبلیغ می‌کنند.
  • از طریق پلتفرم‌های جدید:‌ اخیرا سایت‌هایی اقدام به ایجاد پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ کرده‌اند که ادسنسور پیش قدم این موضوع در ایران است (‌‌مشاهده ادسنسور‌)

جالب اینجاست ادسنسور اظهار کرده است بسیاری از آژانس‌های تبلیغاتی نیز به ادسنسور کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را ارجاع می‌دهند. این وب سایت مدعی انتشار بیش از ۱۰۰ تبلیغ اینفلوئنسر مارکتینگ با بیش از ۲۵۰ چهره در یک سال گذشته است و به تازگی قصد دارد از سامانه هوشمند خود برای برقراری تبلیغات همزمان اینفلوئنسر مارکتینگ رونمایی کند.

 پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و زومیت هیچ مسئولیتی در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات