چگونه چشم‌انداز زیبایی برای عکاسی خیابانی پیدا کنیم؟

یک‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
عکاسی خیابانی شاخه‌ای از هنر عکاسی است که قدمت و طرفداران بسیاری دارد. اگر دوست دارید با برخی از فوت‌و‌فن‌های این هنر آشنا شوید و بتوانید عکس‌های زیبایی از مناظر خیابان‌ها بگیرید، درادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

عکاسی خیابانی ممکن است در ظاهر به‌عنوان شاخه‌ای از عکاسی به‌شمار رود که هدف درمعرض دید قرار‌دادن عکس‌هایی است که کاملا به‌طور اتفاقی گرفته می‌شوند؛ اما درواقع، این‌طور نیست؛ بلکه اگر این کار حساب‌شده انجام شود، می‌تواند به قالب هنری منسجمی تبدیل شود که بیانگر فراست و دید قوی عکاس باشد.

عکاسی خیابانی

حال، عکاسی خیابانی چگونه انجام می‌شود؟ رسیدن به چنین فرایندی زمان و صبر و حوصله‌ی فراوانی می‌طلبد. این نوع عکاسی روندی تدریجی است و موضوع‌های بسیاری برای فکرکردن وجود دارند. درادامه‌ی مطلب به چند نکته‌ی مهم در عکاسی خیابانی اشاره می‌کنیم که می‌توانند کمک کنند تا از ایده‌ها و تصویرهای ذهنی‌تان استفاده کنید.  

درباره‌ی خودتان داستان بگویید

برای شروع مطلب، وقتی از اصطلاح «داستان» استفاده می‌شود، منظور مفهوم آزاد این عبارت است و می‌تواند داستان واقعی یا احساس یا ایده‌ی کلی باشد که دوست دارید آن را با دوستانتان به‌اشتراک یا نمایش بگذارید که اغلب گزینه‌ی دوم مدنظر است.

عکاسی خیابانی

برخی از عکاسان خیابانی مشهور سعی می‌کنند با به‌اشتراک‌گذاری عکس‌هایشان، به‌عنوان راهی برای انتقال افکار و ایده‌های خود بهره ببرند. اولین گام برای تحقق این هدف، تفکر درباره‌ی موضوعی است که قرار است به‌اشتراک گذاشته شود. شما هم مشتاق‌اید مضمون یا احساسی را انتقال دهید؟ غمگین هستید یا مضطرب؟ هیجان‌زده و امیدوار یا بی‌حوصله و کسل؟ برای چه منظوری عکاسی می‌کنید؟

«کار نیکو کردن از پرکردن است»؛ پس بیشتر‌وبیشتر عکاسی کنید؛ زیرا در توجه به ثبت لحظه‌های خاص مربوط به شخصیتتان بهتر عمل می‌کنید. این کار باعث افت‌و‌خیز در کار شما می‌شود؛ اما مشاهده‌ی عکس‌هایی که با آن‌ها ارتباط دارید، انگیزه‌ای می‌شود تا این لحظه‌ها را بیشتر بررسی کنید و درنتیجه، در کار خود انسجام بیشتری پیدا کنید.

با نگاه‌کردن به دیگران خود را بشناسید

درادامه‌ی این موضوع، می‌توانید شخصیت خود را در خصلت‌های دیگران هم جست‌وجو کنید. یکی از روش‌های برتر برای به‌تصویر‌کشیدن این احساسات، پیداکردن افرادی است که به‌نظر می‌رسند با شما احساسات مشابه دارند.

عکاسی از عواطف و حالت‌های چهره و رفتارها در افراد، یکی از روش‌های مؤثر برای ثبت احساسات در عکاسی است؛ بنابراین، در پی یافتن اشخاصی باشید که احساسات خود را بروز نمی‌دهند و هنگامی‌که در فکر‌کردن غرق هستند، به‌طور گذرا به چشمان آن‌ها نگاه کنید. اکثر اوقات این لحظه‌ها بسیار کوتاه هستند. درصورتی‌که توانستید چنین لحظه‌ای را مشاهده کنید، بکوشید به‌سرعت آن را شکار کنید و عکس بگیرید.

با گذشت زمان، مجموعه‌ای از عکس‌های افراد و لحظه‌هایی دراختیار خواهید داشت که به‌شدت با آن‌ها ارتباط برقرار خواهید کرد و این عکس‌ها نیز با یکدیگر مرتبط خواهند بود. این موضوع باعث می‌شود احساس شود که کار شما از انسجام بیشتری برخوردار و هم بیانگر تصویری از شخصیتتان باشد.

داستانی درباره‌ی محل زندگی خود بگویید

می‌توانید عکاسی خود را در مسیر کاملا متفاوتی انجام دهید و به‌جای به‌تصویرکشیدن شخصیت خودتان، روی ویژگی‌های منطقه‌ای تمرکز کنید؛ البته می‌توانید هر دو را با‌هم ترکیب کنید. به‌عنوان مثال، آثار ویلیام اگلستون یا الک سوت را بررسی و مطالعه کنید.

عکاسی خیابانی

چه عنصری منطقه یا مکان را منحصربه‌فرد می‌کند؟ چه عاملی آن را جالب کرده است؟ شما می‌توانید از افراد، دورنمای خیابان، حوادث در حال وقوع یا لحظات کمی غیرمنتظره و چیزهای پنهان عکس بگیرید و لازم نیست منطقه شلوغ باشد. مناطق آرام و خسته‌کننده هم اگر نگوییم بیشتر؛ اما به‌اندازه‌ی مناطق شلوغ هم می‌توانند جالب باشند. همه‌چیز به شرایط بستگی دارد. در این مناطق آرام‌تر، ممکن است لازم باشد خود شما هم در بعضی از  پرتره‌ها یا در برخی از عکس‌ها درکنار مردم حضور داشته باشید.

بااین‌همه، نتیجه‌ی نهایی همان است. شما مجموعه‌ی منسجمی از این کار را دراختیار خواهید داشت که نه‌تنها نشان می‌دهد آن مکان چگونه جایی است؛ بلکه مهم‌تر از آن احساسی است که به بیننده منتقل می‌کند که اگر در آنجا حضور داشته باشد، چه حسی به او دست می‌دهد. مطمئنا این نوع عکاسی را در هر مکانی می‌توانید انجام دهید؛ اما سعی کنید از مکانی شروع به کار کنید که با آن آشنا هستید. هرچه مکان را دقیق‌تر و بهتر بشناسید یا با آن آشناتر باشید، عکس‌هایی که می‌گیرید، از ظرافت بیشتری برخوردار و آموزنده‌تر خواهد بود.

با نگاه‌کردن به آثار دیگران خود را آموزش دهید

هنگامی‌که مشغول ساختن سبک و دیدگاه مخصوص به‌خود هستید، موضوع‌های کمی وجود دارند که از یادگیری شما از کارهای عکاسان دیگر مهم‌تر هستند. وقتی به زمینه‌ی کار انواع عکاسان خیابانی نگاه می‌کنید، نتایج نهایی به‌قدری متفاوت به‌نظر می‌رسند که باورکردنی نیست.

عکاسی خیابانی

با گذشت زمان، متوجه خواهید شد که چه چیزهایی دوست دارید و چه چیزهایی را نه؛ درنتیجه، در کارهای خود استفاده از ویژگی‌هایی را شروع می‌کنید که در کارهای عکاسان یا عکس‌های دلخواهتان مشاهده کرده‌اید. وقتی در فضای بیرون مشغول عکاسی هستید، از این لحظه‌ها تصویری در ذهنتان نقش می‌بندد که به شما کمک می‌کند به چیزهایی دقت کنید که پیش‌از‌این هرگز به آن‌ها توجه نکرده‌اید. 

در کارهای عکاسان مشهور، فراتر از نگاه آنی و زودگذر داشته باشید. این کار بازهم هنوز نوعی آموزش عالی محسوب می‌شود؛ اما مشاهده‌ی منظره‌ای برجسته در چند دهه از کارهای هر عکاس، همیشه درستی و حقانیت را برای او به‌ارمغان نمی‌آورد. اکنون زمان آن رسیده که از این هم فراتر برویم و در کتاب‌های عکاسی خیابانی مقداری کاوش کنیم.

تصورهای خود را ازطریق ویرایش و توالی صحنه‌ها شکل دهید

ویرایش بخشی است که هنگام ساختن ایده‌ی شما با سخت‌کوشی و ژرف‌اندیشی بسیار زیادی انجام می‌شود. شما می‌خواهید این کارها را باهم گروه‌بندی و بر آن اتکا کنید و ممکن است پی ببرید که هرچه زمان بیشتری برای این کار صرف کنید، بینشتان بیشتر دچار دگرگونی می‌شود و ممکن است پنج سال بعد کاملا متفاوت به‌نظر برسد. چه‌بسا برخی از عکس‌هایی که زمانی دلخواهتان بوده‌اند، رفته‌رفته به‌دست فراموشی سپرده و دور انداخته شوند. این، فرایندی شگفت‌انگیز است که باید آن را پشت‌سر بگذرانید.

عکاسی خیابانی

به‌همین‌ترتیب، تعیین توالی کار شما به‌طرز باورنکردنی بسیار سرگرم‌کننده و دشوار می‌شود. درک این موضوع دشوار است که پی ببرید کدام عکس‌ها خیلی با یکدیگر در تقابل قرار ندارند و کدام‌یک با‌هم در تضاد نیستند و کدام‌یک از ظرافت برخوردار هستند. چگونه می‌توانید بیننده‌ی خود را با موفقیت در پروژه‌ی خود راهنمایی کنید و او را پیش ببرید؟

هرچه بیشتر وقت خود را با ویرایش و تفکر درباره‌ی کار خود بگذرانید، هنگامی‌که مشغول کار نیستید، با ایده‌ی خود بیشتر هماهنگ خواهید بود. ویرایش عکس روی عکاسی شما تأثیر بسزایی می‌گذارد.

زمان و سخت‌کوشی

نکته‌ی آخر این است که هیچ گزینه‌ای برای جایگزین‌کردن وقت و سخت‌کوشی وجود ندارد. برای اینکه بتوانید از هر اتفاقی در محتوای عکاسی خیابانی بهره ببرید، به‌طور دائم باید در فضای بیرون باشید و عکاسی کنید. زمان و تمرکز دو عاملی هستند که باعث می‌شوند ایده در ذهنتان توسعه پیدا کند و به شما امکان می‌دهند تا با در‌اختیار‌داشتن لحظه‌های کافی، بتوانید آنچه برای به‌اشتراک‌گذاشتن ایده‌تان نیاز دارید، به‌دست آورید. آن لحظه‌های باورنکردنی اغلب به‌آسانی به‌دست نمی‌آیند؛ بلکه سخت‌کوشی و صرف زمان برای کسب مهارت است که آن را مهیا می‌کند.

عکاسی خیابانی

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی عکاسی خیابانی چیست؟ اگر به این هنر علاقه دارید و از مناظر خیابان عکس می‌گیرید، تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید.   

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات