رابط کاربری One UI 5 سامسونگ با چه تغییراتی منتشر خواهد شد؟

شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
در این مقاله، به تغییرات اعمال‌شده در رابط کاربری One UI 5 سامسونگ اشاره می‌کنیم؛ رابطی که برپایه‌ی اندروید ۱۳ توسعه‌ داده شده است.
تبلیغات

با‌‌‌توجه‌‌‌به اینکه شایعاتی مبنی‌بر انتشار نسخه‌های آزمایشی رسمی One Ui 5 منتشر شده است، بسیاری از کاربران از این‌ موضوع هیجا‌ن‌زده شده‌اند که سامسونگ چه قابلیت‌هایی را در اندروید ۱۳ ارائه خواهد داد. در این مطلب، نسخه‌ی آزمایشی اولیه‌ی این رابط کاربری را مرور خواهیم کرد تا قبل از انتشار نسخه‌ی بتا عمومی، از قابلیت‌های جدید اضافه‌شده و تغییرات اعمال‌شده روی این پوسته‌ی سفارشی آگاه شوید.

همان‌طور‌که 9to5Google اشاره می‌کند، سامسونگ بیلد آزمایش‌شده در این مطلب را رسماً ارائه نداده است؛ بنابراین، امکان دارد با‌‌‌توجه‌‌‌به ماهیت اولیه‌ی آن، تصویر کاملی از One UI 5 ارائه ندهد. پس فراموش نکنید همه‌ی قابلیت‌هایی که در‌ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، به استفاده از One UI 5 و مقایسه‌ی آن با One Ui 4 مربوط است.

بهبود طراحی اعلان‌ها

مقایسه اعلان ها در one ui 5 و one ui 4

طراحی اعلان‌ها در One UI 5 درمقایسه‌با One UI تغییر یافته است. نسخه‌ی جدید رابط کاربری سامسونگ از نمادهای جدیدی برای نمایش اعلان‌ها بهره می‌برد و سبک طراحی این بخش نیز به‌روز شده است. شفافیت سایه‌ی اعلان‌ها و تنظیمات سریع هم کمی تغییر کرده است. باید بگوییم هیچ‌یک از این‌ها تغییرات عمده محسوب نمی‌شوند؛ اما درمجموع حس متفاوتی را هنگام استفاده از بخش اعلان‌ها ایجاد می‌کنند.

پنجره‌‌ی مجوز اپلیکیشن‌ها

مقایسه پنجره دسترسی ها در one ui 5 و one ui 4

یکی از شگفتی‌های بزرگ One UI 5 استفاده از پنجره‌های مجوز پیش‌فرض اندروید است. این رویکرد به‌هیچ‌وجه بد نیست و روش عملکرد آن شباهت زیادی به روش گوگل دارد. تغییرندادن بخش‌هایی که واقعاً به به‌روزرسانی نیازی ندارند و در حالت پیش‌فرض به‌خوبی کار می‌کنند، می‌تواند به افزایش سرعت انتشار به‌روزرسانی‌های بعدی کمک کند. البته این احتمال هم وجود دارد که سامسونگ در نسخه‌ی نهایی One UI 5 تغییراتی در این بخش اعمال کند. به‌هرحال با انتشار نسخه‌های آزمایشی عمومی، دید بهتری در این زمینه به‌دست خواهیم آورد.

قابلیت تشخیص متن تصاویر در گالری

قابلیت OCR در گالری One UI 5

سامسونگ اکنون قابلیت تشخیص متن از تصاویر (OCR) را به One UI 5 اضافه کرده است. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد متن موجود در عکس‌ها را در برنامه‌ی گالری و صفحه‌کلید کپی کنید. وقتی دستگاه متنی را روی یک تصویر تشخیص دهد، دکمه‌ای برای استخراج آن متن در پایین گالری دردسترس شما خواهد بود که با آن می‌توانید از متن مدنظر در اپلیکیشن‌های دیگر استفاده کنید. این قابلیت قبلاً بخشی از Bixby Vision بود؛ اما حالا در One UI 5 به‌عنوان ویژگی مجزا ارائه شده است.

مقایسه OCR در iOS و One UI 5

استخراج متن تصاویر در نسخه‌ی جدید رابط کاربری سامسونگ عملکردی شبیه به قابلیت OCR در iOS دارد. شما می‌توانید دوربین را مقابل هر تصویری که متن روی آن درج شده، بگیرید و سپس متن استخراج‌شده را در برنامه‌ی مدنظر خود وارد کنید. رابط کاربری این ویژگی در One UI 5 شباهت زیادی به رابط کاربری OCR در iOS دارد.

مرکز امنیت و حریم خصوصی

مرکز امنیت و حریم خصوصی One UI 5

مرکز امنیت و حریم‌ خصوصی درواقع نسخه‌ی اختصاصی سامسونگ از قابلیت مشابهی است که گوگل با اندروید ۱۳ روی گوشی‌های پیکسل ارائه کرده است. همه‌ی حساب‌های کاربری، گذرواژه‌ها، امنیت و ویژگی‌های مرتبط با حریم‌ خصوصی اکنون در یک صفحه قرار دارند که دسترسی به آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

علاوه‌براین، این بخش با اسکن موارد مختلف هر اپلیکیشن و سرویسی را شناسایی می‌کند که ممکن است از مجوزهای برنامه سوءاستفاده کند. قابلیت‌های امنیتی غیرفعال نیز در این قسمت بررسی می‌شوند و رابط کاربری سامسونگ برای افزایش سطح امنیت به کاربر توصیه می‌کند آن‌ها را فعال کند.

همه‌ی قابلیت‌ها و ویژگی‌های بخش مرکز امنیت و حریم‌ خصوصی در One UI 4 نیز وجود دارند؛ اما در One UI 5 دسترسی به این گزینه‌ها خیلی آسان‌تر شده است و سیستم هشدار این شرکت نیز درزمینه‌ی کاربرانی که توجه چندانی به امنیت نمی‌کنند، عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

ژست‌های حرکتی جدید چندوظیفه‌ای

ژست های چندوظیفه‌ای One UI 5

اکنون دو گزینه برای قابلیت‌های چندوظیفه‌ای و دسترسی به این ویژگی وجود دارد. شما می‌توانید با دو انگشت از پایین صفحه به‌سمت بالا بکشید تا به نمای تقسیم‌شده‌ دسترسی داشته باشید. علاوه‌براین، می‌توان با کشیدن انگشت از گوشه‌ی سمت راست بالا به‌سمت مرکز نمایشگر، پنجره‌ی بازشو ایجاد کرد. درحال‌حاضر، هیچ‌یک از این ژست‌ها کار نمی‌کنند؛ اما احتمالاً در نسخه‌های رسمی شاهد فعال‌شدن این قابلیت‌ها خواهیم بود.

تغییرات دیگر

تغییرات One UI 5

سایر تغییرات One UI 5 عبارت‌اند از:

  • امکان همکاری میان کاربران در اپلیکیشن سامسونگ نوت
  • دسترسی به برنامه‌های فعال در تنظیمات سریع
  • نمایش تصویر دستگاه در بخش درباره‌ی گوشی

در پایان باید اشاره کنیم که فعلاً قابلیت کاملاً جدیدی در One UI 5 دیده نمی‌شود. این رابط کاربری شامل پیشرفت‌های جزئی به‌همراه ارتقای نحوه‌ی نمایش انیمیشن‌ها است. به‌نظر می‌رسد سامسونگ در این نسخه از رابط کاربری اختصاصی خود، روی سرعت به‌روزرسانی تمرکز کرده است؛ زیرا نسخه‌ی بتا احتمالاً یک ماه زودتر دردسترس قرار خواهد گرفت.

تمرکز بر دریافت سریع‌تر به‌روزرسانی‌های اندروید و سپس ارائه‌ی قابلیت‌های جدیدتر با به‌روزرسانی‌های بعدی این امکان را برای تعداد بیشتری از دستگاه‌ها فراهم می‌کند تا ابتدا به‌روزرسانی‌های جدید را دریافت کند و در مرحله‌ی بعد، امکانات جدیدی به گوشی یا تبلت اندروید آن‌ها اضافه خواهد شد. سامسونگ اعلام کرده است که تا چهار سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری را برای گوشی‌های پرچم‌دار خود ارائه خواهد داد و این شروع بسیار خوبی برای سری گلکسی S22 محسوب می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات