گوگل زبان طراحی متریال دیزاین را در iOS به‌نفع UIKit اپل کنار می‌گذارد

سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
گوگل استفاده از اجزای رابط کاربری Material Design را برای برنامه‌های iOS خود به‌منظور تمرکز بیشتر روی UIKit اپل کنار می‌گذارد.
تبلیغات

گوگل مدت‌ها است که برای طراحی برنامه‌هایش در سیستم‌عامل iOS از زبان طراحی رابط کاربری برنامه خود موسوم به متریال دیزان (Material Design) بهره می‌گیرد و درواقع، این سبب می‌شود اپلیکیشن‌های این شرکت بسیار شبیه به نمونه‌های اندرویدی باشند. این امر باعث مشکلاتی می‌شود و عملا با ماهیت و زبان طراحی اپل هم‌خوانی ندارد. بااین‌حال، خبر امیدوارکننده این است غول جست‌وجوی جهان اعلام کرده است که ازین‌پس متریال دیزاین را به‌نفع طراحی رابط کاربری گرافیکی اختصاصی اپل کنار خواهد گذاشت.

این تغییر را ابتدا در توییتر جف ورکییِن، سرپرست مهندسی گوگل دیزاین در سیستم‌عامل‌های اپل، اعلام کرد. ورکییِن می‌گوید که تیم او در سال جاری کتابخانه‌های متن‌باز و سایر اجزای تشکیل‌دهنده متریال دیزاین را برای iOS به حالت تعمیر و نگه‌داری تغییر داده است. جالب است بدانید که متریال دیزاین مجموعه قراردادهای طراحی داخلی گوگل است که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد تا ظاهر و احساس برنامه‌ها و خدمات این شرکت را در گوشی‌های هوشمند و سیستم‌عامل کروم و وب یکسان کند.

ورکییِن می‌گوید گوگل اجزای متریال دیزاین خود را برای iOS توسعه داد؛ اما با گذشت زمان متوجه شد که این زبان طراحی به‌آرامی از پایه‌های پلتفرم اپل دورتر می‌شوند. وی خاطرنشان می‌کند به‌جای وقت‌گذاشتن برای پُرکردن این شکاف‌ها، گوگل اکنون تصمیم گرفته است از UIKit اختصاصی اپل برای برنامه‌های iOS خود استفاده کند. به‌گفته او، انجام این کار به ادغام بسیار بهتر و یکپارچه‌تر با سیستم‌عامل منجر می‌شود.

جیسون اسنل، روزنامه‌نگار قدیمی اپل، درباره تغییر یادشده می‌گوید:

این خبری خوش به‌ویژه برای توسعه‌دهندگان گوگل است؛ چراکه آن‌ها دیگر مجبور نیستند کدهای سفارشی را بسازند. مهم‌تر از همه، برای افرادی که از برنامه‌های گوگل در iOS استفاده می‌کنند، تغییر مهمی خواهد بود؛ زیرا خوشبختانه برنامه‌ها با زبان طراحی جدید سریع‌تر به‌روز می‌شوند، بهتر کار می‌کنند و بیشتر شبیه برنامه‌های مناسب iOS عمل می‌کنند.

طبق گفته ورکییِن، گوگل زمانی که برای ایجاد کد سفارشی صرفه‌جویی می‌کند، در بخش جزئیات UX سرمایه‌گذاری خواهد کرد که باعث می‌شود محصولات در سیستم‌عامل‌های اپل احساس بسیار بهتری داشته باشند. باتوجه‌‌به آنچه گفته شد، به‌نظر می‌رسد کنارگذاشتن زبان طراحی اختصاصی برنامه‌های گوگل می‌تواند تغییر مفیدی برای آینده این اپلیکیشن‌ها در iOS باشد. بااین‌حال، باید منتظر ماند و دید نخستین اپ‌های گوگل مبتنی‌بر UIKiT اپل چگونه خواهند بود.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات