اندروید ۱۲ اجرای اپلیکیشن در حالت Split Screen را ساده خواهد کرد

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
گوگل به منظور بهبود عملکرد قابلیت تقسیم صفحه در اندروید ۱۲، از قابلیتی به نام App Pairs استفاده خواهد کرد.
تبلیغات

یکی از محبوب‌ترین سیستم‌‌عامل‌های دنیای فناوری، اندروید است. به دلیل قابلیت‌ها و امکانات مختلف این سیستم‌عامل، تعداد کاربران آن هر روز در حال افزایش است. توسعه‌دهندگان گوگل همیشه سعی در بهتر کردن پلتفرم خود دارند و عموما قابلیت‌هایی به آن اضافه می‌کنند که به علت کاربردی بودن، به‌سرعت از سوی کاربران قبول می‌شوند؛ به همین دلیل در حال حاضر افراد زیادی از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

براساس گزارش GSMArena، گوگل در حال اضافه کردن یک قابلیت کاربردی به اندروید ۱۲ است. این قابلیت به کاربران کمک می‌کند اپلیکیشن‌ها را در حالت تقسیم صفحه (Split Screen) راحت‌تر اجرا کنند.

سال ۲۰۱۵، گوگل قابلیت تقسیم صفحه برای انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان را در اندروید ۶ مارشمالو معرفی کرده بود. این قابلیت روزهای آزمایشی را پشت سر می‌گذاشت و هنوز به مرحله نهایی نرسیده بود؛ اما سال بعد به‌طور پیش‌فرض با اندروید ۷ برای کاربران فعال شد.

پس از این دو،‌ نوبت به اندروید ۹ رسید. اما کاربران از این نسخه به دلیل تغییر در شیوه‌ی جابه‌جا شدن بین برنامه‌ها ناراضی بودند. جابه‌جایی بین برنامه‌ها در اندروید ۹ با سرعت کمتری انجام می‌شود و مانند گذاشته نمی‌شد به‌راحتی از آن استفاده کرد.

براساس جدیدترین اطلاعات منتشرشده، استفاده از ویژگی مذکور در اندروید ۱۲ می‌تواند تجربه بهتری به کاربران ارائه دهد. گوگل در حال توسعه یک قابلیت به نام App Pairs است که با بهبود عملکرد Split Screen رابطه مستقیم دارد.

قابلیت App Pairs به شما اجازه می‌دهد با داشتن تنها یک آیکون، دو اپلیکیشن منتخب را اجرا کنید. با باز کردن آن‌ها، صفحه‌نمایش به‌صورت خودکار به دو قسمت تقسیم می‌شود. درادامه دو تصویر مشاهده می‌کنید. سمت چت اسکرین شات فرایند کنونی تقسیم صفحه در گوشی‌های هوشمند است و در سمت راست نمونه‌ای از این فرایند در صورت فعال بودن قابلیت App Pairs را مشاهده می‌کنید.

app pairs

البته طراحی این ویژگی کار خلاقانه‌ای نبوده است؛ زیرا چندین رابط کاربری که توسط شرکت‌‌‌های مختلف استفاده می‌شوند، نمونه‌ی مشابه آن را در خود جای داده‌اند. اما دیدن این قابلیت در هسته اصلی اندروید اتفاقی جذابی تلقی می‌شود؛ زیرا نشان‌دهنده دقت بالای توسعه‌دهندگان به جزئیات است. گوگل عموما در اضافه کردن ویژگی‌‌ها به رابط کاربری سریع عمل نمی‌کند و اغلب مدت‌ها پس از اینکه یک قابلیت به UI دیگر شرکت‌ها افزوده می‌شود، آن را به کاربران خود ارائه می‌دهد. احتمالا دلیل اصلی این کار توسعه‌دهندگان اندروید، اطمینان حاصل کردن از مناسب بودن ویژگی‌های مختلف در رابط کاربری است.  

برخی از دیگر قابلیت‌های احتمالی اندروید ۱۲

اندروید ۱۲ قرار است تغییراتی در شیوه‌ی عملکرد شبکه‌های بی‌‌سیم ایجاد کند. به‌عنوان مثال، این سیستم‌عامل یک روش آسان برای اشتراک گذرواژه‌های وای‌فای با استفاده از کد QR معرفی می‌کند که می‌تواند بسیار کارآمد باشد. توسعه‌دهندگان اندروید یک ویژگی با نام حالت محدود شبکه (Restricted Networking Mode) ایجاد کرده‌اند. این قابلیت کاربر اجازه می‌دهد دسترسی اپلیکیشن‌های مختلف به اینترنت را محدود کند. البته این ویژگی تنها برای اپ‌های نصب‌شده توسط کاربر قابل استفاده است و نمی‌توان از آن برای برنامه‌های پیش‌فرض استفاده کرد.

با فعال بودن این قابلیت، تنها سرویس‌های مخصوص سیستم و اپلیکیشن‌های دارای مجوز می‌توانند به اینترنت متصل باشند. حالت محدود شبکه می‌تواند یک ابزار مناسب برای مدیریت بهتر استفاده از باتری و اینترنت باشد. در حال حاضر بعضی اپلیکیشن‌ها می‌توانند با اجرا شدن در پس‌زمینه، باتری و اینترنت دستگاه را مصرف کنند. امیداریم قابلیت مذکور بتواند به این مشکل پایان دهد.

انتظار می‌رود اطلاعات بیشتری از نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید ۱۲ در اواسط ماه بعد منتشر شود. باید به این نکته توجه کرد که ممکن است قابلیت‌های ذکرشده در این مقاله در نسخه نهایی وجود نداشته باشند؛ زیرا هنوز در مرحله‌ی توسعه هستند و ممکن است نتوانند امتیازات لازم برای حضور در اندروید ۱۲ را به دست آورند.

نظر شما کاربران زومیت درباره‌ی دو ویژگی App Pairs و Restricted Networking Mode چیست؟ آیا این دو قابلیت می‌توانند خود را به نسخه‌ی نهایی اندروید ۱۲ برسانند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات