۲۰۲۱؛ سالی پرهیجان برای مایکروسافت و ویندوز

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰
مطالعه 8 دقیقه
اخبار و شایعات حاکی از آن است که سال ۲۰۲۱ برای مایکروسافت و ویندوز سال بزرگ و پرهیجانی باشد. گویا قرار است ویندوز سرانجام با ظاهری جذاب‌تر و جدیدتر به‌روزرسانی شود و دنیای بزرگی از اپلیکیشن‌ها دردسترس کاربران قرار گیرد.
تبلیغات

سال ۲۰۲۰، برای مایکروسافت قرار بود سال مهمی باشد. برای مثال، پی‌سی‌های تاشو با دو نمایشگر مجزا و نسل بعدی سیستم‌عامل ویندوز موسوم به ویندوز ۱۰ ایکس Windows 10X در دستورکار این شرکت قرار داشت؛ اما همه‌گیری کرونا ضربه‌ی سختی به صنعت کامپیوتر در دنیا وارد کرد و برنامه‌های هیجان‌انگیز مایکروسافت به‌تأخیر افتاد. مایکروسافت در سالی که رو‌به‌اتمام است، توجه‌اش را روی موضوعاتی متمرکز کرد که در دوران همه‌گیری جهانی اهمیت داشتند؛ مانند توسعه‌ی مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams) و مایکروسافت 365 و دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی سرفیس، از‌جمله سرفیس لپ‌تاپ گو Surface Laptop Go

بدین‌ترتیب، امسال هم برای ویندوز سال کسالت‌باری بود؛ مخصوصا وقتی در همین سال، اپل سیستم‌عامل ایکس را پس از تقریبا بیست سال بازنشسته و سیستم‌عاملی جدید به نام بیگ سر (Big Sur) رونمایی کرد. این در حالی بود که به‌روزرسانی‌های ویندوز ۱۰ مایکروسافت در سال ۲۰۲۰، تنها به رفع باگ‌های کوچک و اضافه‌کردن قابلیت‌های جزئی محدود می‌شد.  باوجوداین، سال ۲۰۲۱ می‌تواند سال هیجان‌انگیزی برای مایکروسافت و ویندوز باشد. طبق برخی گزارش‌ها و شایعه‌ها، اتفاق‌های مهمی در راه است که می‌تواند کاربران را به آینده‌ی ویندوز در سال پیش‌ رو خوش‌بین کند. 

پانوس پانای در رأس امور

پانوس پنی

جابه‌جایی افراد و سمَت‌ها در سازمان‌ها به‌ندرت دلیلی برای خوشحالی است؛ اما وقتی پای مدیر کاریزماتیکی، چون پاناس پانای به‌میان می‌آید، داستان به‌مراتب جذاب‌تر می‌شود. تا همین چند وقت پیش، ویندوز و سرفیس دو واحد جدا در مایکروسافت بودند و مدیران این دو تیم رویکردهای بسیار متفاوتی به توسعه‌ی محصولاتشان داشتند. پانای، مدیر محصولات ماجراجویانه و مصرف‌کننده‌محور سرفیس‌، قطب مخالف مدیریت محافظه‌کارانه‌تر ویندوز به‌حساب می‌آمد. تا اینکه در فوریه ۲۰۲۰، مایکروسافت پانای را سرپرست تیم جدیدی کرد که هر دو بخش ویندوز و سرفیس را با عنوان Windows + Devices دربر می‌گرفت.  

حال که پانای در رأس تیم جدید قرار گرفته است، می‌توان امیدوار بود ویندوز دوباره به دوران هیجان‌انگیز و پرشور‌و‌حال خود بازگردد. اگرچه بسیاری از تغییرات بزرگ هنوز به مرحله‌ی اجرایی نرسیده، برخی از آن‌ها به‌لطف اقدامات پانای هم‌اکنون درحال اجرا است. پانای و تیمش تغییرات پشت‌صحنه‌ی بزرگی در ویندوز ایجاد کرده‌اند؛ از‌جمله به‌روزرسانی برنامه‌ی آزمایشی ویندوز موسوم به Windows Insider که به میلیون‌ها کاربر داوطلب امکان می‌دهد کدهای درحال‌توسعه‌ی مایکروسافت را آزمایش کنند. پیش‌تر، کاربران فقط می‌توانستند قابلیت‌های جدیدی را آزمایش کنند که قرار بود در نسخه‌ی جدید ویندوز عرضه شود. 

همچنین، مایکروسافت قابلیت Windows Feature Experience Pack را رونمایی کرد که اجازه می‌دهد قابلیت‌های جدید ویندوز بدون نیاز به دانلود کامل نسخه‌ی به‌روزرسانی سیستم‌عامل، به اینسایدر اضافه شود. شاید این‌ها تغییرات کوچکی به‌نظر برسد؛ اما راه را برای سالی پرهیجان باز کرده است. حال که پانای در رأس امور است، می‌توان امیدوار بود که روحیه‌ی پر‌شور و ریسک‌پذیر او مایکروسافت را از پوسته‌ی ملال‌انگیزش بیرون آورد. 

ظاهری جدید برای ویندوز 

منوی استارت جدید ویندوز 10

طبق بسیاری از گزارش‌ها و شایعه‌ها، سال ۲۰۲۱ به‌نظر می‌رسد سالی باشد که مایکروسافت سرانجام در شکل و ظاهر ویندوز تغییرات اساسی ایجاد کند. از قرار معلوم، بسیاری از بخش‌های اصلی ویندوز که از زمان انتشار ویندوز ۱۰ تغییر چندانی نکرده‌اند، مانند منو استارت (Start Menu)، نوار‌وظیفه (Task Bar)، مرکز عملیات (Action Center) و حتی جست‌وجوگر فایل (File Explorer)، قرار است در به‌روزرسانی بزرگ ویندوز ظاهر جدیدی پیدا کنند. 

البته بهار ۲۰۲۱ مانند به‌روزرسانی اکتبر امسال، تنها به‌روزرسانی جزئی‌تر ویندوز را شامل می‌شود و برای به‌روزرسانی اصلی ویندوز ۱۰، باید تا فصل پاییز منتظر بود. برخی شایعه‌ها حاکی از آن است که این به‌روزرسانی با عنوان کبالت Cobalt عرضه خواهد شد و با پروژه‌ی سان ولی (Sun Valley) تغییرات مهمی در طراحی معرفی خواهد کرد. 

 مایکروسافت سرانجام در سال ۲۰۲۱ در ظاهر ویندوز تغییرات اساسی ایجاد می‌کند

مایکروسافت امیدوار است طراحی جدید سان ولی ظاهر ویندوز را مانند سیستم‌عامل‌هایی چون مک و کروم و آیپد مدرن و نوآوارنه کند. سیستم‌عامل‌های یادشده تغییرات بزرگی در طراحی اعمال کرده‌اند؛ درحالی‌که ویندوز ۱۰ عمدتا بدون تغییر بوده است. برخی از این تغییرات جدید را اوایل سال ۲۰۲۰ در ویندوز 10X مشاهده کردیم؛ اما عرضه‌ی این نسخه از آن روز تاکنون به‌تأخیر افتاده است.

به‌روزرسانی ویندوز در پاییز ۲۰۲۱ این نوید را می‌دهد که مایکروسافت سرانجام بخش نرم‌افزاری‌اش را هم‌پای بخش سخت‌افزاری جلو ببرد. از‌جمله تغییراتی که در این به‌روزرسانی خواهیم دید، لمس‌پسندترشدن طراحی منو استارت و مرکز عملیات و بهبود تجربه‌ی کاربری در حالت تبلت ویندوز خواهد بود. می‌توان گفت ویندوز در این به‌روزرسانی سرانجام به ظاهر جدیدی خواهد رسید که مدت‌ها است به آن نیاز دارد. 

حل مشکل اپلیکیشن‌ها 

اپلیکیشن اندرویدی در ویندوز 10

برخی تغییراتی که قرار است در سال ۲۰۲۱ در ویندوز ایجاد شود، از طراحی ظاهری فراتر می‌رود و مشکلات مربوط به اپلیکیشن‌های ویندوز را حل می‌کند. مایکروسافت قرار است اپلیکیشن‌های اندروید را به محیط ویندوز بیاورد. این پروژه مدت‌ها است که در دست کار قرار دارد و گام بزرگی برای حل نبود اپلیکیشن‌های موبایل در اکوسیستم مایکروسافت خواهد بود. 

در گذشته، مایکروسافت تلاش کرده بود توسعه‌دهندگان را به‌سمت طراحی اپلیکیشن برای پلتفرم یکپارچه‌ ویندوز (UWP) و حتی به‌تازگی به‌سمت وب‌اپلیکیشن‌های‌پیش رونده (PWA) سوق دهد؛ اما بعید است این پلتفرم بتواند به محبوبیت اپ‌استور اپل در سیستم‌عامل آی او اس یا مک او اس برسد. آن‌طور‌که از شایعات مشخص است، مایکروسافت برای حل این مشکل می‌خواهد اپلیکیشن‌های اندروید گوگل را به مایکروسافت استور اضافه کند. 

مایکروسافت قرار است اپلیکیشن‌های اندروید را به محیط ویندوز بیاورد

به‌گفته‌ی Windows Central، پروژه‌ی Project Latte مایکروسافت راه‌حل نرم‌افزاری جدیدی است که به توسعه‌دهنگان اپلیکیشن اجازه می‌دهد بدون ایجاد تغییر در کدها، اپلیکیشن‌های اندرویدی خود را در محیط ویندوز اجرا کنند. این پروژه ظاهرا برای رونمایی در سال ۲۰۲۱ در دست کار است و احتمالا با تغییراتی در زیرسیستم لینوکس راه‌اندازی خواهد شد. توسعه‌دهندگان فقط کافی است اپلیکیشن‌هایشان را به‌ صورت فایل MSIX در مایکروسافت استور قرار دهند؛ اگرچه هنوز مشخص نیست اپلیکیشن‌های نیازمند به خدمات گوگل پلی (Google Play Services) قرار است چگونه در این پلتفرم اجرا شوند.

بی‌شک با راه‌اندازی Project Latte، مایکروسافت مسیر را برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن هموارتر خواهد کرد؛ چرا‌که لازم نیست کدهای اپلیکیشن‌های اندرویدی‌شان را برای اجرا در محیط ویندوز تغییر دهند و این یعنی تبلت‌های ویندوزی، مانند Surface Go 2، به‌دلیل دسترسی به کتابخانه‌ی بزرگ و جدیدی از اپلیکیشن‌های اندرویدی، می‌توانند گزینه‌ی هیجان‌انگیزی برای کاربران باشند. 

اپلیکیشن اندروید Your Phone در ویندوز 10

مشکل دیگری که قرار است در به‌روزرسانی بزرگ ویندوز برطرف شود، به پشتیبانی از اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی در ویندوز ۱۰ آرم سرفیس پرو ایکس مربوط است. این پردازنده فقط می‌تواند اپلیکیشن‌های ۳۲بیتی را اجرا کند که بسیاری از توسعه‌دهندگان دیگر برایش کد نمی‌نویسند. اخبار حاکی از آن است که مایکروسافت مشغول کار روی اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی برای ویندوز ۱۰ آرم است و بدین‌ترتیب، خرید سرفیس پرو ایکس انتخاب جذاب‌تر و معقولانه‌تری برای کاربران خواهد بود.

نرم‌افزارهایی مانند فوتوشاپ یا حتی برنامه‌های طراحی و مهندسی سرانجام می‌توانند در این کامپیوتر اجرا شوند که با تراشه‌ی سفارشی آرم مایکروسافت موسوم به SQ2 کار می‌کند. این دقیقا همان کاری است که اپل با مک‌های مجهز به تراشه‌ی M1 انجام داده است: بهینه‌سازی و اطمینان از اجرای بدون مشکل تمام اپلیکیشن‌ها روی دستگاه. 

ری‌بوت ویندوز ۱۰ ایکس

ویندوز 10 ایکس مایکروسافت / Microsoft Windows 10X

اواخر سال ۲۰۱۹، مایکروسافت درکنار گوشی تاشو سرفیس دوئو Surface Duo، ویندوز ۱۰ ایکس و پی‌سی مجهز به نمایشگر دوگانه به‌نام سرفیس نئو (Surface Neo) را معرفی کرد. برنامه این بود که دوئو و نئو امسال همراه ‌با پی‌سی‌های دو‌نمایشگره‌ی مجزای ساخت دل و دیگر سازندگان لپ‌تاپ عرضه شوند؛ اما همه‌گیری کرونا این برنامه‌ریزی را به‌هم ریخت و حالا قرار است نسخه‌ی ری‌بوت ویندوز ۱۰ ایکس در سال ۲۰۲۱ عرضه شود. 

شایعات حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۱، دو نوع متفاوت از ویندوز روانه‌ی بازار خواهد شد: یکی ری‌بوت ویندوز ۱۰ ایکس است که روی لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های جدیدی از پیش نصب شده است که مایکروسافت و شرکایش می‌فروشند و دیگری نسخه‌های عادی ویندوز ۱۰ است که روی همه‌ی لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های موجود نصب خواهد شد. 

نسخه‌ی ری‌بوت ویندوز ۱۰ ایکس هم روی دستگاه‌های دو‌نمایشگره و هم پی‌سی‌های سبک‌ اجرا می‌شود

این نسخه‌ی ری‌بوت‌شده‌ی ویندوز ۱۰ ایکس دیگر فقط برای دستگاه‌های دو‌نمایشگره طراحی نشده است که ابتدا هدف مایکروسافت بود؛ بلکه پی‌سی‌های سبک‌ را نیز شامل می‌شود. این کار مایکروسافت مشابه سیستم‌عامل کروم ChromeOS است که هم روی کروم‌بوک‌های ارزان و مقرون‌به‌صرفه و هم برای پرچم‌دارانی مانند لپ‌تاپ گوگل پیکسل بوک گو یا پیکسل بوک نصب شده است.  

ویندوز ۱۰ ایکس هنگام عرضه از اپلیکیشن‌های کلاسیک ویندوز ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی پشتیبانی نخواهد کرد. درعوض، طوری طراحی شده است تا سبک و متکی به مایکروسافت استور باشد. به‌گفته‌ی Windows Central، مایکروسافت مشغول کار روی سرویس Cloud PC است تا این مشکل را برطرف کند. 

این قابلیت جدید به کاربران پی‌سی‌های اقتصادی و پایین‌رده اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌های مدنظر خود را از اینترنت و سرورهای مایکروسافت روی پی‌سی استریم کنند. در عصر محبوبیت آیپدها، این قابلیت مسیر جدیدی در‌برابر ویندوز قرار خواهد داد؛ چرا‌که برای اجرای این اپلیکیشن‌ها به داشتن پی‌سی‌های قدرتمند و پرچم‌دار نیازی نیست. تنها کافی است مانند استریم‌کردن سریال، این اپلیکیشن‌ها را از فضای ابری روی کامپیوتر اجرا کرد. 

نتیجه‌گیری 

سال ۲۰۲۱، بدون شک سال بزرگی برای مایکروسافت خواهد بود. اگرچه بسیاری از آنچه در این مقاله به آن اشاره شد، در‌حال‌حاضر در حد شایعه است، به‌احتمال زیاد حقیقت داشته باشند. در سال پیش رو، نه‌تنها قرار است با شکل جدیدی از ویندوز ۱۰ روبه‌رو شویم؛ بلکه طراحی تازه‌ای هم از ویندوز ۱۰ ایکس و دستگاه‌های ویندوزی مقرون‌به‌صرفه خواهیم دید. 

این‌ها ویژگی‌هایی است که کاربران امسال به‌شدت به آن نیاز داشتند؛ اما همه‌گیری کرونا در فهرست اولیت‌‌های مایکروسافت تغییراتی ایجاد کرد. حالا امید است با پایان همه‌گیری و شروع سال جدید، مایکروسافت با اخبار هیجان‌انگیزی از جامعه‌ی کاربران ویندوزی استقبال کند. دیدگاه شما کاربر زومیت درباره‌ی تغییرات پیش روی ویندوز چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات