کرش کردن برخی از SSD های اینتل پس از آپدیت آوریل ویندوز 10

سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌روزرسانی ۱۰ آوریل ۲۰۱۸ ویندوز ۱۰ موجب شده است تا برخی از SSDهای ساخت اینتل نتوانند همانند قبل عمل کنند و دچار کرش شوند.
تبلیغات

مایکروسافت یکی از شرکت‌هایی است که به ارائه بروزرسانی‌های منظم و پایدار در سیستم عامل خود مشهور است. وجود مشکلات ریز و کوچک در بروزرسانی‌ها به صورت کلی چیز عجیبی نیست؛ اما وجود یک باگ مهم همانند کرش کردن حافظه دستگاه با توجه به سلسله مراتب آزمایشاتی که برای عرضه یک بروزرسانی تعبیه شده است، اندکی عجیب است.

ظاهرا بروزرسانی آوریل ۲۰۱۸ مایکروسافت دردسرآفرین شده و موجب از کار افتادن گوگل کروم و کرش کردن رایانه پس از  نصب بروزرسانی به دلایلی مانند عدم سازگاری درایور NVMe با SSD در مدل‌های ساخته اینتل شده است.

براساس گزارشی که سایت Neowin منتشر کرده است، برخی از کاربران که در سیستم آن‌ها SSDهای ساخت اینتل با مدل ساخت سری SSD ۶۰۰P و SSD Pro ۶۰۰۰P وظیفه ذخیره سازی اطلاعات را بر عهده دارد، پس از دریافت بروزرسانی جدید (بسته بروزرسانی ۱۰ آوریل) با مشکلی مواجه شده اند که به زعم مایکروسافت: «نوعی ناسازگاری است که می تواند باعث بروز مشکلاتی در عملکرد و ثبات سیستم شود».

این ارور به علت ناسازگاری با درایوهای NVMe به وجود آمده است. همچنین اعتقاد برخی از کارشناسان بر این است که سری SSD E ۶۰۰۰P نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد؛ زیرا این مدل و سری 600P از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارای اشتراکاتی هستند. در حالی که علت اصلی این موضوع هنوز منتشر نشده است، براساس پیش‌بینی کارشناسان یک فریمور یا یک باگ در درایور می‌تواند عامل اصلی این مشکل باشد. با توجه به مشکلات مشابهی که چند وقت پیش در سیستم‌های تحت لینوکس رخ داده است، علت آن را مشکلاتی در مدیریت انرژی الکتریسیته وارد شده به SSD و اختلالاتی در بحث اولویت بندی فرمان‌ها عنوان کرده‌اند.

تا زمانی که یک راه حل مناسب از سوی اینتل یا مایکروسافت در دسترس قرار گیرد، توصیه می شود که سیستم‌هایی که از SSD های ذکر شده استفاده می‌کنند، از ارتقا به آخرین نسخه ویندوز ۱۰ صورت دستی جلوگیری کنند.

ssd

طبق آخرین اخبار براساس گزارش‌ کاربران سرفیس پرو ۲۰۱۷، بعد از دریافت بروزرسانی تعداد زیادی از دارندگان این دستگاه با صفحه آبی مرگ روبرو شده‌اند. این اتفاق به این دلیل رخ داده است که حافظه اصلی و در واقع تنها حافظه داخلی سرفیس پرو ۲۰۱۷، یک SSD است و پس از بروزرسانی و کرش حافظه، دسترسی به آن غیرممکن شده است.

بر همین اساس، مایکروسافت نصب ورژن پیشین سیستم عامل (ویندوز 10ُ نسخه ۱۷۰۹) را به کاربرانی که با این مشکل روبرو شده‌اند، توصیه کرده است. اهالی ردموند در تلاش هستند تا هرچه سریعتر بروزرسانی اصلاح شده آوریل ویندوز ۱۰ را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. گفته می‌شود که آپدیت جدید بزودی (در روزهای آینده) منتشر خواهد شد. 

لازم است این نکته را ذکر کنیم که مایکروسافت جلوی انتشار به‌روز رسانی جدید ویندوز ۱۰ را برای بسیاری از کاربران گرفته است. ممکن است به دلیل اختلالات موجود در سرورها، این بروزرسانی همچنان برای برخی از کاربران در دسترس باشد. زومیت به شما توصیه می‌کند که از دریافت و نصب این آپدیت به صورت دستی، به دلیل مشکلات متعدد و جدی که شاید برای رایانه شخصی شما ایجاد شود، خودداری نمایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات