ویروس کرونا و فرمول یک؛ فصل ۲۰۲۰ برگزار می‌شود؟

سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مدیرعامل فرمول یک اعلام کرد که درصورت مساعد شدن شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، احتمالا مسابقات فصل ۲۰۲۰ در تابستان آغاز خواهد شد.
تبلیغات

شیوع ویروس کرونا تقویم مسابقات بسیاری از رشته‌های ورزشی در سال ۲۰۲۰ را لغو کرده یا به‌تعویق انداخته است. فرمول یک به‌عنوان بالاترین سطح موتوراسپرت هم نیز مثل دیگر رقابت‌ها تحت تأثیر کووید ۱۹ قرار گرفته است؛ البته بسیاری از علاقه‌مندان متعقد هستند که عملکرد مقام‌های فرمول یک در برابر شرایط پیش‌آمده بی‌نقص نیست.

فصل ۲۰۲۰ فرمول یک تا امروز به‌صورت رسمی آغاز نشده است. اولین مسابقه‌ی این فصل در استرالیا بود که تنها چندساعت مانده به استارت خودروها، به‌تعویق افتاد و سپس لغو شد. پس از اینکه بسیاری از طرفداران تأخیر در لغو کردن مسابقات را نقد کردند، مقام‌های فرمول یک و فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی (FIA)، اقدام‌های سریع‌تری انجام دادند.

تا امروز، گرندپری‌های چین، استرالیا و موناکو ۲۰۲۰ کاملا لغو شده و مسابقه در بحرین، ویتنام، هلند، اسپانیا و آذربایجان هم به‌تعویق افتاده است. علاوه بر این، تعطیلات تابستانی فرمول یک که معمولا به‌مدت دو هفته درنظر گرفته شده بود، با افزایش مدت زمان آن به ۲۱ روز، برای پوشش دادن روزهای تعویقی فعلی به جلو افتاد. درواقع هم‌اکنون، فرمول یک در تعطیلات ۲۱ روزه به‌سر می‌برد که از تابستان به بهار رسیده است.

F1 2020

اقدام بعدی در پاسخ به بیماری کووید ۱۹، به‌تعویق انداختن زمان اجرایی شدن قوانین فنی سال ۲۰۲۱ بود. براساس برنامه‌ی اعلام شده، قرار بر این بود که قوانین فنی و به‌کارگیری از خودروهای جدید فرمول یک از فصل ۲۰۲۱ انجام شود؛ اما برای کاهش فشارهای مالی و زمانی ناشی از شیوع کرونا به ۱۰ تیم شرکت‌کننده، اجرای قوانین فنی جدید به فصل ۲۰۲۲ موکول شده است. البته قوانین جدید محدودیت مالی و بودجه تیم‌ها در فصل ۲۰۲۱ اجراه خواهد شد. بنابراین تیم‌ها مجاز هستند که از شاسی خودروهای فعلی در سال ۲۰۲۱ استفاده کنند؛ ولی بودجه‌ی توسعه خودروی فصل ۲۰۲۰ به ۱۷۵ میلیون دلار محدود خواهد شد.

F1 Bahrain Virual Grand Prix 2020

فرمول یک ۲۰۲۰ هنوز آغاز نشده است، اما هر هفته برای جایگزین کردن هر مسابقه به‌تعویق افتاده، گرندپری مجازی با حضور جمعی از رانندگان فعلی در بازی ویدیویی F1 2019 انجام می‌شود. در گرندپری مجازی بحرین که دو روز پیش برگزار شد، راننده‌های معروفی چون لندو نوریس، نیکلاس همیلتون (برادر لوییس همیلتوننیکلاس لطیفی، آنتونی دیویدسون، جانی هربرت، استافل وندورن و نیکو هالکنبرگ حضور داشتند. گرندپری‌های مجازی را می‌توانید در کانال رسمی یوتیوب و توییچ فرمول یک تماشا کنید.

چِیس کری، مدیرعامل فرمول یک شب گذشته در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که فصل ۲۰۲۰ فرمول یک درصورت مساعد شدن شرایط برگزار می‌شود. به این ترتیب، فرمول یک ۲۰۲۰ هنوز به‌طور رسمی لغو نشده است و تیم‌ها و مقام‌ها آماده هستند که پس از شکست خوردن ویروس کرونا به پیست مسابقه بازگردند. چیس کری گفت:

درحالی که در شرایط فعلی هیچ کس نمی‌تواند در مورد زمان دقیق مساعد شدن شرایط اطمینان حاصل کند، درهرصورت شرایط عادی خواهد شد و در آن زمان، ما آماده‌ی مسابقه هستیم. متعهد هستیم که فصل ۲۰۲۰ فرمول یک را به طرفدارن تقدیم کنیم.
Chase Carry

چیس کری در ادامه اشاره می‌کند که برای به‌تعویق افتادن گرندپری‌های بیشتر احتمال بالایی وجود دارد، اما اگر شرایط بهتر شود، فرمول یک ۲۰۲۰ در تابستان با تقویم جدید مسابقات که ۱۵ تا ۱۸ گرندپری را دربر می‌گیرد، برگزار خواهد شد. مدیرعامل فرمول یک توضیح می‌دهد که به‌دلیل همه‌گیری COVID-19، درحال حاضر نمی‌توان تقویم دقیقی از برگزاری مسابقات فرمول یک ۲۰۲۰ ارائه داد و باید شرایط و دستور‌العمل سفر به کشورهای میزبان هر گرندپری بررسی شود.

به‌نظر می‌رسد که با درنظر گرفتن منافع سهام‌دارهای عمده فرمول یک و تمام گروه‌های وابسته، هنوز هم نمی‌توان به‌طور رسمی لغو شدن این فصل از مسابقات را اعلام کرد. درحالی که فرمول یک هر چند روز از تغییر تقویم مسابقات فصل ۲۰۲۰ خبر می‌دهد، اما شایعه‌هایی مبنی بر به‌تعویق افتادن المپیک ۲۰۲۰ توکیو وجود دارد.

درشرایط فعلی، باید به تماشای گرندپری‌های مجازی فرمول یک و شوخی‌های لندو نوریس بسنده کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات