چرا خودروسازان آلمانی در مسابقات فرمول E شرکت می‌کنند؟

سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
با گذشت پنج فصل از آغاز فرمول E، خودروسازان آلمانی از جمله بی‌ام‌و، آئودی، پورشه و مرسدس بنز برای حضور در مسابقات خودروهای الکتریکی به‌شدت تلاش می‌کنند.
تبلیغات

مسابقات فرمول E هم‌اکنون در فصل پنجم خود به‌سر می‌برد، اما برندهای خودروسازی بسیار بزرگی در آن حضور دارند. آئودی و بی‌ام‌و هم‌اکنون عملیات پشتیبانی کارخانه‌ای از خودروهای تیم‌ها را انجام می‌دهند، درحالی‌که مرسدس بنز سال آینده به فرمول ای خواهد پیوست. پورشه نیز در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ به سری مسابقات خودروهای الکتریکی می‌پیوندد. اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی و ماهیندرا هند نیز از روز اول در فرمول E حضور دارند.

Formula E / فرمول ای

آلن مک‌نیش، برنده سه دوره لمانز و مدیر تیم آئودی در مسابقات خودروهای الکتریکی، می‌گوید که این ورزش به‌طور کامل با جایی که برندهایی مانند آئودی، بی‌ام‌و و مرسدس بنز خودروهای خود را می‌برند، متناسب است. مک‌نیش پس از پیروزی آئودی در برلین گفت:

چهار خودروساز بزرگ آلمانی، به‌عنوان بخشی بزرگ از استراتژی خودروهای جاده‌ای خود به فناوری خودروی الکتریکی نیاز دارند. موتوراسپرت برای آئودی از نظر توسعه فناوری در پیش‌رو قرار دارد، اما از جنبه دیگری به عموم مردم می‌گوید که ما دقیقاً‌ چه کاری انجام می‌دهیم. 

چنین خودروهایی تنها بخشی از جذبه فرمول E هستند. از آنجا که خودروهای الکتریکی مجهز به پیشرانه احتراق داخلی نیستند و باعث آزار و اذیت ساکنان نخواهند شد، رقابت‌های فرمول ای در مرکز شهرهای بزرگ مانند لندن، نیویورک و پکن برگزار می‌شود.

همراه‌با مسابقات، دهکده الکتریکی (e-village) برای بازدیدکنندگان وجود دارد. موسیقی، رستوران و بسیاری از فعالیت‌های هواداران همراه‌با فضایی برای خودروسازان مهیا شده است که می‌توانند از آن برای نمایش خودروهای الکتریکی خود استفاده کنند. آئودی ای-ترون، بی‌ام‌و i و مرسدس بنز EQ درکنار محصولاتی از نیسان و دی‌اس (DS)، در این نمایشگاه به‌طور برجسته معرفی می‌شوند.

Formula E / فرمول ای

مک‌نیش می‌گوید:

هیچ راه بهتری برای انجام آن وجود ندارد. اگر به خودروهای الکتریکی فکر می‌کنید، آن‌ها عمدتا به‌علت آلایندگی کمتر می‌خواهند راه خود را به داخل و اطراف شهرها باز کنند. هیچ روش بهتری برای ارائه محصول به مشتری وجود ندارد. فرمول E سری مسابقات در جاده‌های شهری است که در شهرهای بزرگ جهان برگزار می‌شود و داستان خود را بیان می‌کند. به‌طور هم‌زمان این مسابقات با نسل جدیدی از هواداران ارتباط می‌گیرد.

برای بسیاری از افراد سنت‌گرا، می‌توان گفت که مسابقات خودروهای الکتریکی جاذبه کمی دارد یا اصلاً بدون جذبه است. صدا متفاوت است، هیچ سابقه‌ای وجود ندارد و خودروها کندتر هستند.

Formula E / فرمول ای

طبق گفته‌ی مک‌نیش، مخاطبان فرمول E کاملاً متفاوت هستند. آن‌ها جوان‌تر از طرفداران فرمول یک یا مسابقات قهرمانی استقامت جهان (WEC) هستند و با اولویت‌های بسیار متفاوتی رشد کرده‌اند.

مک‌نیش با اشتیاق گفت:

موتوراسپرت باید باقی بماند. باید باقی بماند تا در جبهه فناوری قرار داشته باشد، اما باید ارتباط خود را با طرفداران حفظ کند. باید فرزندان با والدین خود به مسابقات بیایند تا احساسات آن‌ها را به دست بیاورند و بتوانند در آینده احساس خود را بروز دهند. فرزندان نسبت به وقتی ما کودک بودیم، چیزهای متفاوتی می‌خواهند و ما باید از این موارد آگاهی داشته باشیم. 
Formula E / فرمول ای

مسابقه فرمول ای با آنچه انتظار داشتیم، متفاوت است. خودروها در اطراف شاسی کنترل و پکیج آیرودینامیکی ساخته می‌شوند و این یعنی نقاط تمایز تنها در موتورها و نرم‌افزار کنترل وجود دارد. کارایی خودروی الکتریکی در این مسابقات، موضوعی کلیدی به شمار می‌رود و اتمام شارژ باتری در وسط مسابقه، خطری واقعی است. بنابراین تیم‌هایی که قادر به بازیابی قدرت بیشتری در وسط مسابقه هستند، مزیت بزرگی دارند.

اگرچه این موضوع به نفع تیم‌هایی مانند آئودی تمام خواهد شد، اما قطعات مشترک اصلی‌ترین جاذبه‌ی فرمول ای برای تولیدکنندگان است. زیرا برنامه‌های پربودجه‌ی سال گذشته‌ی موتوراسپرت، خیلی سریع به تاریخ پیوسته‌اند.

 مک‌نیش گفت:

اگر برگزارکنندگان قوانین را آسان کردند، من فکر می‌کنم که این امر به‌طور درخورتوجهی به نفع آئودی است؛ اما من فکر می‌کنم این بدان معنا خواهد بود که مسابقات فرمول E در کل کمتر جذاب بودند. بنابراین ما به‌طور فعال از ترویج و استفاده از قطعات مشترک حمایت می‌کنیم. چنین چیزی باعث می‌شود تا توجه ما روی قوای محرکه متمرکز شود. به این معنی که میشلن روی لاستیک‌ها تمرکز می‌کند؛ آن‌ها مقاومت غلتشی تایر را کاهش‌ داده‌اند و همه این‌ها طبق طرز فکر یکسانی هستند.
فرمول ای

رانندگان بزرگ نیز جذابیت فرمول ای را درک می‌کنند. سباستین بوئمی می‌گوید که قالب مسابقات آخر هفته برای طرفداران واقعاً سرگرم‌کننده است. رانندگان در تعیین خط تنها یک دور می‌زنند، بنابراین می‌توانند به‌آسانی اشتباه کوچکی انجام دهند و آخر هفته خود را نابود کنند.

خودروها به مهارت بالایی برای رانندگی نیاز دارند، زیرا از تایرهای مسابقه‌ای اسلیک استفاده نمی‌شود. رانندگان سریعی که در عقب قرار دارند برای سبقت‌گیری تلاش می‌کنند و سبقت‌گیری در این مسابقات خوب است. 

بوئمی توضیح داد:

همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، لاستیک‌ها چسبندگی کمی دارند. رانندگی و کنترل خودرو با آن‌ها کمی دشوار است. می‌بینیم که خودروهای زیادی در حال حرکت هستند و رانندگان اشتباه می‌کنند؛ بنابراین من فکر می‌کنم که فرمول E به همین دلیل سرگرم‌کننده است.
Formula E / فرمول ای

اگرچه مک‌نیش از طرفداران پروپاقرص فرمول E است، اما او فکر نمی‌کند که فرمول یک یا مسابقات WEC به این زودی از صحنه موتوراسپرت کنار بروند. مک‌نیش گفت:

WEC در سنت و تاریخ لمانز است. شما نمی‌توانید آن را فراموش کنید! هرگز آن را فراموش نکنید. در اواسط ماه ژوئن احتمالاً ۲۵۰ هزار نفر برای تماشای مسابقات لمانز می‌روند. لمانز بزرگ‌ترین رویداد ورزشی است که در آن روز به‌صورت عمومی برگزار می‌شود. بااین‌حال من فکر می‌کنم همه می‌توانند از یکدیگر یاد بگیرند و ایده‌های جدید همیشه خوب است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات