جریمه‌ نقص فنی در فصل ۲۰۲۱ فرمول یک، بازنگری می شود

پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تیم مدیریتی فرمول یک قصد دارد تا برای قوانین فصل ۲۰۲۱، بازنگری جامعی در جریمه‌های مربوط به نقص فنی خودرو، شامل تعویض گیربکس و قوای محرکه داشته باشد.
تبلیغات

راس براون، عضو تیم مدیریتی فرمول یک بارها نارضایتی خود از قوانین جریمه‌‌ی نقص فنی قوای محرکه و گیربکس خودروها که منجر به تأثیرگذاری در تعیین خط مسابقه می‌شود، اعلام کرده است. با اینکه تغییرات جزئی در جریمه‌های مربوط به نقص فنی در فصل ۲۰۱۸ اعمال شد، اما هنوز هم این موارد کافی به‌نظر نمی‌رسد. چارلی وایتینگ، اداره‌کننده‌ی مسابقات فرمول اعلام کرد که قصد دارد تا از فرصت قوانین جدید فصل ۲۰۲۱ استفاده کند تا جریمه‌های مربوط به نقص فنی خودروها را برای فصل‌های آینده، به حداقل برساند.

فرمول یک / Formula 1

وایتینگ گفت:

اگر امکان‌پذیر بود، مایل بودیم که تمام جریمه‌های نقص فنی خودروها را حذف کنیم. در حال حاضر به این سمت گرایش داریم.

به‌نظر می‌رسد که فعلاً جریمه‌های مربوط به تعویض گیربکس تغییر قابل توجهی نمی‌کند، اما برای فصل ۲۰۲۱ بازنگری کلی در قوانین این بخش انجام خواهد شد. قوانین محدودیت تعویض گیربکس در فصل‌های اخیر، در کاهش دادن هزینه‌های کلی مسابقات تأثیرگذار بوده است. بر اساس قوانین فعلی در فصل ۲۰۱۸، هر خودرو باید در ۶ گرن‌پری پیاپی از یک گیربکس استفاده کند و درصورت خرابی، تعویض گیربکس و به‌طبع رعایت نکردن این قانون، راننده باید ۵ جایگاه پایین‌تر از زمانی که در دور تعیین خط ثبت کرده است، مسابقه را آغاز کند. برای مثال، این اتفاق در فصل فعلی مسابقات برای والتری بوتاس، راننده‌ی تیم فرمول یک مرسدس‌بنز پیش آمد.

Formula 1 2018 / فرمول یک 2018

نقص فنی خودروهای فرمول یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی است و درصورت خرابی گیربکس، راننده محکوم به جریمه می‌شود. بر اساس پیشنهاد برخی تیم‌ها به مسئولان ارشد مسابقات، تغییر قانون تعویض گیربکس و تصویب شیوه‌ای مشابه قوانین تعویض قوای محرکه محتمل است. در حال حاضر، هر راننده در طول فصل مجاز به سه‌بار تعویض قوای محرکه (منظور از قوای محرکه تمام ۶ واحد اصلی آن در یک مجموعه است) خواهد بود. البته درصورتی که قوای محرکه محصول شرکتی باشد که برای اولین بار در مسابقات فرمول یک شرکت می‌کند، چهار بار تعویض آن مجاز است. لازم به ذکر است که تعویض واحد‌های اصلی تشکیل‌دهنده‌ی قوای محرکه شامل ICE، MGH-U و TC سه بار و ES و MGH-U دوبار در هر فصل مجاز است. درصورت رعایت نکردن قوانین تعویض واحد‌های قوای محرکه، بار اول جریمه‌ی ۱۰ جایگاه ، بار دوم ۵ جایگاه و بار سوم ۱۰ جایگاه پایین‌تر از زمان ثبت شده در دور تعیین مشمول راننده می‌شود.

فرمول یک / Formula 1

وایتینگ در رابطه با تعویض قوانین جریمه‌ی گیربکس گفت:

فعلاً نیازی به تغییر قوانین نیست. اگر بخواهیم تغییرات جدیدی اعمال کنیم، احتمالاً قانون تعویض گیربکس را مشابه محدودیت فعلی در تعویض قوای محرکه اعمال کنیم. در این صورت برای مثال هر راننده برای کل فصل مجاز به تعویض سه گیربکس خواهد بود. این مورد بخشی از مواردی است که برای تغییرات فصل ۲۰۲۱ درنظر داریم. قوانین جدید شامل چند تغییر و مجموعه‌ای جامع خواهد بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات