برنی اکلستون از مدیریت فرمول یک کنار گذاشته شد

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
خروج برنی اکلستون باسابقه و بازگشت راس براون افسانه‌ای به مسابقات فرمول یک، یکی از مهم‌ترین اخبار سال‌های اخیر دنیای موتوراسپرت است.
تبلیغات

نام فرمول یک با برنی اکلستون (Bernie Ecclestone) گره خورده بود. این مدیر بریتانیایی پس از چهار دهه فعالیت در بالاترین سطح مسابقات اتومبیلرانی، روز گذشته کناره‌گیری خود از سمت مدیریت اجرایی این مسابقات را اعلام کرد. ظاهرا مالکان جدید فرمول یک پس از اجازه‌ی FIA و نهایی شدن خرید این مسابقات، مدیر کهنه‌کار آن را وادار به کناره‌گیری از پست خود کرده‌اند.

Liberty Media‌ نزدیک به پنج ماه پیش با پرداخت بیش از ۸ میلیارد دلار حق کنترل مسابقات فرمول یک را خریداری کرد. روز گذشته آخرین مراحل انتقال مالکیت این مسابقات نیز انجام شد و بلافاصله هیئت مدیره‌ی جدید خروج اکلستون و جایگزینی چِیس کری (Chase Carey)، مدیر 21st Century Fox را اعلام کرد. برنی اکلستون ۸۶ ساله پس از تأیید خروج از فرمول یک به خبرنگاران گفت:

من به فعالیت و مسابقه‌ای که طی ۴۰ سال گذشته آن را شکل داده‌ام، افتخار می‌کنم. من از خریداری فرمول یک توسط Liberty Media‌ بسیار خرسندم و آینده‌ی روشنی را به واسطه‌ی سرمایه‌گذاری آن‌ها در این مسابقات، می‌بینم. 
برنی اکلستون فرمول یک

اکلستون در ادامه اعلام کرد که از تمامی تیم‌ها، اسپانسر‌ها، شرکت‌های تلویزیونی و مدیران تیم‌ها که وی در این سال‌ها همراهی کرده‌اند، سپاسگزار است و چِیس کری را فردی ایده‌آل برای این پست می‌داند. در حال حاضر اکلستون فرمول یک را به‌طور کامل ترک نخواهد کرد و همچنان به‌عنوان مشاور در این مسابقات حضور خواهد داشت.

اکلستون در دهه‌ی ۵۰ میلادی پس از اندکی رانندگی در فرمول یک، وارد حوزه‌ی مدیریت مسابقات شد. وی در ابتدا مدیریت چند تیم را بر عهده داشت؛ اما در سال ۱۹۷۲ با خریداری امتیاز تیم برابهام، نقش خود را در این مسابقات پررنگ‌تر کرد. طی ۱۵ سال مدیریت برابهام، اکلستون تبدیل به نماینده‌ی تمامی تیم‌ها برای مذاکره با مسئولین مسابقات، اسپانسرها و شرکت‌های تلویزیونی شده بود. بعد‌ها اکلستون به همراه مکس موزلی موفق شد امور تبلیغاتی و فروش حق پخش فرمول یک را بر عهده بگیرد. وی در سال‌های فعالیت در این پست بسیار موفق عمل کرد و توانست مسابقات فرمول یک را با ۴۰۰ میلیون بیننده‌ی تلویزیونی به محبوب‌ و پرمخاطب‌ترین ورزش سالانه تبدیل کند.

راس براون فرمول یک

اما نکته‌ی مهم دیگر در تغییر و تحولات اخیر فرمول یک، بازگشت راس براون (Ross Brawn) افسانه‌ای است. وی که عموما به دلیل موفقیت‌های بی‌شمار در مدیریت تیم‌های بنتون و فراری شناخته می‌شود، اکنون توسط Liberty Media‌ مدیریت موتوراسپرت را بر عهده خواهد گرفت. بدین ترتیب کری مسئول جنبه‌های تبلیغاتی و فروش حق امتیاز پخش فرمول یک خواهد بود؛ در حالی که براون جنبه‌ی تکنیکی و قوانین را تعیین خواهد کرد. با بازگشت براون در این نقش کلیدی، می‌توان انتظار جذاب‌تر شدن مسابقات فرمول یک را داشت. براون در خصوص بازگشت به فرمول یک گفت:

بازگشت به دنیای فرمول یک حس فوق‌العاده‌ای دارد. من از ارائه‌ی مشاوره به Liberty Media‌ در چند ماه گذشته رضایت دارم و اکنون با کمال میل به دنبال گسترش همکاری‌های خود با این شرکت و چیس کری هستم. 

در کنار براون، شاون برچس (Sean Bratches) معاون ارشد اسبق ESPN‌ نیز به تیم مدیریتی جدید فرمول یک خواهد پیوست و به کری در زمینه‌ی امور تبلیغاتی و پخش تلویزیونی کمک خواهد کرد.

Liberty Media‌ تیمی از بهترین‌ها گرد آورده است تا فرمول یک را مجددا به پرمخاطب‌ترین ورزش جهان تبدیل کند. آیا شما بازگشت فرمول یک به دوران اوج را توسط مالکان و مدیران جدید آن ممکن می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات