داستان پشت صحنه یکی از برترین عکس‌های فرمول یک

جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
چه اتفاقی برای یک خودروی فرمول یک در یک پیچ سخت و خطرناک مانند پیچ Degner در پیست سوزوکای ژاپن می‌افتد؟
تبلیغات

این تصویر خارق‌العاده از نیکو رزبرگ با خودروی فرمول یک مرسدس، W07 هیبریدی در تمرینات قبل از گرندپری ژاپن ۲۰۱۶ گرفته شده است.

این عکس در پیست سوزوکای ژاپن و در پیچ DEGNER شکار شده است که به‌خوبی نشان می‌دهد یک خودروی فرمول یک در حین مسابقه و در مسیر خروجی از پیچ تحت چه فشاری کار می‌کند. اما آنچه دقیقاً اتفاق می‌افتد چیست؟ برای درک بهتر از این لحظه‌ی کوتاه و مهیج در بخشی از پیست، از اندی شوولین مهندس ارشد مسابقه مرسدس خواستیم تا توضیح دهد که چه اتفاقی می‌افتد. 

۱.چرا تایر عقب سمت چپ اینگونه تغییر شکل می‌دهد؟

شوولین می‌گوید:

با توجه به فشرده شدن مسیر در این نقطه از پیست، میزان فشاری که در این لحظه بر تایر وارد می‌شود بیش از یک تن است.این فشار به مدت ۰.۰۵ ثانیه طول می‌کشد که باعث می‌شود این موج بر روی تایر سمت چپ ایجاد شود. حتی در مسیر های تخت پیچ 130R پیست سوزوکا، عبور با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز چنین فشار شدیدی را بر روی تایر ها ایجاد نمی‌کند، اگر چه پیست اسپا در بلژیک نیز جزو پیست‌هایی است که فشار زیادی بر روی خودروی فرمول یک وارد می‌کند.

۲. در این لحظه نیکو رزبرگ چه احساسی دارد؟

رزبرگ با سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت وارد این پیچ می‌شود که در این لحظه با فشار عمودی 2G  و فشار افقی 3.5G روبرو می‌شود.مسافتی که رزبرگ تحت تاثیر این فشار قرار می‌گیرد حدود ۵ متر است بنابراین این فشار همانند تاثیر  فشار یک انفجار بر نیکو رزبرگ است.هنگامی که خودرو از فشار خارج و پایدار می‌شود، او می‌تواند قبل از رسیدن به پیچ بعدی مستقیماً از تمام قدرت خودرو به مدت ۱.۵ ثانیه استفاده کند.

3.چرا انتهای خودرو به زمین می‌چسبد؟

جرقه ها از برخورد انتهای خودرو با پیست ایجاد می‌شوند اما امکان دارد جرقه‌هایی از سمت بال جلویی خودرو نیز به سمت عقب پرتاب شوند. ترکیب این موارد باعث ایجاد فشار شدیدی بر روی خودرو می‌شود. با این حال این کار باعث ایجاد نیروی رو به پایین می‌شود و در نتیجه خودرو می‌تواند با سرعت بیشتری پیچ را طی کند و سپس خودرو یک تکان ناگهانی در پیست خواهد داشت  که باعث افزایش اثر این فشار است.تاثیر این فشار در خودروها متفاوت است به طوری که در برخی موارد چرخ‌های جلو از زمین بلند خواهند شد. در خودروی مرسدس چرخ داخلی در جلو به طور کامل بلند شده است که در اثر تاثیر این فشارهای بر خودرو است.

4.مورد منحصربه‌فرد در مورد پیچ DEGNER در ایجاد این فشار چیست؟

DEGNER یک پیست غیرمعمول است که در آن خودرو در راس زاویه‌ی پیچ فشار زیادی دریافت می‌کند، اما این خودرو واکنشی نسبتاً طبیعی به این تغییرات در یک مسابقه دارد. پیچ‌های دشواری مانند DEGNER  تعیین می‌کنند که تایرهای پیرلی در چه فشاری می‌توانند کار کنند. نیکو رزبرگ این تمرین آزاد را با سوخت کم و در حالی که خودرو سبک‌تر بود اجرا کرد که به این معنی است که خودروی او می‌تواند فشار بیشتری را تحمل کند و در نتیجه نیروی رو به پایین بیشتری ایجاد خواهد شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات