گرندپری مکزیک 2016 فرمول یک؛ جریمه فتل و وشتاپن و از دست دادن سکو

دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
گرندپری مکزیک مسابقات فرمول یک ۲۰۱۶، دیروز با قهرمانی لوئیس همیلتون، مقام دومی نیکو رزبرگ و کسب جایگاه سوم توسط دنیل ریکیاردو به پایان رسید.
تبلیغات

مسابقات فرمول یک دیروز در پیست Autodromo Hermanos Rodriguez شهر مکزیکوسیتی برگزار شد. شرایط خاص این پیست، باعث شده است تا گرندپری مکزیک همواره از هیجان و جذابیت خاصی برخوردار باشد. بزرگترین مشخصه‌ی این پیست ارتفاع زیاد آن از دریا است که منجر به چالش بزرگی برای مهندسان تیم‌ها برای تامین هوای مورد نیاز پیشرانه و سیستم ترمز خودروها می‌شود. با این حال غلظت اندک هوا در آن منطقه باعث شده است تا شاهد ثبت سرعت‌های بسیاری بالایی در مسیر مستقیم پیست باشیم.

گرندپری مکزیک 2016 فرمول یک

مسابقات فرمول یک به انتهای خود نزدیک می‌شود و به همین دلیل رقابت برای کسب عنوان قهرمانی انفرادی نیز بسیار داغ شده است. هیچ یک از رانندگان مرسدس بنز به این راحتی‌ها قصد کنار کشیدن از این رقابت را ندارند و به همین دلیل شاهد فاصله‌ی امتیازی اندکی در صدر جدول امتیازی راننده‌ها هستیم.

گرندپری مکزیک 2016 فرمول یک

لوئیس همیلتون با عملکرد خوب خود در دورهای تمرینی موفق به کسب پل‌پوزیشن شده بود. بالعکس نیکو رزبرگ دیگر راننده‌ی مرسدس بنز حال و روز خوشی در دورهای تمرینی نداشت و در دور نهایی خود موفق به ثبت زمانی مناسب و قرارگیری در جایگاه دوم استارت مسابقه شد. پیش از آن رانندگان ردبول، دنیل ریکیاردو و مکس وشتاپن، پس از همیلتون بهترین عملکرد را از خود داشتند.

گرندپری مکزیک 2016 فرمول یک

استارت گرندپری مکزیک نیز مانند سایر مسابقات فرمول یک مملو از هیجان بود. رزبرگ می‌دانست که اگر بتواند از همیلتون در لحظه‌ی استارت سبقت بگیرد، با توجه به شرایط خاص پیست که سبقت‌گیری را بسیار دشوار می‌کند، قادر خواهد بود عنوان قهرمانی را کسب کند. با این حال تلاش زیاد رزبرگ در آغاز مسابقه کافی نبود و همیلتون به خوبی توانست از جایگاه خود حفاظت کند. با این حال هنگام رسیدن به پیچ اول، راننده‌ی بریتانیایی مرسدس بنز که در رقابتی نزدیک با هم‌تیمی خود قرار داشت، سعی داشت با دیرتر ترمز کردن فاصله‌ی خود را حفظ کند. اما این موضوع منجر به قفل کردن لاستیک‌های وی و خروج از پیچ شد. البته همیلتون با عبور از روی چمن‌های خود را دوباره به پیست بازگرداند و مجدد در مکان اول قرار گرفت. 

گرندپری مکزیک 2016 فرمول یک

اما پشت سر نیکو رزبرگ، مکس وشتاپن ۱۹ ساله، با استارت عالی خود در فاصله‌ی نزدیکی با وی قرار داشت. رقابت این دو راننده برای جایگاه دومی باعث شد تا خودروها در پیچ اول به یکدیگر برخورد کنند و رزبرگ از پیست خارج شود. البته این راننده‌ی مرسدس بنز نیز همانند هم‌تیمی خود با بازگشت به موقع به پیست موفق به حفظ جایگاه خود شد.

گرندپری مکزیک 2016 فرمول یک

دیگر حادثه‌ی استارت مسابقه را استبان گوتیرز رقم زد. این راننده‌ی تیم هاس که در کشور خود نیز در حال مسابقه دادن بود، با برخورد با پاسکال ورلاین تعادل وی را به هم زد تا خودروی راننده‌ی تیم مانور با برخورد به دیگر خودروها و دیواره‌ی پیست، از مسابقه خارج شود. تنها چند ثانیه پس از این حادثه می‌رفت که شاهد تصادف یکی دیگر از خودروها باشیم. کارلوس ساینز در مسیر مستقیم پیست در خطایی آشکار به آرامی فرناندو آلونسو را به خارج از پیست و روی چمن‌ها منتقل کرد. در همین لحظه خودروی مک‌لارن هوندا با سرعت بیش از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، کنترل خود را از دست داد. شاید هر راننده‌ی دیگر به جز فرناندو آلونسو بود، موفق به کنترل مجدد خودرو نمی‌شد. اما این راننده‌ی مطرح اسپانیایی در کسری از ثانیه با کنترل مجدد خودرو، مهارت بالای خود را نشان داد. پس از این حادثه داوران کارلوس ساینز را با جریمه‌ی ۵ ثانیه‌ای مواجه کردند.

گرندپری مکزیک 2016 فرمول یک

پس از تصادف ورلاین، خودروی ایمنی وارد پیست شد تا مارشال‌ها به انتقال خودروی مانور به خارج از پیست مشغول شوند. پس از خروج مرسدس بنز AMG GT S مارشال از پیست در انتهای دور سوم، مسابقه با پیشتازی همیلتون و پس از وی رزبرگ، وشتاپن، هالکنبرگ، رایکونن، ماسا و سباستین فتل ادامه پیدا کرد.

گرندپری مکزیک 2016 فرمول یک

پس از اتفاقات دور اول، مسابقه با روند خسته‌کننده‌ای ادامه پیدا کرد. هیچ یک از خودروها به خصوص نمونه‌های پیشرو، قادر به سبقت از یکدیگر نبودند. در این بین تنها سبقت‌های ریکیاردو و فتل کمی به جذابیت مسابقه افزوده بود. تلاش‌های نافرجام و گسترده‌ی مکس وشتاپن و سرجیو پرز برای سبقت از نیکو رزبرگ و فیلیپه ماسا نیز تبدیل به بخشی تکراری از مسابقه شده بود که تا انتها شاهد آن بودیم. 

گرندپری مکزیک 2016 فرمول یک

اما اوج هیجان گرندپری مکزیک در دورهای انتهایی آن بود جایی که فتل با نگهداری فوق‌العاده از لاستیک‌های خود و در مکان چهارم، به سریع‌ترین راننده‌ی پیست تبدیل شده بود. از طرفی وشتاپن نیز در جایگاه سوم تلاش زیادی برای رسیدن و سبقت از رزبرگ انجام می‌داد. دیگر راننده‌ی ردبول، ریکیاردو که به تازگی لاستیک‌ها خود را با نمونه‌ی سریع‌تر تعویض کرده بود، با سرعت زیادی در حال کاهش فاصله‌ی خود با فتل در جایگاه چهارم بود. از طرفی دیگر کیمی رایکونن در رده‌ی هفتم با فاصله‌ی نزدیکی از هالکنبرگ حرکت می‌کرد و مستعد عبور از وی و کسب جایگاه ششم بود.

جنگ بین راننده‌های پیشرو با تلاش وشتاپن برای عبور از رزبرگ آغاز شد. رزبرگ که در ترافیک خودروهای لَپ شده گرفتار شده بود، نتوانست فاصله‌ی خود با راننده‌ی ردبول را حفظ کند و بدین ترتیب وشتاپن با فاصله‌ی اندکی از رزبرگ رسید. این موضوع در کنار اشتباه رزبرگ در پیچ اول مسابقه، باعث شد تا دو خودرو شانه به شانه‌ی هم حرکت کنند. اما وشتاپن که برای سبقت اقدام به ترمزگیری دیرتر کرده بود، نتوانست خودرو را کنترل کند و بدین ترتیب رزبرگ موفق به بازپس گیری جایگاه شد. 

گرندپری مکزیک 2016 فرمول یک

پس از این حادثه در حالی که تیم ردبول سعی داشت تا به وشتاپن روحیه لازم برای ادامه‌ی رقابت را بدهد، سباستین فتل با سرعت زیادی در حال نزدیک شدن به وشتاپن بود. در همین حال گاراژ ردبول به ریکیاردو اعلام کرد که فتل به زودی به وشتاپن خواهد رسید و با تمام توان خود حرکت کند تا پیش از سبقت فتل از وشتاپن، به وی برسد و مانع از این امر شود. در همین حال رایکونن کمتر از چهار دور مانده به پایان مسابقه موفق شد تا از هالکنبرگ عبور کند و جایگاه ششم را کسب کند.

گرندپری مکزیک 2016 فرمول یک

تنها دو دور مانده به انتهای مسابقه فتل فاصله‌ی خود را به کمتر از ۰.۵ ثانیه از وشتاپن رسانده بود و البته ریکیاردو نیز با همین میزان از فاصله پس از فتل قرار داشت. فتل پس از مسیر مستقیمی مسابقه اقدام به سبقت‌گیری از وشتاپن کرد. در حالی که راننده‌ی فراری تقریبا سبقت خود را کامل کرده بود، وشتاپن قصد داشت تا با ترمز دیرتر جایگاه خود را پس بگیرد. اما سرعت بالای وشتاپن هنگام ورود به پیچ باعث شد تا وی کنترل خود را از دست بدهد و از پیچ خارج شود. اما راننده‌ی ردبول با عبور از روی چمن‌ها و بازگشت به پیست، جایگاه خود را پس گرفت. در همین لحظه بود که فتل از طریق بیسیم به شدت مشغول اعتراض به تیم خود بود. 

گرندپری مکزیک 2016 فرمول یک

پس از حرکت وشتاپن، گاراژ ردبول به وی اعلام کرد که جایگاه خود را به فتل بدهد؛ اما راننده‌ی دوم تیم ردبول از این امر سر باز زد. در حالی که فتل با عصبانیت از طریق بیسیم مشغول صحبت با گاراژ بود، ریکیاردو اقدام به سبقت از وی کرد. فاصله‌ی اندک دو خودرو در پیچ، منجر به برخورد آن‌ها با یکدیگر شد. البته تجربه‌ی بالای راننده‌های اول فراری و ردبول باعث شد تا این برخورد منجر به خراب شدن خودروها نشود. پس از برخورد فتل اجازه‌ی سبقت را نداد و به دفاع از جایگاه خود پرداخت. 

گرندپری مکزیک 2016 فرمول یک

در حالی که همگان منتظر رای داوران در خصوص اقدام وشتاپن بودند، تیم داوری اعلام کرد که پس از مسابقه نظر خود را اعلام می‌کند که این امر منجر به افزایش عصبانیت فتل شد. حتی پس از پایان مسابقه نیز فتل به کنار خودروی وشتاپن رفت و اعتراض خود را به وی اعلام کرد. در نهایت مسابقه با قهرمانی لوئیس همیلتون که گرندپری بسیار آرام و به دور از هرگونه هیاهویی را داشت، به پایان رسید و نیکو رزبرگ نیز در جایگاه دوم قرار گرفت. 

پس از پایان گرندپری، هنگامی که وشتاپن به اتاق مخصوص سه راننده‌ی اول رفته بود، تیم داوران فرمول یک حرکت وی را خطا دانستند و او را با جریمه‌ی ۵ ثانیه‌ای مواجه کردند. وشتاپن نیز اتاق را ترک کرد تا راننده‌ی فراری خود را سریعا به سکوها برساند و مقام سوم را کسب کند. وشتاپن که از این موضوع بسیار عصبانی بود اعلام کرد:

من درک می‌کنم قوانینی وجود دارد، اما آن‌ها باید برای همه‌ی راننده‌ها اجرا شوند. (اشاره به حرکت مشابه همیلتون در آغاز مسابقه)
گرندپری مکزیک 2016 فرمول یک

بدین ترتیب پس از رانندگان مرسدس بنز، سباستین فتل بر روی سکو رفت. اما عملکرد داوران پس از اهدای جوایز نیز ادامه یافت. چارلی وایتینگ پس از مسابقه اعلام کرد که حرکت فتل در دفاع در برابر ریکیاردو، رانندگی خطرناکی بوده و وی مرتکب خطا شده است. طبق اعلام داوران رانندها نباید هنگام ترمزگیری اقدام به تغییر مسیر خود و دفاع کنند زیرا ممکن است منجر به حادثه شود. نکته‌ی جالب این تصمیم داوران، عدم جریمه‌ی وشتاپن در گرندپری‌های ایتالیا و بلژیک بود که در برابر رایکونن و همیلتون از همین روش استفاده کرد و منجر به خروج خودروهای نامبرده از پیست شد. 

در نهایت با توجه به نظر داوران و جریمه‌ی ۱۰ ثانیه‌ای فتل، ریکیاردو در جایگاه سوم قرار گرفت و مکس وشتاپن، سباستین فتل، کیمی رایکونن، نیکو هالکنبرگ، واتری بوتاس، فیلیپه ماسا و سرجیو پرز به مقام‌های چهارم تا دهم دست یافتند.

گرندپری مکزیک 2016 فرمول یک

همیلتون با کسب عنوان نخست در گرندپری مکزیک به رکورد ۵۱ قهرمانی گرندپری دست یافت تا در کنار آلن پراست به طور مشترک در مقام دوم پرافتخارترین راننده‌ی تاریخ فرمول یک در این بخش بایستد.

در ادامه می‌توانید رده‌بندی کلی تیم‌ها و راننده‌ها را پس از ۱۹ مرحله از مسابقات فرمول یک مشاهده کنید.

گرندپری مکزیک 2016 فرمول یک
گرندپری مکزیک 2016 فرمول یک

در ادامه شما را به تماشای ویدیوی لحظات حساس گرندپری مکزیک ۲۰۱۶ دعوت می‌کنیم.

لینک دانلود

مرحله‌ی بعدی مسابقات فرمول یک، ۲۳ آبان در کشور برزیل برگزار می‌شود.

نظر شما در رابطه با گرندپری مکزیک ۲۰۱۶ چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات