اتاقک محافظ رانندگان فرمول یک در فصل ۲۰۱۸ به کار گرفته می شود

شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پس از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره فدراسیون جهانی اتومبیلرانی اعلام کرد که اتاقک محافظ راننده در فصل آتی مسابقات فرمول یک استفاده نخواهد شد و خودروهای فرمول یک در فصل ۲۰۱۸ به این تکنولوژی مجهز خواهند شد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

فدراسیون جهانی اتومبیلرانی رسما اعلام کرد که خودروهای مسابقات فرمول یک از فصل ۲۰۱۸ از اتاقک محافظ راننده بهره خواهند برد. طبق اعلام مدیران این فدراسیون، این تصمیم باعث خواهد شد تا زمان بیشتری برای توسعه‌ی این تکنولوژی فراهم باشد. 

البته این تصمیم با جنجال‌های زیادی همراه بوده است. الکس ورز مدیر موسسه‌ی رانندگان گرندپری که از این موضوع عصبانی بود، اعلام کرد که تمامی رانندگان فرمول یک با امضای نامه‌ای از FIA‌ خواسته‌اند تا در کمترین زمان ممکن اتاقک محافظ در خودروها تعبیه شود. این در حالی بود که تیم‌های فورس ایندیا و ردبول این ادعا را رد کردند. 

خودروهای فصل آتی مسابقات فرمول یک تغییرات عمده‌ای به خود خواهند دید و به اعتقاد مهندسان و راننده‌ها، در حال حاضر برای تعبیه‌ی اتاقک محافظ در خودروهای فصل آتی، دیر شده است زیرا تیم‌ها زمان زیادی را صرف توسعه‌ی نسل آتی خودروها کرده‌اند و تغییر طراحی زمان زیادی از آن‌ها خواهد گرفت. نیکی لاودا مدیر تیم مرسدس بنز نیز در خصوص استفاده از اتاقک محافظ در فصل ۲۰۱۸ گفت:

این بهترین تصمیم ممکن بود زیرا پیش از تایید طرح نهایی تمامی رانندگان باید به آزمایش آن در پیست‌های مختلف بپردازند تا نقاط کور ایجاد شده و مشکلات موجود به خوبی شناسایی شوند.
فراری فرمول یک

در حال حاضر طرح ارایه شده از سوی فراری با نام هیلو (Halo)‌ اصلی‌ترین گزینه برای استفاده در خودروها است. البته FIA اعلام کرده است که هم‌چنان به بررسی سایر طرح‌های ارایه شده در این زمینه خواهد پرداخت. پیش از این ردبول نیز از طرح مخصوص اتاقک محافظ راننده‌ی خود رونمایی کرده بود که ظاهرا چندان مورد توجه مسئولین فدراسیون قرار نگرفته است. 

در سال ۲۰۱۴ جولز بیناچی در گرندپری ژاپن کنترل خود را از دست می‌دهد و به شدت با کناره‌ی پیست برخورد می‌کند. به علی جراحات وارده به سر این راننده‌، وی جان خود را از دست می‌دهد. اتاقک محافظ هیلو با طراحی خود به خوبی می‌تواند از این دسته از حوادث جلوگیری کند. با این حال این طراحی امکان محافظت از راننده را در برابر قطعات و اشیای معلق در پیست نخواهد داشت. در سال ۲۰۰۹ مسابقات فرمول یک فیلیپه ماسا فنر جدا شده از خودروی جلویی برخورد شدیدی با سر فیلیپه ماسا داشت که وی را برای چند ماه روانه‌ی بیمارستان کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات