گرندپری بریتانیا 2016 فرمول یک؛ چهارمین قهرمانی همیلتون در خانه

دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
مسابقات فرمول یک دیروز در دهمین مرحله‌ی خود در پیست سیلوراستون انگلستان برگزار شد. این مسابقه که ابتدا در شرایط جوی نامساعد و باران شدید آغاز شد، جذابیت‌های زیادی به همراه داشت. برای اطلاع از نتایج رویداد گذشته، جدول رده‌بندی رانندگان و تیم‌ها، تحلیل مسابقه و تماشای لحظات حساس آن، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

روز گذشته رقابت‌های فرمول یک دهمین مرحله‌ی خود را پشت سر گذاشت. رویداد روز گذشته به دلیل شرایط جوی، جز زیباترین و مهیج‌ترین رقابت‌های امسال بود و شاهد فستیوالی از عدم تعادل و خروج خودروها از پیست بودیم. تقریبا تمامی رانندگان اعم از باتجربه و جوان، با وجود تلاش و تمرکز زیاد برای حفظ تعادل، چندین بار تعادل خود را از دست داده و از پیست خارج شدند.

گرندپری بریتانیا 2016 فرمول یک
گرندپری بریتانیا 2016 فرمول یک

مسابقه در شرایطی با حضور خودروی ایمنی آغاز شد که به دلیل بارش شدید باران، آب زیادی در پیست وجود داشت و تمام راننده‌ها از لاستیک‌های بارانی یا Wet استفاده می‌کردند. شرایط مسابقه به نحوی بود که تنها همیلتون که پیشتاز رقابت بود دید مناسبی از پیست داشت و سایر رانندگان در ابری از قطرات آب در حال پاشش از خودروهای جلویی رانندگی می‌کردند و هیچ دیدی از مقابل خود نداشتند.

گرندپری بریتانیا 2016 فرمول یک

گرندپری بریتانیا با قرارگیری همیلتون در جایگاه اول و پس از وی، رزبرگ، وشتاپن، ریکیاردو و رایکونن در جایگاه‌های بعدی آغاز شد. تا دور پنجم خودروها پشت خودروی ایمنی حرکت می‌کردند و در این بین تیم‌ها به صورت پیاپی از رانندگان در خصوص شرایط پیست و امکان استفاده از لاستیک‌های میانی یا Intermediate سوال می‌کردند. عموم رانندگان هم در پاسخ به تیم‌ها استفاده از این لاستیک‌ها را ممکن اما سخت پیش‌بینی کردند.

گرندپری بریتانیا 2016 فرمول یک

در دور ششم با خروج خودروی ایمنی مسابقه آغاز شد. در همین حین تقریبا به جز چهار خودروی پیشتاز، سایر خودروها به پیت‌استاپ برای تعویض لاستیک‌های خود مراجعه کردند که این موضوع منجر به ترافیک شدیدی در آن ناحیه شد. همیلتون به خوبی توانست از همان ابتدای مسابقه با رزبرگ فاصله‌ی خوبی ایجاد کند و خود را در محدوده‌ی امنی قرار دهد. دو دور پس از آغاز رسمی مسابقه همیلتون، رزبرگ، وشتاپن و ریکیاردو نیز به پیت استاپ مراجعه کردند و لاستیک‌های خود را با نمونه‌ی میانی، تعویض کردند.

گرندپری بریتانیا 2016 فرمول یک

اما رویداد روز گذشته سرشار بود از رقابت جذاب و نفس‌گیر وشتاپن و رزبرگ برای کسب جایگاه دوم. در شرایط بارانی و با توجه به عملکرد خوب خودروهای رودبول و رانندگی جسورانه‌ی راننده‌ی ۱۸ ساله‌ی این تیم، وشتاپن موفق شد در دور ۱۸ با سبقتی فوق‌العاده که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بهترین سبقت سال جاری بود، رزبرگ را پشت سر بگذارد.

سباستین فتل که به دلیل جریمه‌ی تعویض گیربکس مسابقه را از جایگه ۱۱ آغاز کرده بود، با خشک شدن نسبی مسابقه و در دور ۲۰ به عنوان اولین خودرو لاستیک‌های خود را به نمونه‌ی Medium تعویض کرد تا بتواند جایگاه بهتری بدست آورد. اما این پیچ شماره ۱ مسابقه بود که خودروها با سرعت نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت از آن عبور می‌کردند و تجمع آب در بخشی از آن منجر به عدم تعادل خودروها می‌شد. فتل با لاستیک‌های مدیوم خود جز اولین قربانی‌های این پیچ بود موفق به کنترل خودروی خود نشد و از پیست خارج شد. روز بد فتل ادامه داشت و در دور ۴۰ هنگامی که در حال سبقت از ماسا بود، تعادل خود را مجددا از دست داد این موضوع باع شد تا ماسا به بیرون از پیست هدایت شود. این مساله منجر به جریمه‌ی ۵ ثانیه‌ای برای فتل شد. قهرمان چهار دوره از رقابت‌های فرمول یک به هیچ وجه روز خوبی را در سیلوراستون نداشت.

گرندپری بریتانیا 2016 فرمول یک

در سمت دیگر امید‌های فراری به رایکونن بود که در دور زمان‌گیری نیز عملکرد بهتری از فتل داشت. رایکونن هم جز اولین راننده‌های مسابقه بود که در پیچ شماره‌ی یک تعادل خود را از دست داد و از پیست خارج شد. با این حال راننده‌ی دوم فراری عملکرد قابل قبولی از خود به جای گذاشت و با سبقت از سرجیو پرز در انتهای مسابقه، که پیش‌تر در گرندپری باکو جایگاه سومی را از وی گرفته بود، موفق به حفظ مقام پنج شد.

گرندپری بریتانیا 2016 فرمول یک

پس از ۴۰ دور از مسابقه و زمانی که پیست تقریبا خشک شده بود و تمامی راننده‌ها نیز از لاستیک‌های Medium استفاده می‌کردند، خودروهای مرسدس بنز دوباره برتری خود را بدست آوردند. این موضوع باعث شد رزبرگ که پیش‌تر در جایگاه سوم قرار داشت، در رقابتی جذاب از وی عبور کند و جایگه دوم خود را پس بگیرد. وشتاپن به قدری سریع بود که دیگر خودروی ردبول با رانندگی دنیل ریکیاردو نزدیک به ۲۶ ثانیه با وی فاصله داشت. 

نزدیک به ۵ دور مانده به پایان مسابقه و در شرایطی که رزبرگ در حال تلاش برای رسیدن به همیلتون بود و ثبت رکورد سریع‌ترین زمان در پیست هم گواه این مدعی بود، ناگهان گیربکس رزبرگ در دنده‌ی ۷ باقی ماند. بلافاصله رزبرگ به تیم گزارش داد که مشکل گیربکس دارد و تیم مرسدس بنز نیز بدون توجه به قوانین رادیویی تنظیمات صحیح را به وی گفت. سپس مهندسان گاراژ مرسدس بنز در گفتگویی جذاب به رزبرگ گفتند:

نیکو از دنده‌ی ۷ دوری کن. وارد دنده‌ی ۷ نشو.

رزبرگ در پاسخ به مرسدس  بنز گفت:

متوجه نمیشم؛ یعنی از روی دنده‌ی ۷ عبور کنم.

و در نهایت مهندسان مرسدس بنز به وی پاسخ دادند:

بله. تایید میشه. از روی دنده‌ی ۷ عبور کن و گیربکس را در دنده‌ی ۷ قرار نده.

بلافاصله این اقدام مرسدس بنز از سوی مسئولین مسابقات تحت بررسی قرار گرفت و این موضوع نیز از سوی گاراژ ردبول به وشتاپن منتقل شد. رزبرگ در حالی که از گیربکس معیوب رنج می‌برد و وشتاپن دوباره به وی نزدیک شده بود، تمام تلاش خود را کرد تا مسابقه را در رده‌ی دوم به پایان برساند. تلاش وی نیز به ثمر نشست اما پس از مسابقه داوران رزبرگ را با جریمه‌ی ۱۰ ثانیه‌ای مواجه کردند و او به جایگاه سوم نزول پیدا کرد.

گرندپری بریتانیا 2016 فرمول یک

لوئیس همیلتون که با فاصله‌ی مناسب و خیالی راحت تمام مسابقه را به عنوان پیشتاز سپری کرد و موفق شد چهارمین قهرمانی خود در انگلستان و سومین قهرمانی پیاپی در خانه را جشن بگیرد. یکی از نکات جالب مسابقه نیز برخورد سه راننده‌ی اول پیش از مراجعه به سکوها و در اتاق استراحت بود. در حالی که رزبرگ در گوشه‌ای از اتاق قرار داشت، همیلتون بدون توجه به وی به خوش و بش با وشتاپن پرداخت و از رقابت او با رزبرگ برای کسب رده‌ی دوم پرسید. این حادثه به خوبی تنش موجود بین رانندگان مرسدس بنز را نشان می‌داد.

گرندپری بریتانیا 2016 فرمول یک

پس از همیلتون، وشتاپن و رزبرگ، دنیل ریکیاردو، کیمی رایکونن، سرجیو پرز، نیکو هالکنبرگ، کارلوس ساینز، سباستین فتل و دنیل کویات در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. جنسن باتن و فرناندو آلونسو راننده‌های تیم مک‌لارن نیز در رده‌های ۱۲ و ۱۳ قرار گرفتند. با این حال آلونسو راننده‌ی مطرح این تیم گفت:

ارتقای پیشرانه‌ پیش از گرندپری بریتانیا بسیار خوب و موثر بود و در صورت دقت بیشتر می‌توانستیم با راحتی امتیاز کسب کنیم. از زمان انتقال من به مک‌لارن، در حال حاضر خودروها بهترین شرایط را دارند و اکنون می‌توانیم با خودروی تیم‌های ویلیامز، فورس ایندیا و تورو روسو رقابت کنیم. با این حال هنوز جای پیشرفت زیادی وجود دارد.
گرندپری بریتانیا 2016 فرمول یک

در ادامه می‌توانید رده‌بندی کلی راننده‌ها و تیم‌های فرمول یک را پس از ۱۰ دور از مسابقات در فصل ۲۰۱۶ مشاهده کنید. رقابت در صدر بین همیلتون و رزبرگ به اوج هیجان رسیده است.

گرندپری بریتانیا 2016 فرمول یک
گرندپری بریتانیا 2016 فرمول یک

در ادامه می‌توانید ویدیوی لحظات حساس گرندپری بریتانیا ۲۰۱۶ فرمول یک را تماشا کنید.

لینک دانلود

مرحله‌ی بعدی رقابت‌های فرمول یک ۳ مرداد در کشور مجارستان برگزار می‌شود.

اما از نکات قابل تامل گرندپری بریتانیا، پخش نیم‌کاره آن از شبکه ورزش بود. در اوایل گرندپری که بیننده‌ها با قطع مداوم رویداد مواجه بودند و در لحظات حساس و انتهایی رویداد که مسابقه‌ زیباتر شده بود، ناگهان پخش برنامه متوقف شد و مسابقات گرنداسلم تنیس از این شبکه پخش شد. این حرکت که با اعتراض شدید صباغ، کارشناس خوب فرمول یک و موتور جی‌پی همراه بود، با این جواب روبرو شد که به احترام بینندگان و علاقه‌مندان به فرمول یک نیمه اول این مسابقه پخش شده و اکنون باید به علاقه‌مندان تنیس احترام گذاشته و رقابت فینال این مسابقات را پخش کنند. در این بین چند سوال به وجود می‌آید. آیا نمی‌شد رقابت تنیس را از اواسط آن و پس از گرندپری فرمول یک پخش کرد؟ این فرمول یک بود که باید قربانی این موضوع می‌شد؟ آیا برای مثال پخش تنها نیمه‌ی اول یکی از مسابقات حساس فوتبال به هر دلیلی، از سوی بینندگان قابل قبول است که پخش نیمه‌کاره‌ی فرمول یک پذیرفته باشد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات