گرندپری کانادا 2016؛ جنگ استراتژی ها

سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
مسابقات فرمول یک دیروز هفتمین مرحله‌ی خود را در کانادا پشت سر گذاشت. گرندپری موناکو در سال ۲۰۱۶ همراه بود با اتفاقات بسیار جذاب که استراتژی تعویض لاستیک تیم‌ها را می‌توان تاثیرگذارترین عامل رقابت دیشب عنوان کرد. در ادامه با زومیت همراه باشید تا از جزئیات و ویدیوی خلاصه‌ی این مسابقه در کنار جدول رده‌بندی رانندگان و تیم‌ها آگاه شوید.
تبلیغات

گرندپری کانادا در شرایطی برگزار شد که رانندگان مرسدس بنز جایگاه‌های اول و دوم را در اختیار داشتند. پیست مونترال به دلیل مسیر‌های مستقیم، سرعت بالای خودرو‌ها را به همراه دارد. اما نکته‌ی جذاب این پیست، پیچ‌های تند پس از مسیر مستقیم است که در صورت کوچکترین خطا، راننده‌ها با سرعت به دیوار برخورد خواهند کرد. نام یکی از دیوار‌های این پیست نیز به همین دلیل و برخورد بسیار رانندگان با آن، دیوار قهرمانان نامگذاری شده است.

گرندپری کانادا 2016 فرمول یک
گرندپری کانادا 2016 فرمول یک

اما نکته‌ی جذاب گرندپری کانادا بلافاصله پس از آغاز رقابت رخ داد. در حالی که لوئیس همیلتون در جایگاه اول کاملا مراقب رزبرگ بود، ناگهان سباستین فتل با استارت فوق‌العاده‌ی خود تنها در ۱۰۰ متر اول از جایگاه سوم به اول رسید. پس از رسیدن فتل به جایگاه اول، همیلتون و رزبرگ که پیش از پیچ اول شانه به شانه حرکت می‌کردند، به یکدیگر برخورد کردند این موضوع باعث خروج رزبرگ از پیست شد. تصادف راننده‌‌های مرسدس بنز در این فصل به امری عادی در هر گرندپری تبدیل شده است. رزبرگ پس از بازگشت به پیست در جایگاه هفتم قرار گرفت. 

گرندپری کانادا 2016 فرمول یک

مسابقه با پیشتازی فتل در جریان بود و پس از او، همیلتون، بوتاس، وشتاپن، ریکیاردو، رایکونن و رزبرگ قرار داشتند. در همین حین یکی از گفتگو‌های جالب رادیویی فرمول یک شکل گرفت و در حالی که رقابت سنگینی بین ریکیاردو و شتاپن در جریان بود، تیم ردبول به وشتاپن دستور داد تا مانع ریکیاردو نشود. پس از گذشت ۱۱ دور از گرندپری کانادا، ناگهان پیشرانه‌ی خودروی جنسن باتن که پس از فرناندو آلونسو قرار داشت آتش گرفت. این در حالی بود که مک‌لارن خبر از استفاده از روانکارها و بنزین جدیدی داده بود. 

تنها ۱۲ دور از گرندپری کانادا ۲۰۱۶ گذشته بود که هر دو راننده‌ی فراری به پیت استاپ برای تعویض لاستیک‌ها مراجعه کردند. فتل پس از بازگشت به پیست پشت ریکیاردو و وشتاپن قرار گرفت. اما او که خیلی آماده نشان می‌داد و هم‌چنین از لاستیک‌های سوپرسافت بهره می‌برد، به راحتی راننده‌های ردبول را پشت سر گذاشت. فتل به میزانی سریع بود که هر دور ۱ ثانیه فاصله‌ی خود را همیلتون که پیشتاز بود، کم می‌کرد.

گرندپری کانادا 2016 فرمول یک

در دورهای ۲۱ و ۲۲ راننده‌‌های ردبول نیز به پیت‌استاپ مراجعه کردند و این مساله باعث شد تا رایکونن به رده‌ی چهارم صعود کند. پس از چند دور از مسابقه، رقابت شدیدی بین راننده‌های رده‌ی چهارم تا هفتم در جریان بود. رایکونن، ریکیاردو، رزبرگ و بوتاس شانه به شانه حرکت می‌کردند و رایکونن که لاستیک‌های کهنه‌تری نسبت به رقبای خود داشت و از امتیاز DRS‌ نیز محروم بود، تمام تلاش خود را برای حفظ جایگاه می‌کرد. فشار رایکونن به خودرو و لاستیک‌های آن تا حدی بود که تیم فراری به وی اعلام کرد که کمی فشار را بکاهد و رایکونن نیز با لحن همیشگی و جالب خود به تیم پاسخ داد: «چگونه می‌توانم این خودروها را پشت سر خود نگه دارم و در عین حال نیز فشاری به لاستیک‌ها وارد نکنم؟»

گرندپری کانادا 2016 فرمول یک

اما نکته‌‌ای که در گرندپری کانادا جلب توجه می‌کرد، عملکرد خوب پیشرانه‌های فراری بود که از توروبوشارژر‌های جدید بهره می‌بردند. فتل که پس از مراجعه‌ی همیلتون به پیت استاپ مجددا صدر نشین شده بود، در دور ۳۸ برای بار دوم جهت تعویض لاستیک‌ها به گاراژ رفت. پس از بازگشت راننده‌ی مطرح آلمانی تیم فراری به مسابقه، وی در جایگاه دوم و فاصله‌ی ۱۰ ثانیه‌ای با همیلتون قرار داشت. با توجه به لاستیک‌های جدید فتل، همگان پیش‌بینی رقابت جذابی با قهرمان سال گذشته‌ی فرمول یک را در دور‌های پایانی می‌دادند. فتل که فشار بسیاری را به خودرو خود وارد می‌کرد، با چند بار قفل کردن لاستیک‌ها و هم‌چنین یک بار خروج از پیست، نتوانست فاصله‌ی خود را با همیلتون بکاهد و در نهایت نیز این راننده‌ی بریتانیایی مرسدس بنز بود که برای دومین بار پیاپی بر سکوی نخست ایستاد.

رقابت جذاب فرمول یک کانادا تنها به فتل و همیلتون ختم نشد و در رده‌های بعدی نیز رانندگان رقابت فشرده‌ای را دنبال می‌کردند؛ جایی که وشتاپن، رایکونن، ریکیاردو و رزبرگ قرار داشتند. نیکو رزبرگ صدرنشین فعلی مسابقات فرمول یک که به دلیل پنچر شدن یکی از لاستیک‌ها به پیت‌استاپ مراجعه کرده بود، با بازگشت به مسابقه چیزی برای از دست دادن نداشت و رانندگی با‌جسارت و زیبایی را از خود به نمایش گذاشت. جایی که به راحتی با عبور از دنیل ریکیاردو و قهرمان اسبق جهان کیمی رایکونن، به مکس وشتاپن ۱۸ ساله رسید. عبور از رایکونن با کوله‌باری از تجربه، نوید سبقت راحتی از وشتاپن را برای رزبرگ می‌داد. اما راننده‌ی جوان و نترس ردبول به هر قیمتی بود اجازه‌ی عبور رزبرگ را نداد. نیکو رزبرگ در دور پایانی حتی لحظاتی موفق به سبقت از وشتاپن شد اما بلافاصله با از دست دادن کنترل خودرو و خروج از پیست، موفق به کسب جایگاه چهارم نشد. بدین ترتیب همیلتون، فتل، بوتاس، وشتاپن، رزبرگ، رایکونن و ریکیاردو در رده‌های اول تا هفتم قرار گرفتند.

گرندپری کانادا 2016 فرمول یک

گرندپری کانادا از لحظات جذاب زیادی برخوردار بود. از ناسزا‌های راننده‌های فراری به خودروهای لَپ شده که به موقع فضا را برای سبقت آن‌ها قرار نمی‌دادند، تا ناراحتی آلونسو از عملکرد خودروی خود، تنها بخشی از لحظات تماشایی این رویداد بود. فرناندو آلونسو در دور‌های پایانی و در حالی که در رده‌ی یازدهم قرار داشت و از عملکرد خودروی خود عصبانی بود، به تیم خود اعلام کرد که قصد کناره‌گیری از مسابقه را دارد؛ اما مک‌لارن به وی اعلام کرد که مسابقه را تا پایان ادامه دهد زیرا امکان کسب امتیاز وجود دارد. رقابت‌های اتومبیلرانی فرمول یک سرشار از لحظات جذاب است که تماشای آن را به تمامی علاقه‌مندان خودرو، مسابقات ورزشی و به خصوص اتومبیلرانی قویا توصیه می‌کنیم.

 در ادامه می‌توانید رده‌بندی کلی تیم‌ها و راننده‌ها را پس از هفت دور از مسابقات فرمول یک مشاهده کنید.

گرندپری کانادا 2016 فرمول یک
گرندپری کانادا 2016 فرمول یک

شما را به تماشای لحظات جذاب گرندپری کانادا ۲۰۱۶ دعوت می‌کنیم.

لینک دانلود

مرحله‌ی هشتم رقابت‌ها فرمول یک فصل ۲۰۱۶، ۳۰ خرداد ماه در شهر باکو برگزار خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات