گرندپری موناکو 2016 فرمول یک؛ بازگشت مجدد همیلتون به قهرمانی

دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
ششمین مرحله از رقابت‌های فرمول یک امروز در پیست خیابانی موناکو فرانسه برگزار شد. به جرات می‌توان رقابت امروز را جز جذاب‌ترین گرند‌پری‌های اخیر مسابقات فرمول یک عنوان کرد. برای تماشای خلاصه‌ی رویداد امروز و هم‌چنین اطلاع از نتایج و رده‌بندی نهایی رانندگان و تیم‌ها، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

گرند‌پری موناکو به خودی خود به دلیل برگزاری در خیابان‌های شهری و وجود پیچ‌های زیاد، همواره از جذابیت بسیاری بالایی برخوردار است. اما بارش شدید باران در آغاز رقابت امروز، این رویداد را بیش از پیش جذاب کرد به نحوی که مسابقه برای آماده‌سازی رانندگان و پیست و جلوگیری از تصادفات متعدد، با حضور خودروی مارشال آغاز شد. 

گرندپری موناکو فرمول یک

در رقابت امروز راننده‌ی اول تیم ردبول، دنیل ریکیاردو از جایگاه اول مسابقه را آغاز کرد. ریکیاردو با درخشش خود در دور‌های زمان‌گیری، تعجب همگان را برانگیخت و به خوبی توانست اولین پل پوزیشن خود را بدست آورد. پس از ریکیاردو، رزبرگ و همیلتون راننده‌های مرسدس بنز از جایگاه دوم و سوم مسابقه را آغاز کردند. سباستین فتل راننده‌ی فراری نیز پس از تیم مرسدس بنز و از جایگاه چهارم کار خود را آغاز کرد این در حالی بود که کیمی رایکونن هم‌تیمی وی با وجود ثبت رکورد مناسب و کسب جایگاه ششم برای آغاز مسابقه، به دلیل بروز مشکل در گیربکس و تعویض آن، با اخطار روبرو شد و مسابقه‌ی امروز را از جایگاه دوازدهم استارت زد. نکته‌ی جالب توجه نیز حضور مکس وشتاپن راننده‌ی جوان تیم ردبول در مکان بیستم، در آغاز مسابقه بود. خودروی وی پس از برخورد با پیست در دور‌های تمرینی، تحت عملیات تعویض شاسی قرار گرفت که این مساله نیز به کسر امتیاز از وشتاپن و قرارگیری وی در جایگاه آخر منجر شد.

گرندپری موناکو فرمول یک

همانطور که ذکر شد، ششمین مرحله از مسابقات فرمول یک در شرایط جوی کاملا نامساعدی آغاز شد و بارش شدید باران نگرانی‌های زیادی در خصوص سلامت رانندگان به وجود آورد. شدت باران به حدی بود که تنها خودروی پیشتاز دید مناسبی از جلوی خود داشت و سایر راننده‌ها با وجود پاشش آب از خودروی مقابل، به سختی می‌توانستند جاده را ببینند. بلافاصله پس از آغاز مسابقه و حرکت خودروها پشت سر مارشال، دنیل کویات راننده‌ی اول تیم تورو روسو دچار نقص فنی در خودروی خود شد. حداکثر سرعت خودروی کویات محدود شده بود؛ به همین دلیل وی با مراجعه به پیت استاپ، تعویض فرمان و ریستارت کردن ماژول‌های کنترل، در نهایت توانست به مسابقه باز گردد. البته در همین مدت و پیش از خروج خودروی ایمنی از پیست، کویات یک دور از سایر خودروها عقب افتاد.

گرندپری موناکو فرمول یک

خودروی مارشال پس از ۶ دور، از پیست خارج شد و مسابقه به صورت رسمی استارت خود. اما تنها چند ثانیه پس از خروج مارشال، ژولین پالمر راننده‌ی تیم رنو با از دست دادن کنترل خودروی خود، برخورد شدیدی با کناره‌ی پیست داشت و به همین دلیل بلافاصله رانندگان با پرچم‌های زرد مواجه شدند. در این شرایط که به خودروی ایمنی مجازی (VSC) معروف است، هیچ راننده‌ای حق سبقت از دیگری را ندارد. پس از خروج خودروی پالمر از پیست و آغاز مجدد مسابقه، تنها سه دور دیگر کافی بود تا تماشاچیان شاهد تصادف دیگری باشند. کیمی رایکونن راننده‌ی باتجربه‌ی فراری نیز کنترل خودروی خود را از دست داد و پس از قفل شدن چرخ‌های جلو با پیست برخورد کرد که این حادثه منجر به جدا شدن بال جلوی خودرو، و پایان کار کیمی رایکونن بود تا تمام نگاه‌های دوست‌داران فراری تنها به سباستین فتل باشد.

گرندپری موناکو فرمول یک

پس از گذشت ۱۴ دور از مسابقه و کاهش میزان آب موجود در پیست، رانندگان اقدام به تعویض لاستیک‌های خیس با نمونه‌های میانی (Intermediate) کردند. اما نکته‌ی جالب مسابقه‌ی امروز، عملکرد ضعیف رزبرگ بود که به نحوی که پس از ۱۶ دور از مسابقه فاصله‌ی ریکیاردو پیشتاز، با رزبرگ به بیش از ۱۰ ثانیه رسیده بود و همیلتون نیز درست پشت سر رزبرگ قرار داشت. در همین حین ناگهان رزبرگ فضای ممکن را در اختیار همیلتون قرار داد تا این راننده‌ی انگلیسی بتواند به کاهش فاصله‌ی خود با ریکیاردو بپردازد. گفته می‌شود خودروی رزبرگ به نقص فنی در سیستم ترمز دچار شده بود و به همین دلیل این دستور از گاراژ این تیم به وی داده شده بود. 

گرندپری موناکو فرمول یک

پس از گذشت ۳۰ دور از مسابقه و با تابش آفتاب، رانندگان به نوبت اقدام به تعویض لاستیک‌های خود با نمونه‌ی Super soft یا Ultra Soft کردند. ریکیاردو که از ابتدای مسابقه عملکرد خوب و بدون اشتباهی داشت و احتمال زیادی برای قهرمانی وی می‌رفت، پس از مراجعه به پیت‌استاپ شاهد اتفاق عجیبی بود. ردبول که رکورد‌دار سریع‌ترین پیت‌استاپ تاریخ مسابقات فرمول یک است، با اشتباهی عجیب در گاراژ، تمامی زحمات چندروزه‌ی خود را بر باد داد. پس از حضور ریکیاردو در پیت‌استاپ و خارج کردن لاستیک‌های مستهلک، لاستیک‌های جدید هنوز توسط افراد مربوطه آماده نشده‌ بودند و این موضوع باعث حضور چند ثانیه‌ بیشتر ریکیاردو در پیت استاپ شد. همین تاخیر چند ثانیه‌ای منجر به عبور همیلتون از ریکیاردو شد. 

گرندپری موناکو فرمول یک

دنیل ریکیاردو طی دور‌های باقیمانده تلاش زیادی برای عبور از همیلتون کرد، اما تجربه‌ی بالای راننده‌ی مرسدس بنز، در نهایت منجر به قهرمانی وی شد. حادثه‌ی رخ داده در پیت‌استاپ ردبول، عصبانیت شدید ریکیاردو را به همراه داشت تا مرد همیشه خندان این تیم، در مراسم پایانی با چهره‌ای عصبانی و عبوس ظاهر شود.

گرندپری موناکو فرمول یک

پس از همیلتون و ریکیاردو، سرجیو پرز راننده‌ی تیم فورس‌ایندیا توانست در جایگاه سوم قرار بگیرد و سباستین فتل که با وجود خروج رایکونن از مسابقه با احتیاط بیشتری به کار خود ادامه می‌داد، در جایگاه چهارم قرار گرفت. اما یکی دیگر از نکات جالب گرندپری امروز، حضور آلونسو در رده‌ی پنجم بود که این موضوع پیشرفت عالی تیم مک‌لارن-هوندا را نشان می‌دهد. راننده‌ی اول مک‌لارن پیش از مسابقه عنوان کرده بود که با توجه به خصوصیات پیست موناکو و شرایط جوی خاص آن، احتمال قهرمانی هر شخصی وجود دارد و تماشاچیان نباید از جایگاه نهایی راننده‌ها تعجب کنند. همین امر نیز رخ داد و قرارگیری سرجیو پرز در رده‌ی سوم و پیشتاز فعلی مسابقات نیکو رزبرگ در رده‌ی ششم، گواه صحبت‌های آلونسو است.

مکس وشتاپن قهرمان گرندپری اسپانیا ۲۰۱۶، در دور ۳۵ مجدد کنترل خودروی خود را از دست داد و به پیست برخورد کرد تا این پیام به خوبی اعلام شود که سریع رانندگی کردن در پیست موناکو علاوه بر مهارت بالا، به تجربه‌ی زیادی نیز نیازمند است. کوین مگنوسن، مارکوس اریکسون و فیلیپه نصر دیگر رانندگانی بودند که با حادثه همراه بودند و مجبور به ترک مسابقه شدند.

در ادامه توجه شما را به رده‌بندی نهایی رانندگان و تیم‌ها پس از برگزاری ۶ دور مسابقات فرمول یک در فصل ۲۰۱۶، جلب می‌کنیم.

گرندپری موناکو فرمول یک
گرندپری موناکو فرمول یک

در ادامه می‌توانید خلاصه‌ی گرندپری جذاب موناکو ۲۰۱۶ را تماشا کنید.

لینک دانلود

دور هفتم رقابت‌های جذاب فرمول یک، ۲۳ خرداد در کانادا برگزار می‌شود.

نظر شما در رابطه با رویداد امروز چیست؟ عملکرد کدام راننده‌ را بهترین ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات