فرمول E و چالش تعویض خودرو

دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
رقابت میان خودروهای الکتریکی در بالاترین سطح ممکن در فرمول E اتفاق می‌افتد. در این مقاله به تشریح روند یکی از چالش‌های بزرگ موجود در خلال مسابقات فرمول E پرداخته می‌شود. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در حالی که تعویض خودرو در دنیای مسابقات Open-wheel امری عادی است، اما  در بین خودروهای الکتریکی فرمول E نقش بسیار حیاتی بازی می‌کند. هنگامی که سطح شارژ باتری در مسابقات پایین می‌آید، فرصتی برای به برق زدن خودرو و شارژ باتری‎ها وجود ندارد. در عوض راننده از ماشین خارج شده و در خودروی دیگر که سطح شارژ آن ۱۰۰ درصد است سوار می‌شود. نکته‌ی اصلی این کار در سرعت و به نرمی انجام دادن آن است، زیرا اتلاف زمان موجب به وجود آمدن فاصله زمانی با نفرات بعد می‌شود.

فرمول E

تعویض خودرو در فرمول E به نوعی هنر محسوب می‌شود. در ابتدا، باید تصمیم درستی در مورد زمان تعویض خودرو اتخاذ شود، چون‌که هر کدام از خودروها مقدار محدودی از انرژی را در اختیار دارند. این بدان معنا است که راننده باید انرژی را به درستی جیره‌بندی کند، سرعت خود را در مواقع لازم محدود کرده تا بتواند انرژی را ذخیره کند و در مواقع ضروری نیز سرعت خودرو را بالا ببرد. پارامترهای گوناگونی این استراتژی را تحت تأثیر قرار می‌دهند که شامل دما، پرچم هشدار، مانورهای هوشمندانه بر سر رتبه با دیگر رانندگان و اشتباه پر هزینه‌ای مانند لغزش یا بکسباد تایر‌ها. ماهیندرا (Mahindra) مهندس وین پاتل (Vin Patel) در این خصوص گفت:

ما از هر گونه حرکتی که موجب مصرف زیاد انرژی می‌شود امتناع می‌کنیم. در ادامه نیز  از هر فرصت ممکنی برای ذخیره سازی انرژی استفاده می‌کنیم، مانند زمان ورود خودروی ایمنی یا زمانی که وضعیت زرد اعلام می‌شود.

فرمول E

 هنگامی که خودرو وارد پیت (مکانی که افراد تیم هر خودرویی در آنجا مستقر هستند) می‌شود، راننده می‌بایست درست در محدوده سرعت مجاز خط ویژه پیت حرکت کند. تیم‌ها از  تایمر رسمی فدراسیون اتومبیل رانی استفاده می‌کنند که بلافاصله پس از عبور خودرو از خط ورودی محدوده‌ی پیت آغاز به کار می‌کند؛ برخی از تیم‌ها تایمر مجزایی بهره می‌برند تا به رانندگان کمک کنند که طبق برنامه پیش برود. دو مهندس مجاز هستند تا به راننده کمک می‌کنند که روند تعویض خودرو را در کمترین زمان ممکن انجام دهد، سپس منتظر می‌مانند تا تایمر شروع به کار کند و زمان دقیق خروج خودرو را مشخص کند. سرعت خروج خودرو و میزان زمان مورد نیاز برای رسیدن به لاین خروجی توسط تیم همراه محاسبه می‌شود تا متوجه شوند که چه میزان راننده باید منتظر بماند تا سرعت گیری نهایی را انجام دهد.

فرمول E

برای اینکه از روند صحیح پروسه‌ی تعویض راننده اطمینان حاصل شود، هر تیمی استراتژی خاص خود را در این زمینه به کار می‌برد که این مساله  قطعاً جز رموز تیم‌ها به شمار می‌رود زیرا پیش‌تر این کار را مدلسازی و تحلیل کرده‌اند. برنامه ریزی تیم برای رویارویی با شرایط مختلف یکی از مهم‌ترین پارامترهای اثر گذار در روند تعویض خودرو است. تمرین‌های بسیار زیادی لازم است در این فرآیند دخیل شود. پاتل در این خصوص می‌گوید:

معمولاً در عصر پنجشنبه و جمعه و همچنین در طول روز مسابقه در قسمت‌های تمرین آزاد می‌توان این روند را تمرین کرد. هر کدام از مکانیک‌های تیم که به راننده کمک می‌کنند می‎بایست مهارت‌های خودشان را افزایش دهند و متناسب با هر راننده‌ای این فرآیند را با دقت فراوان انجام دهند.

فرمول E

تعویض خودرو در فرمول E می‌تواند مانند دیگر مسابقات اتومبیل رانی باشد. با این حال تا زمانی که چگالی انرژی باتری‌های در خودروها به سطحی برسد که برای طی تمام مسابقه با یک بار شارژ کامل کافی باشد، تیم‎ها باید سعی مکنند که بهترین استراتژی خود را در پیت‌استاپ اجرا کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات