آیا احتمال عرضه یک نسخه فلزی از گلکسی اس 5 وجود دارد؟

دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۹
مطالعه 5 دقیقه
بسیاری از طرفداران سامسونگ پس از ارائه پرچمدار جدید این کمپانی ناامید شدند. شاید دلیل این موضوع شایعات متنوعی بود که پیش از مراسم معرفی این تلفن منتشر شده بود. این شایعات همگی از پردازنده 64 بیتی قدرتمند، نمایشگری کاملا متفاوت و حتی بدنه فلزی سخن می‌گفتند که هیچ کدام به حقیقت نپیوستند. در ادامه به بررسی دلایل عدم سازگاری واقعیت با شایعات مطرح شده پیش از ارائه گلکسی اس 5 می‌پردازیم و این که آیا امکان ارائه ویژگی‌ها و قابلیت‌های مطرح شده در نسخه‌های بعدی وجود دارد؟
تبلیغات

از مدت‌ها پیش حتی قبل از ارسال دعوتنامه‌های مراسم Unpacked برای معرفی گلکسی اس 5 توسط سامسونگ شایعات فراوانی در خصوص این دستگاه به گوش می‌رسید که برخی از آن‌ها در زمان رونمایی به حقیقت نپیوستند. اگر تمام شایعات را دنبال کرده باشید با ادعاهایی نظیر اینکه نسل بعدی سری گلکسی اس از یک چیپ فوق‌العاده 64 بیتی اگزینوس، اسکنر چشمی یا اثرانگشت، مقاومت در برابر آب و گرد و غبار، نمایشگر AMOLED با رزولوشن 2K، دوربین 16 مگاپیکسل با تثبیت‌گر تصویر اپتیکال که تمامی آن‌ها در قالب یک بدنه نازک و سبک تمام فلزی گرد هم آمده‌اند آشنا هستید. حال مدت اندکی پس از اتمام Unpacked 5، به نظر می‌رسد برخی از این شایعات حقیقت داشتند و برخی دیگر جامه واقعیت به خود نپوشیدند. در هر حال باید در نظر داشت که کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ همیشه برخی ویژگی‌ها را در پرچمداران خود مورد آزمایش قرار می‌دهند و هنوز احتمال مشاهده موارد ذکر شده در محصولات آتی این شرکت وجود دارد.

 اجازه دهید با ویژگی‌هایی که راه خود را به گلکسی اس 5 باز نکردند، نظیر چیپ 64 بیتی اگزینوس، اسکنر چشمی، نمایشگر 2K و بدنه تمام فلزی آغاز کنیم. دلیل اینکه این ویژگی‌ها در گلکسی اس 5 پیاده نشدند به واقع روشن نیست. ما تنها می‌توانیم حدس بزنیم که احتمالا سامسونگ نتوانسته در زمان مقرر این ویژگی‌ها را به نحو شایسته‌ای پیاده‌سازی کند یا به سادگی آن‌ها را برای ارائه در دستگاه‌های بعدی خود ذخیره کرده است. بسیاری از افراد در صنعت تکنولوژی از ارائه گلکسی اس 5 با همان بدنه پلاستیکی سابق و شباهت بسیار به نسل قبلی بسیار نا امید به نظر می‌رسند. اینکه گلکسی اس 5 شبیه به نسل قبلی خود است لزوما مساله بدی نیست؛ خصوصا اگر شما زبان طراحی که به گلکسی اس 3 باز می‌گردد را دوست داشته باشید. این موضوع را باید در ذهن داشت که انتقال از پلاستیک به فلز در دستگاه‌های پرتعداد پرچمدار حتی برای کمپانی عظیمی نظیر سامسونگ یک چالش عظیم محسوب می‌گردد. موانع بسیاری بر سر این فرآیند وجود دارد که کمپانی باید یک به یک بر آن ها غلبه نماید. اطمینان حاصل کردن از پذیرش مناسب، مشابه، یا بهتر سیگنال‌های شبکه در بدنه‌ای با جنس جدید رسانا و چاره‌اندیشی در خصوص ایجاد امکان تعویض باتری و تعمیرپذیری دستگاه نمونه‌ای از موانع موجود است. مساله مهم دیگر، فرآیند تولید بسیار پیچیده و دشوار است که در تولید انبوه یک دستگاه پرچمدار به بزرگترین مشکل بدل می‌گردد.

تنها تولیدکننده‌ای که محصول خود را به وسعت سامسونگ تولید و عرضه می‌کند اپل است که البته می‌توان آن را به رخ سامسونگ کشید چرا که کمپانی اپل مشکلی با تولید محصولات فلزی ندارد. اما باید این مساله را در ذهن داشت که اپل از ابتدا محصولات خود را با فلز تولید می‌کرده و به این منظور نیازی به احداث خطوط تولید جدید یا تست و ارزیابی مجدد محصولات خود ندارد. حتما با مشکلات متعدد اپل در فرآیند تولید محصولات خود نیز آشنا هستید. مشکل آنتن دهی در آیفون 4 یا مشکل خراشیده شدن رنگ بدنه در نسخه مشکی آیفون 5 نمونه‌ای از دردسرهای تولید فلزی است که اپل با آن ها دست و پنجه نرم کرد. برخی از شما ممکن است به یاد داشته باشید که سامسونگ یکی از گوشی‌های هوشمند خود را با بدنه‌ای تقریبا تمام فلز تولید و روانه بازار کرد. سری Wave این کمپانی که از سیستم‌عامل فراموش شده بادا بهره می‌برد طراحی و ساخت فلزی با کیفیتی داشت اما این دستگاه هیچ‌گاه در تعداد انبوه تولید نشد. اگر سامسونگ تصمیم داشته باشد از همان نوع فلز در طراحی و تولید گلکسی اس‌های خود بهره جوید لازم است اطمینان حاصل کند که قادر خواهد بود میلیون‌ها واحد از آن را در مدت زمان کوتاهی آماده بهره‌برداری کند.

samsung-wave-3-31

در هر صورت بسیار منطقی به نظر می‌رسد که سامسونگ یک نسخه پیشرفته‌تر از گلکسی اس 5 را با سخت‌افزار تصور شده و طراحی فلزی یک تکه ولی در تعداد محدود و بصورت آزمایشی روانه بازار نماید. در این حالت، گلکسی اس 5 معمولی همچنان بعنوان پرچمدار انبوه سامسونگ که به خوبی قادر به رقابت با سایر پرچمداران است در مرکز توجه باقی خواهد ماند و در همین حال نسخه فلزی و بهبود یافته آن نیاز منتقدانی که مایل هستند بهترین سخت‌افزارها را در بدنه‌ای که حس پرچمدار بودن را منتقل کند ببینند مرتفع می‌نماید.

gs5concept3

اگر چالش‌های مهندسی و تولید را کنار بگذاریم، مساله درصد سهم از بازار همچنان بعنوان موضوعی مهم قابل بحث است.در اواخر سال گذشته، نشانه‌هایی از تمرکز بیشتر سامسونگ بر بخش میان و پایین‌رده بازار طی سال 2014 نمایان شد. دلیل اصلی این امر، تلاش رقبای سامسونگ نظیر HTC و موتورولا برای باز کردن جای پای خود از این بخش بازار و خیزش به سمت بالا است. در این حالت، استراتژی مطرح می‌شود که بر اساس آن غول تکنولوژی کره جنوبی می‌توانسته گلکسی اس 5 را بعنوان دستگاهی در رده وسط میان‌رده و بالا رده معرفی کرده و با قیمت گذاری تهاجمی به لطف برند قوی گلکسی اس فروش خوبی را رقم زند و در همین حال نسخه‌ای Premium را از این دستگاه برای پوشش بالاترین قسمت بازار روانه بازار مصرف کند. اجازه دهید ما و دیگر خوانندگان نیز از نظرات شما در خصوص نسخه فلزی گلکسی اس 5 بهره‌مند شویم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات