اپل تولید آیفون 5s را 75 درصد افزایش و تولید آیفون 5c را 35 درصد کاهش داد

شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
دیروز NPD که یک گروه مشاور اقتصادی در زمینه‌ی تحلیل بازار است، با انتشار گزارشی در مورد حجم تولید محصولات اپل، خبر از افزایش تولید آیفون 5s  در آینده‌ی نزدیک داد. براساس این گزارش، همزمان با این افزایش تولید 75 درصدی آیفون 5s، اپل تولید آیفون 5c را به میزان 35 درصد کاهش داده است.
تبلیغات

این گزارش در وبلاگ تحلیلی NPD منتشر شده است که معمولا با زبانی ساده‌تر از آن‌چه که در گزارش‌های اقتصادی شاهد آن هستیم، به تحلیل و توضیح شرایط بازار می‌پردازد. براساس این گزارش که دو تحلیل‌گر بازار، Tina Teng و Shawn Lee به‌رشته‌ی تحریر در آمده، آمار فروش آیفون 5c ناامیدکننده است.

از نظر این دو کارشناس، اپل با پیش‌بینی و محاسبات نادرست در مورد عرضه‌ی این مدل در بازار چین و همچنین بالا بردن انتظارات در مورد ارزان بودن بیش از حد آن، موجبات بر‌آورده نشدن انتظارات را در مورد فروش آن را فراهم کرد.

براساس این گزارش، اپل برای دست‌یابی به سود تعیین شده برای هر دستگاه آیفون 5c، قیمت آن را به میزان زیادی بالا برده است، در حالی که اپراتورهای چینی در بازه‌ی یک هفته‌ای تعطیلات این کشور که به هفته‌ی طلایی معروف است، پیشنهاد کاهش قیمت را داده‌اند. از این‌رو از نظر این کارشناسان، اپل در محاسبات خود برای عرضه‌ی آیفون 5c در بازار چین اشتباه کرده است.

علاوه بر این، کارشناسان عامل دیگر فروش پایین آیفون 5c را قیمت آن عنوان می‌کنند چراکه از نظر این افراد کاربران و خریداران آیفون 5c پس از مشاهده‌ی قیمت آیفون 5c بسیار شگفت‌زده شده‌اند. چراکه انتظار می رفت تا این گوشی به‌اصطلاح ارزان ، قیمتی به‌مراتب پایین‌تر از محصولات معرفی شده‌ی اپل داشته باشد. این انتظارات در اثر شایعات مطرح شده، حول محصول جدید اپل شکل گرفته بود که حتی لقب ارزان‌ترین محصول تولید شده‌ی اپل را نیز به آن نسبت داده بودند.

برخلاف شایعات مطرح شده در هفته‌های منتهی به معرفی آیفون 5c، پگاترون -یکی از کارخانه‌های تولید کننده محصولات اپل- با انتشار خبری، آیفون 5c را در بازه‌ی گوشی‌های میان‌رده با قیمت بالا توصیف کرد.

اگر دلایل مطرح شده در این بلاگ قانع کننده نباشد، آمار و ارقام به‌دست آمده از فروش آیفون 5c، گویای همه چیز هستند. در نتیجه احتمال تغییر در روند تولید گوشی‌های هوشمند در اپل بسیار بالا است، هرچند اطلاعی از پیش‌بینی‌ها و استراتژی‌های اپل، در دست نیست.

براساس گزارشی که وال‌استریت‌ژورنال در این مورد منتشر نموده، اپل تولید آیفون 5c را کاهش خواهد داد. این گزارش تولید آیفون 5c در کارخانه Petragon را با کاهش 20 درصدی ارزیابی کرده است در حالی که دیگر شریک سخت‌افزاری اپل، یعنی Foxconn تولید این مدل را به یک‌سوم میزان قبل کاهش داده.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات