تعداد مشترکین آیفون در اپراتور مطرح چینی به 42 میلیون رسید!

چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۱
مطالعه 3 دقیقه
گزارشی که از سایت چینی «Sina Tech » منتشر شده نشان می‌دهد که «China mobile» برای اپل از اهمیت زیادی برخوردار است. بر کسی پوشیده نیست که این اپراتور تلفن همراه با داشتن 740 میلیون مشترک عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه دنیا را در اختیار دارد. بالطبع باید شاهد آمار و ارقامی خیره کننده نیز در ارتباط با مشترکین این اپراتور باشیم.
تبلیغات

طبق گزارش مالی 3 ماهه‌ی دوم سال 2013 اپل، این شرکت 31.2 میلیون دستگاه آیفون و 14.6 میلیون دستگاه آیپد را در طی این مدت به فروش رسانده است. این حقیقت که 42 میلیون نفر از دارندگان آیفون تحت پوشش شبکه‌های این اپراتور قرار گرفته‌اند (با توجه به اینکه این شرکت از شبکه‌های 3G سازگار با گوشی‌های آیفون پشتیبانی نمی‌کند) خبر خوبی برای اپل خواهد بود.

با این حال، به علت عدم پشتیبانی تلفن‌های آیفون از شبکه‌ی خاص TD-SCDMA 3G این اپراتور، اساسا امکان ارائه‌ی آیفون تحت قرارداد با «China Mobile» برای اپل وجود ندارد. این بدین معنی است که شبکه تحت پوشش این اپراتور فقط امکان استفاده از استاندارد 2G و سرویس‌های GPRS/EDGE را به دارندگان آیفون ارائه خواهد داد.

به تازگی خبری مبنی برتوافق اپل با «China Mobile» به منظور پشتیبانی و فروش آیفون‌های سازگار با استاندارد TD-LTE به بیرون درز کرده است. (استاندارد TD-LTE برای شبکه‌های 4G این اپراتور تعریف شده است). مجوز ارائه‌ی شبکه‌های 4G احتمالا در ماه نوامبر برای اپراتورهای چین صادر خواهد شد و بدین ترتیب اپل می‌تواند آیفون‌های تحت قرارداد «China Mobile» را بعد از این تاریخ عرضه کند.

حال این سوال مطرح می‌شود که با ارائه‌ی آیفون‌های تحت قرارداد با این اپراتور، آیا 42 میلیون مشترکی که هم اکنون از آیفون استفاده می‌کنند، حاضرند با خرید آیفون‌های قراردادی (که از 3G/4G پشتیبانی می‌کنند) آن را جایگزین آیفون‌های فعلی کنند؟ باید در نظر داشت که این آیفون‌ها‌، از بازار سیاه و خارج از قرارداد خریداری شده‌اند و اگر اپراتور برای این مشترکین کمک مالی در نظر بگیرد، احتمالا تشویق خواهند شد تا آیفون‌های قراردادی جدید را جایگزین قبلی کنند.

یکی از تحلیلگران « Deutsche Bank» معتقد است که در صورت ارائه‌ی کمک‌های مالی، بسیاری از دارندگان آیفون‌های آنلاک شده که مشترک اپراتور «China Mobile» هستند، ترغیب به خرید آیفون‌های قراردادی می‌شوند.

پیش‌بینی اینکه چه تعداد از این مشترکین فقط برای استفاده از سرویس‌های 3G تصمیم به تعویض آیفون خود می‌گیرند، امری ناممکن است. در واقع وجود این مشترکین در «china mobile» برای این اپراتور مشکل‌ساز خواهد بود. به نظر می‌رسد به همین دلیل اپل و «China Mobile» صحبت‌های مربوط به قرارداد را به بعد از صدور مجوز4G موکول کرده‌اند، به امید اینکه تجربه‌ی استفاده از شبکه‌های پر سرعت، انگیزه‌ی لازم را در این کاربران برای تعویض آیفون‌های فعلی فراهم کند!

در آخرین گزارش مالی اپل اعلام شد که درآمد اپل در این منطقه در 3 ماهه‌ی سوم سال جاری نسبت به 3ماهه‌ی قبل با افت قابل توجه 43 درصدی مواجه شده است. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که افت درآمد سالیانه اپل در این منطقه به 14 درصد رسیده است. باید منتظر ماند و دید که آیا «China Mobile» می‌تواند روند درآمد اپل در چین را بهبود ببخشد یا خیر. هرچند اعداد و ارقام فوق، به خوبی انگیزه‌ی اپل برای همکاری با «China Mobile» را توجیه خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات