آیا چیپ M7 آیفون 5s، اسلحه‌ی پنهان اپل برای پردازش اطلاعات گجت‌های پوشیدنی است؟

شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۹
مطالعه 3 دقیقه
اپل سه شنبه‌ی هفته‌ی گذشته در مراسم معرفی آیفون 5s، یکی از ویژگی‌های چیپ M7 را تعبیه یک پردازنده‌ی کمکی در آن عنوان کرد. آیا اپل به‌منظور استفاده‌ی گجت‌های پوشیدنی از قدرت پردازشی این پردازنده‌ی کمکی، آن را در آیفون 5s گنجانده است؟
تبلیغات

همانطور که انتظار می‌رفت، اپل در کنفرانس معرفی محصولات خود که در 19 شهریور ماه برگزار شد، حرفی از گجت‌های پوشیدنی خود از جمله iWatch به میان نیاورد. هرچند در طول جلسه فیل شیلر پرده از یکی از ویژگی‌های جدید آیفون 5s برداشت و آن معرفی جدیدترین چیپ‌ این شرکت، یعنی M7 و پردازنده‌ی کمکی تعبیه شده در آن بود.

یکی از ویژگی‌های بارز این پردازنده، قابلیت بالای پردازشی اطلاعات حرکتی است که از طریق شتاب‌سنج، قطب‌نما و ژیروسکوپ در اختیار این پردازنده قرار داده می‌شود. این پردازنده‌ی کمکی قادر است بصورت مستقل از پردازنده‌ی اصلی A7، زمانی که شما در حال پیاده‌روی، دویدن و یا رانندگی هستید، اطلاعات مربوط را جمع آوری و پردازش نماید. این چیپ امکانات بسیاری دارد که اصلی‌ترین ویژگی آن ارائه اطلاعات به اپلیکیشن‌های وضعیت جسمانی و آمادگی جسمانی است. همچنین می‌توان کاهش مصرف انرژی و افزایش طول عمر باتری در زمان سفر را از دیگر ویژگی‌های این چیپ برشمرد.

فیل شیلر برای نشان دادن قابلیت‌های این پردازنده‌ی کمکی، اپلیکیشن Nike+ Move را که برای iOS 7 عرضه خواهد شد، مورد استفاده قرار داد. بدون شک استفاده از قابلیت‌های کمکی این پردازنده، امکانات فراوانی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. از این‌رو، امید است سایر توسعه دهندگان با تاثی از نایکی، اپلیکیشن‌هایی را برای استفاده از این ویژگی توسعه دهند.

آیا طراحی این چیپ جدید که قادر به پردازش اطلاعات حرکتی است، در جهت برنامه‌های آتی اپل برای استفاده از آن در جهت اتصال گجت‌های پوشیدنی است؟

تیم کوک، مدیر عامل اپل نیز لزوم سرمایه گذاری در حوزه‌ی گجت‌های پوشیدنی را یکی از واجبات فناوری روز برشمرده و اذعان کرده است که یکی از کاربران Nike's FuelBand است. او استفاده از گجت‌های پوشیدنی، مخصوصا استفاده از دست‌بند‌های هوشمند را بسیار هیجان‌انگیز خوانده است.

علاوه بر اظهار علاقه‌ی تیم‌کوک به فناوری‌های نوین در حوزه‌ی گجت‌های پوشیدنی، پتنت‌های ثبت شده توسط اپل، حکایت از تصمیم اپل به حضور در بازار گجت‌های پوشیدنی دارد. از این‌رو می‌توان چیپ M7 را سرآغازی برای حضور اپل در این حوزه دانست.

می‌توان امیدوار بود که با افزایش محصولات عرضه شده که از این چیپ استفاده می‌کنند، شاهد افزایش اپلیکیشن‌هایی باشیم که از این امکان بهره می‌گیرند. بنابراین می‌توان در آینده‌ای نزدیک از اپلیکیشن‌هایی استفاده کرد که قادر به اتصال به گجت‌هایی همچون مچ‌بند‌ها هستند.

شاید گجت‌ پوشیدنی تولید شده توسط اپل یک ساعت هوشمند نباشد، اما مطمئنا قادر است تا با برقراری ارتباط با گوشی، کلیه اطلاعات حرکتی شما را به تلفن همراه انتقال دهد. در این‌صورت کاربران بدون نگرانی از حمل گوشی، قادرند اطلاعات حرکتی خود را ذخیره نموده و از طریق اپلیکیشن‌های موجود، آن‌ها را تحلیل نمایند.

شاید این پردازنده‌ی کمکی به‌عنوان اسلحه‌ی پنهان اپل در آیفون 5s گنجانده شده است تا پس از عرضه‌ی گجت‌های پوشیدنی بتواند تمام قابلیت‌های آیفون را به رخ حریفان و رقبای موجود در بازار بکشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات