آیفون 5s معرفی شد: پردازنده 64 بیتی A7، دوربین قوی‌تر و سنسور اثر انگشت خوان

سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۴
مطالعه 5 دقیقه
اپل امروز تمام شایعات منتشر شده در مورد آیفون 5s و آیفون 5c را به حقیقت بدل کرد. آیفون 5s با ظاهر مشابه با نسل قبل و تغییرات جزئی ظاهری همراه است، اما از درون دستخوش تغییرات جدی شده است. اپل در آیفون 5s از پردازنده 64 بیتی A7، سنسور اثر انگشت خوان و دوربین با سنسور بزرگ‌تر و قوی‌تر استفاده نموده است.
تبلیغات

 اپل در مراسم امشب در ابتدا از فروش خوب آیفون 5 سخن گفت. یک منحنی کاملاً صعودی از میزان فروش اپل از سال 2008 تا سال 2013. آیفون 5 موفق‌ترین محصول اپل بود و با عرضه‌ی آن قیمت آیفون‌های قبلی نیز کاهش یافت. اپل امسال روند قبلی را ادامه داده و قصد جایگزینی آیفون 5 را دارد، اما این‌بار یک تفاوت مهم وجود دارد. دو آیفون جدید عرضه می‌شوند: iPhone 5C و iPhone 5S برای هدف قرار دادن دو بخش بازار به این معنی که آیفون 5C با بدنه‌ی پلاستیکی و سخت‌افزار نسبتاً ضعیف هزینه‌ی کمتری برای قشر کم‌درآمد خواهد داشت.

3 apple

دومین مدل آیفون 5S است که پرقدرت‌تر از برادر خود ظاهر شده و سخت‌افزار بهتری دارد.

در آیفون 5S برخلاف بدنه‌ی پلی‌کربناتی آیفون 5c از آلیاژهای رده بالای آلومینیوم استفاده شده است. لبه‌ها پخ خورده یا به عبارتی منحنی شکل نیست. دور کلید خانه نیز حلقه فلزی وجود دارد. این آیفون در رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و خاکستری عرضه خواهد شد و مثل همیشه شیک و زیباست.

پردازنده‌های A7 و M7

اما اجازه دهید به سخت‌افزار داخلی توجه کنیم. در آیفون پلاستیکی از همان تراشه‌ی A6 که در آیفون 5 دیده بودیم، استفاده شده است ولی در آیفون 5S تراشه‌ی جدیدی به نام A7 می‌تپد. یک تراشه‌ی 64 بیتی که در واقع اولین تراشه‌ی 64 بیتی در دنیای گوشی‌های هوشمند است. بدون شک سیستم عامل جدید iOS 7 نیز با معماری 64 بیتی سازگار شده تا از تمام توان سیستم-روی-یک-چیپ جدید A7، استفاده کند. تراشه‌ی A7 مساحتی برابر با 102 میلی‌متر مربع دارد و بیش از 1 بیلیون ترانزیستور در دل آن جای داده شده. تعداد رجیستر یا ثبات‌های ممیز شناور و عمومی در A7 نسبت به A6 دو برابر شده است.

قبلاً از افزایش 31 درصدی سرعت پردازش تراشه‌ی A7 شنیده بودیم و حالا برای قضاوت کمی زود است. به زودی با انتشار بنچ‌مارک‌ها همه چیز روشن خواهد شد.

A7 درست مثل نکسوس 7 گوگل-ایسوس قادر است از سومین نسخه‌ی OpenGL|ES پشتیبانی کند. بنابراین اضافه کردن جلوه‌های ویژه‌ای مثل بازتاب لنز دوربین به راحتی امکان‌پذیر شده است، بازی‌ها از نظر گرافیکی ارتقاء خواهند یافت.

قدرت پردازش گرافیکی A7 نسبت به تراشه‌ی A6 آیفون حدوداً 5 برابر بیشتر شده، بنابراین بازی‌ها را به راحتی و با بالاترین جزئیات اجرا می‌نماید.

علاوه بر تراشه‌ی اصلی A7 یک تراشه‌ی پردازش حرکت نیز به آیفون 5S اضافه شده که M7 نام دارد. این تراشه برای پردازش اطلاعات حرکتی، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و قطب‌نما کاربرد دارد. نرم‌افزارنویسان نیز با استفاده از واسط نرم‌افزارنویسی CoreMotion می‌توانند از قابلیت‌های آن استفاده کنند.

اما مسأله‌ی مهمی به نام باتری: با آیفون 5S می‌توان 10 ساعت وب‌گردی کرد، آن هم از طریق شبکه‌ی مخابراتی نسل چهارم. باتری برای بیش از 250 ساعت استندبای گوشی کافی است. دلیل ارتقاء طول عمر باتری نیز وجود پردازنده M7 است.

iphone battery

دوربین

در آیفون 5S از دوربین 8 مگاپیکسلی استفاده شده که البته سنسور آن 15 درصد بزرگ‌تر شده است. لنز دوربین 5 عنصری است و دریچه دیافراگم آن F/2.2 است. بنابراین عکس‌هایی که در نور کم گرفته می‌شوند، کیفیت بالاتری داشته و از نویز کمتری برخوردار هستند، چرا که پیکسل‌ها بزرگ‌تر هستند.

در آیفون جدید اگر بخواهیم از نور گوشی برای تأمین روشنایی استفاده کنیم، با دو LED مواجه می‌شویم. هر یک از این دو فلش رنگ متفاوتی دارند تا گرمی و سردی رنگ به بهترین و طبیعی‌ترین شکل تنظیم شود. یکی سفید است و دیگری رنگ کاملاً گرمی دارد. به این ترتیب رنگ‌ها طبیعی تر ذخیره می‌شوند و به عنوان مثال رنگ پوست شبیه به واقعیت ضبط می‌گردد.

نکته‌ی دیگر این است که دوربین آیفون جدید در حالت عکاسی پست‌سر‌هم و آهسته (یا Slo-mo) توانمندتر شده و در هر ثانیه قادر به عکاسی 10 عکس پشت سر هم است. فیلم‌برداری آهسته نیز با سرعت 120 فریم بر ثانیه در رزلوشون 720p امکان‌پذیر می‌باشد.

دوربین قابلیت دیگری به نام پایدارسازی خودکار دارد و با ترکیب چند عکس با نورهای مختلف، عکس نهایی را با توجه به موردی که واضح‌تر است، انتخاب می‌کند. فوکوس خودکار نیز شامل یک ماتریس 15 نقطه‌ای است. حالت عکاسی پانورامای 28 مگاپیکسلی نیز در آیفون جدید وجود دارد.

سنسور اثر انگشت خوان

اما به یکی از قابلیت‌های جنجالی آیفون 5S بپردازیم، حسگر اثر انگشت که شاید کلیدی ایمن برای انواع کاربردهاست. حسگر اثر انگشت تنها 170 میکرون ضخامت دارد و در هر اینچ قادر به تشخیص 500 نقطه می‌باشد و بدین ترتیب اثر انگشت شما را با دقتی بالا تشخیص می‌دهد.

8 touch id

همان‌طور که قبلاً شایع شده، کلید خانه مأموریت تشخیص اثر انگشت کاربر را عهده‌دار است و کاربردهای زیادی دارد. در ضمن چندین اثر انگشت را تشخیص می‌دهد بنابراین با هر یک از انگشتان خود می‌توانید از آیفون جدید استفاده کنید. سنسور اثر انگشت خوان با نام Touch ID شناخته می‌شود و می‌توان از آن برای باز کردن قفل گوشی یا حتی خرید کردن استفاده کرد. اپل گفت اثر انگشت‌ها به صورت رمز گذاری شده ذخیره می‌شوند و هرگز در جایی آپلود نخواهند شد تا ایمنی کاربر حفظ شود.

در نهایت به قیمت آیفون‌ها می‌رسیم. مدل 16 گیگابایتی آیفون 5S طی قرارداد 2 ساله به قیمت 199 دلار و آیفون 5C نیز با همین شرایط به قیمت 99 دلار واگذار می‌شوند. تا قبل از پایان سال 2013 شاهد عرضه‌ی آیفون‌های جدید در بیش از 100 کشور و برای 270 اپراتور در سراسر جهان خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات