اپل احتمالاً سامسونگ را از زنجیره تأمین لنزهای پریسکوپی کنار خواهد گذاشت

پنج‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
گفته می‌شود اپل قصد دارد برخی مدل‌های آیفون ۲۰۲۳ را به لنزهای پریسکوپی مجهز کند؛ اما ظاهراً لنزهای مذکور را از سامسونگ تهیه نخواهد کرد.
تبلیغات

شواهد نشان می‌دهد کوپرتینویی‌ها سال ۲۰۲۳ اولین‌بار طراحی لنز تله پریسکوپ را به گوشی‌های آیفون می‌آورند. لنزهای پریسکوپ یا لنزهای تاشو معمولاً از مجموعه‌ای از منشور و آینه تشکیل شده‌اند که به‌طورمؤثر فاصله کانونی آرایه‌ی دوربین را در ابعادی جمع‌وجور افزایش می‌دهند. جالب است بدانید که سامسونگ الکترونیک-مکانیک به‌دلیل تصاحب شرکت کورفوتونیکس (Corephotonix) در سال ۲۰۱۹ و دراختیار داشتن تمام پتنت‌های آن، صاحب امتیاز بسیاری از اختراعات مربوط به این فناوری است.

بااین‌حال، گزارش جدیدی از The Elec نشان می‌دهد که اپل قصد دارد سامسونگ را از زنجیره تأمین خود برای ماژول دوربین تاشو در سال ۲۰۲۳ حذف کند. این نشریه قبلا ادعا کرده بود که ال‌جی اینوتک وظیفه مونتاژ دوربین‌های پریسکوپی را برعهده خواهد داشت. گفته می‌شد اپل احتملا از اجزا و قطعات ساخته‌شده‌ی سامسونگ برای ارائه‌ی لنزهای «تله‌فوتو تاشو» در برخی از مدل‌های آیفون ۲۰۲۳ استفاده خواهد و متعاقبا بزرگ‌نمایی اپتیکال را بدون کاهش کیفیت تصاویر به میزان چشمگیری افزایش خواهد داد.

از قرار معلوم، زیرمجموعه‌ی سامسونگ، یعنی Electro-Mechanics، اجزایی مانند محرک‌ها و لنزها را به ال‌جی اینوتک می‌فروشد و الجی نیز پس از مونتاژ، آن‌ها را برای استفاده در دوربین به اصطلاح پریسکوپی به اپل تحویل می‌دهد. به‌نوعی ال جی واسطه‌ی میان سامسونگ و اپل خواهد بود و ظاهراً این حرکت از آسیب‌دیدن روابط تجاری اپل با ال‌جی مانع می‌شود و مسائل مربوط به ثبت اختراع را برطرف می‌کند.

گزارش جدید خاطرنشان می‌کند که اپل در صدد این است تا قطعات را به‌صورت جداگانه تهیه کند و به احتمال زیاد پتنت‌های سامسونگ مانع برنامه‌های اپل خواهند شد. بااین‌حال، اپل می‌تواند راه حلی را برای این موضوع پیدا یا مجوزهای لازمه را از سامسونگ خریداری کند.

گزارشی در ماه گذشته نشان می‌داد که اپل به‌جای تهیه دوربین‌های از پیش مونتاژشده، از بازوی تولیدی فاکسکان به‌منظور مونتاژ اجزای دوربین استفاده خواهد کرد. هزینه‌ی مونتاژ ماژول‌های دوربین آیفون‌های آینده می‌تواند ارزان‌تر از حال حاضر باشد؛ زیرا اپل قصد دارد با تهیه جداگانه اجزای دوربین، مونتاژ نهایی آن‌ها را به غول تایوانی صنعت مونتاژ، یعنی فاکسکان بسپاد. در واقع، این فرایند منجر به کاهش واسطه و به‌تبع هزینه‌ی مونتاژ می‌شود.

گفتنی است که مینگ‌چی کو نیز پیش‌تر گفته بود که اپل قصد دارد آیفون‌های ۲۰۲۳ را به دوربین پریسکوپی مجهز کند. اپل همچنین احتمالاً سال آینده میلادی در آیفون ۱۴ از طراحی دوربین تک‌بدنه (یکپارچه) استفاده خواهد کرد که موتور سیم‌پیچ صوتی دوربین را با آرایه‌ی لنز آن ادغام می‌کند. در‌مقایسه‌با ماژول‌های فعلی که از اجزای مشابه قطعات جداگانه و مجزا بهره می‌برند، طراحی جدید می‌تواند فضای داخلی دستگاه را آزاد کند و مقاومت دستگاه را افزایش دهد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با آیفون به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات