دیدگاه تحلیلگران: آیفون ۱۳ از ارتباطات ماهواره‌ای پشتیبانی نخواهد کرد

سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
تحلیلگران حوزه موبایل شایعه‌ی پشتیبانی سری آیفون ۱۳ از ارتباطات ماهواره‌ای را رد و ادعا می‌کنند که تراشه سفارشی، صرفا اتصال به شبکه 5G را بهبود می‌بخشد.
تبلیغات

روز گذشته گزارشی منتشر شد که در آن مینگچی کو، تحلیلگر نام‌آشنای محصولات اپل ادعا می‌کرد که تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ با توجه به استفاده از مودم X60 سفارشی‌ می‌توانند از ارتباطات ماهواره‌ای LEO (مدار نزدیک به زمین) پشتیبانی کنند. کو پیش‌بینی خود را با توجه به همکاری کوالکام (سازنده تراشه X60) و گلوبال‌استار (ارائه‌دهنده ارتباطات ماهواره‌ای) و ارتباط متقابل آن‌ها با اپل ارائه داده است. البته این تحلیل می‌تواند به دور از واقعیت باشد و احتمالاً اپل حداقل امسال این فناوری را به آیفون اضافه نخواهد کرد.

برخی از تحلیلگران فعال در حوزه موبایل و کارشناسان ارتباطات این نظریه را که سری آیفون ۱۳ می‌تواند ارتباطات ماهواره‌ای را برای استفاده در مواقعی که Wi-Fi یا سرویس گوشی هوشمند در دسترس نیست، مورد استفاده قرار بدهند، بی‌اساس می‌داند. برای مثال، به گفته‌ی ساشا سگان (تحلیلگر PCMag)، تراشه جدید کوالکام که با همکاری گلوبال‌استار ساخته شده است، به این معنی نیست که آیفون بعدی قادر به برقراری ارتباط با ماهواره‌ها خواهد بود؛ بلکه آیفون‌های ۲۰۲۱ با بهره‌گیری از تراشه مذکور قادر خواهند بود از باندهای ماهواره‌ای که قبلاً به سرویس ماهواره اختصاص داده شده بود، استفاده کنند. به بیان ساده‌تر، تراشه سفارشی جدید ممکن است به نسل بعدی گوشی‌های هوشمند اپل کمک کند تا به دلیل وجود باندهای اضافه، اتصال 5G را بهبود ببخشند.

روبرت گراهام، کارشناس امنیت سایبری نیز بر این باور است که مدل‌های آیفون ۱۳ می‌توانند از باند ۲٫۴۸۳۵ تا ۲٫۴۹۵۰ گیگاهرتز استفاده کنند که نیمه بالایی کانال ۱۴ وای‌فای است. اکثر کشورها از این باند برای Wi-Fi استفاده نمی‌کنند. معمولاً برای ارتباطات ماهواره‌ای Downlink به گلوبال‌استار اختصاص داده می‌شود و ازآنجاکه این یک کانال پیوند پایینی است، از ارتباط گوشی هوشمند به ماهواره پشتیبانی نمی‌کند. این طیف فقط برای استفاده زمینی تأیید شده؛ بنابراین شایعات پشتیبانی از ارتباط ماهواره‌ای احتمالاً دور از واقعیت است.

در مخابرات ماهواره‌ای، پیوند بالا (Downlink)، اتصال ماهواره به یک یا چند ایستگاه یا گیرنده زمینی است و پیوند پایین (Uplink)، اتصال ایستگاه زمینی به ماهواره است. برخی از شرکت‌ها خدمات پیوند بالا و پایین را به ایستگاه‌های تلویزیونی، شرکت‌ها و سایر شرکت‌های مخابراتی می‌فروشند.

گراهام می‌گوید گلوبال‌استار پس از صرف هزینه ۵ میلیارد دلاری در استقرار ماهواره‌ها، خرید تجهیزات و گسترش پوشش‌دهی در طیف گسترده ورشکسته شد؛ اما ظاهراً استراتژی جدید این شرکت استقرار طیف ارزشمندی برای استفاده از شبکه خصوصی و استفاده از تلفن همراه است. افزون بر این، کارشناس مالی آنپانمن خاطرنشان می‌کند که شرکت‌های ذینفع مخابراتی به احتمال زیاد اجازه نمی‌دهند اپل از این فناوری در یک گوشی هوشمند استفاده کند؛ زیرا در حقیقت استفاده از این فناوری می‌تواند تبعات سنگینی برای شرکت‌های مخابراتی ارائه‌دهنده ارتباطات ماهواره‌ای داشته باشد.

اپل احتمالاً ۲۳ شهریور جدیدترین گوشی‌های هوشمندش را با نام احتمالی آیفون ۱۳ رونمایی و روانه بازار خواهد کرد. طبق جدیدترین شایعات، انتظار می‌رود اپل در سال جاری میلادی بالاترین گزینه ذخیره‌سازی نسل بعدی آیفون را دو برابر کند و از قرار معلوم، غول دنیای فناوری با حذف گزینه ۲۵۶ گیگابایتی، قصد دارد مدل‌های پرچم‌دار آیفون ۱۳ را در سه پیکربندی ۱۲۸ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت در دسترس قرار بدهد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با آیفون به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات