مقایسه ردمی نوت ۸ پرو و ردمی نوت ۹ پرو با گلکسی A51 و گلکسی A70

پنج‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 15 دقیقه
در این مقاله می‌خواهیم پرفروش‌ترین گوشی‌های میان‌رده‌ی بازار ایران را با هم مقایسه کنیم: ردمی نوت ۸ پرو و ردمی نوت ۹ پرو شیائومی با گلکسی A51 و گلکسی A70 سامسونگ.
تبلیغات

با جهش بی‌سابقه قیمت موبایل در دو سه سال گذشته، خرید گوشی‌های پرچم‌دار و رده‌بالا برای عموم مردم امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین تعجب ندارد که فهرست پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار از مدل‌های پایین‌رده و میان‌رده تشکیل شده باشد. داده‌های به‌دست‌آمده از بخش محصولات زومیت نشان می‌دهد که سری گوشی‌های ردمی شیائومی و گلکسی A سامسونگ، بیشترین سهم بازار ایران را در اختیار دارند.

اگر راهنمای خرید گوشی را در زومیت خوانده باشید، حتما می‌دانید که این روزها برای خرید یک گوشی میان‌رده باید حداقل ۶ تا ۷ میلیون تومان هزینه کنید؛ مبلغی که سه چهار سال پیش برای خرید دو گوشی پرچم‌دار کافی بود! به هر صورت، آمارهای فروش نشان می‌دهد که در حال حاضر این بازه برای افراد زیادی از جامعه در دسترس است و مدل‌هایی که در این بازه قرار دارند، بسیار پرفروش هستند.

در بین تمام گوشی‌های میان‌رده، ردمی نوت‌های شیائومی و گلکسی‌های A سامسونگ با بازه‌ی قیمت بین ۶ تا ۸ میلیون تومان، بیشترین محبوبیت را دارند؛ چرا که این گوشی‌ها عملکردی بهتر و امکانات بیشتری در مقایسه با رقیب‌های هم‌قیمت و حتی گران‌قیمت‌تر از خود دارند و مشکل خاصی هم مثل نبود سرویس‌های گوگل ندارند. به همین قصد داریم چهار مورد از محبوب‌ترین گوشی‌های میان‌رده بازار ایران را با هم مقایسه کنیم:

بد نیست بدانید که دو مدل از چهار گوشی میان‌رده پرفروش ایران، یعنی ردمی نوت ۸ پرو و گلکسی A70 بیش از یک سال و نیم پیش معرفی شدند، ولی هنوز فروش زیادی در بازار ایران دارند. این موضوع دلایل مختلفی دارد. مهم‌ترین دلیل، اختلاف زیاد قیمت آن‌ها با مدل‌های جدیدشان محسوب می‌شود. این موضوع به‌خصوص در مورد گلکسی A70 صدق می‌کند که تقریبا ۳۰ درصد از گلکسی A71 ارزان‌تر است.

طراحی و کیفیت ساخت

اگر بخواهیم صرفا در مورد کیفیت ساخت و مواد اولیه‌ی به‌کاررفته در چهار گوشی صحبت کنیم، گوشی‌های شیائومی وضعیت بهتری دارند. اسکلت بدنه‌ی هر چهار گوشی از پلاستیک ساخته، ولی در ردمی نوت ۸ پرو و ردمی نوت ۹ پرو، این فریم پلاستیکی بین دو لایه از شیشه‌ی ضدضربه گوریلا گلس ۵ قرار دارد؛ درحالی‌که در گوشی‌های گلکسی A70 و گلکسی A51، فریم پلاستیکی بین یک لایه پلاستیک (قاب پشتی) و یک لایه شیشه گوریلا گلس ۳ قرار گرفته است؛ بنابراین کار کردن با دو نماینده‌ی شیائومی، حس استفاده از گوشی‌های اعلاتری را در مقایسه با نمایندگان سامسونگ منتقل می‌کند. البته هر چهار گوشی، همان‌طور که از شرکت‌های مطرح سازنده‌ی آن‌ها انتظار می‌رود، با دقت زیادی و تقریبا بدون نقص مونتاژ شده‌اند.

گلکسی A51 و A70 حاشیه باریک‌تر و بدنه‌ای سبک‌تر از ردمی نوت‌های 8 پرو و 9 پرو دارند 

از نظر طراحی، دو نماینده‌ی سامسونگ لبه‌های باریک‌تر و ابعاد بهینه‌تری دارند. با درنظرگرفتن سایز نمایشگر، گلکسی A51 و ردمی نوت ۸ پرو تقریبا در یک کلاس قرار می‌گیرند. هر دو گوشی نمایشگرهایی با ابعاد نزدیک به ۶٫۵ اینچ دارند، ولی گلکسی A51 به لطف طراحی مدرن‌تر و حاشیه‌های باریک‌تر اطراف نمایشگر، گوشی کوچک‌تر، سبک‌تر و طبیعتا خوش‌دست‌تری محسوب می‌شود. بین دو گوشی بزرگ‌تر هم یعنی گلکسی A70 و ردمی نوت ۹ پرو که هر دو نمایشگری تقریبا ۶٫۷ اینچی دارند، شرایط مشابه است. گلکسی A70 با اینکه نمایشگر بزرگ‌تری دارد، ولی لبه‌های باریک‌تر آن کمک کرده تا گوشی کوچک‌تر و سبک‌تری از ردمی نوت ۹ پرو باشد.

پشت گلکسی A51
پشت گلکسی A71
لبه کنار ردمی نوت ۹ پرو
پشت ردمی نوت 8 پرو

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، ضخامت بیشتر دو گوشی شیائومی در مقایسه با دو گوشی سامسونگ است. دو نماینده‌ی شیائومی تقریبا یک میلی‌متر از نماینده‌های سامسونگ ضخیم‌ترند. این موضوع تأثیری منفی روی ظاهر و ارگونومی آن‌ها دارد، ولی به شیائومی کمک می‌کند تا باتری‌های قدرتمندتری را داخل دو مدل قرار دهد. مورد بعدی اینکه همه گوشی‌ها به‌جز ردمی نوت ۸ پرو، شکاف‌های جدایی برای سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه دارند، ولی ردمی نوت ۸ پرو، سیم‌کارت دوم و کارت حافظه از شکاف مشترکی استفاده می‌کنند.

اگر بخواهیم بخش طراحی و کیفیت ساخت را به‌طور خلاصه جمع‌بندی کنیم، باید بگوییم که دو گوشی محبوب شیائومی یعنی ردمی نوت ۹ پرو و ردمی نوت ۸ پرو گوشی‌های اعلاتر و باکیفیت‌تری محسوب می‌شوند، ولی از نظر زیبایی و بهینه‌بودن طراحی، کفه ترازو به سمت گوشی‌های سامسونگ است. در بین هر چهار گوشی هم، گلکسی A51 سامسونگ با لبه‌های باریک اطراف نمایشگر، طراحی مدرن و وزن کم، خوش‌دست‌ترین گوشی در بین این چهار مدل به‌حساب می‌آید.

وضعیت طراحی

سامسونگ گلکسی A51

سامسونگ گلکسی A70

شیائومی ردمی نوت ۸ پرو

شیائومی ردمی نوت ۹ پرو

کیفیت مونتاژ

★★★★★

★★★★★

★★★★★

★★★★★

جنس بدنه

☆☆★★★

☆☆★★★

☆★★★★

☆★★★★

ابعاد

★★★★★

☆★★★★

☆☆★★★

☆☆★★★

وزن

★★★★★

☆★★★★

☆☆★★★

☆☆★★★

نرم‌افزار به رابط کاربری

هر چهار گوشی از رابط‌های کاربری به‌شدت دستکاری‌شده شرکت سازنده استفاده می‌کنند؛ به‌خصوص گوشی‌های ردمی نوت ۸ پرو و ردمی نوت ۹ پرو شیائومی که در حال حاضر از نسخه‌ی دوازدهم رابط MIUI بهره می‌برند؛ رابطی که شباهتی به اندروید خالص ندارد و کاملا شبیه iOS شده است. پیش‌تر بررسی MIUI 12 را در زومیت انجام دادیم و همان‌طور که گفتیم، برخلاف اندروید خالص که ظاهری ساده و کم‌وبیش خشک دارد، MIUI به لطف انیمیشن‌های مختلف و رنگ‌های زیبا به‌شدت چشم‌نواز است. به‌علاوه، MIUI امکان شخصی‌سازی زیادی را در هم اختیارتان قرار می‌دهد.

در سمت دیگر رابط گوشی‌های سامسونگ از نسل دوم رابط کاربری One UI بهره می‌برند که شاید از لحاظ ظاهری شباهت‌هایی به اندروید خالص داشته باشد، ولی در قلب آن دریایی از قابلیت‌های هیجان‌انگیز نهفته است؛ قابلیت‌هایی که احتمالا کشف همه آن‌ها چند روز از وقتتان را خواهد گرفت. جزئیات کامل این رابط کاربری را می‌توانید در مقاله بررسی One UI 2.0 بخوانید.

به هر صورت هر کدام از این دو رابط کاربری، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و نمی‌توانیم هیچ‌کدام را برتر از دیگری بدانیم. اگر قبلا از گوشی‌های شیائومی یا حتی هواوی استفاده کرده‌اید و به رابط کاربری iOS-مانند آن‌ها عادت دارید، MIUI 12 هم برایتان آشنا خواهد بود، ولی اگر از گوشی‌های اندرویدی دیگر استفاده کرده‌اید، احتمالا MIUI 12 چندان باب میلتان نخواهد بود و بهتر است به سراغ One UI سامسونگ بروید.

صفحات مختلف رابط کاربری MIUI 12

محیط رابط کاربری MIUI نسخه ۱۲

از نظر پشتیبانی نرم‌افزاری، ردمی نوت 8 پرو به آخر خط رسیده است

در بین چهار گوشی موردبررسی، دو مدل قدیمی‌تر یعنی گلکسی A70 و ردمی نوت ۸ پرو به‌صورت پیش‌فرض از اندروید ۹ بهره می‌برند؛ ولی آپدیت اندروید ۱۰ برای هر دو مدل منتشر شد و همین حالا می‌توانید این دو گوشی را به‌روز کنید. ولی موضوع مهم اینکه ردمی نوت ۸ پرو به‌روزرسانی اندروید ۱۱ را دریافت نخواهد کرد؛ بنابراین اگر قصد خرید این مدل را دارید، باید بدانید که از نظر پشتیبانی نرم‌افزاری به آخر خط رسیده است. در سمت دیگر، مدل گلکسی A70 سامسونگ هم اینکه کار خود را با اندروید ۹ شروع کرد، هنوز به‌پایان پشتیبانی نرم‌افزاری نرسیده و سامسونگ اعلام کرده که این گوشی در سال آینده میلادی به اندروید ۱۱ با رابط کاربری One UI 3.0 به‌روز خواهد شد.

در مورد دو گوشی ردمی نوت ۹ پرو و گلکسی A51 اوضاع خیلی بهتر است. این دو گوشی به‌صورت پیش‌فرض از اندروید ۱۰ استفاده می‌کنند و هر دوی آن‌ها قرار است در ماه‌های آینده به اندروید ۱۱ هم آپدیت شوند. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که سامسونگ یا شیائومی برای این دو مدل، آپدیت اندروید ۱۲ را هم منتشر کنند.

به‌طور خلاصه اگر به‌روز بودن و استفاده از جدیدترین و به‌روزترین نرم‌افزار برایتان در اولویت قرار دارد، بهتر است که به سراغ یکی از دو مدل گلکسی A51 سامسونگ یا ردمی نوت ۹ پرو شیائومی بروید.

وضعیت سیستم‌عامل

سامسونگ گلکسی A51

سامسونگ گلکسی A70

شیائومی ردمی نوت ۸ پرو

شیائومی ردمی نوت ۹ پرو

نسخه پیش‌فرض

اندروید ۱۰

اندروید ۹

اندروید ۹

اندروید ۱۰

جدیدترین به‌روزرسانی

اندروید ۱۰

اندروید ۱۰

اندروید ۱۰

اندروید ۱۰

امکان به‌روزرسانی به اندروید ۱۱

صفحه‌نمایش و اسپیکر

گوشی‌های سامسونگ معمولا بهترین نمایشگرها را در بین مدل‌های هم قیمت خود دارند و گلکسی A70 و گلکسی A51 هم از این قاعده مستثنا نیستند. برخلاف دو مدل ردمی نوت ۸ پرو و ردمی نوت ۹ پرو که از نمایشگرهای LCD استفاده می‌کنند، دو نماینده‌ی سامسونگ به نمایشگرهای OLED مجهز شده‌اند. همین موضوع باعث می‌شود تا کیفیت تصاویر A51 و A70 یک سر و گردن بهتر از ردمی‌های موردبررسی باشد.

حتی اگر کیفیت رنگ‌های نمایشگر را کنار بگذاریم، از نظر حداکثر روشنایی هم، گوشی‌های سامسونگ برتری مقتدرانه‌ای به ردمی نوت ۹ پرو و ردمی ۸ پرو دارند. در تست‌هایی که در زومیت انجام دادیم، نمایشگرهای گلکسی A70 و گلکسی A51 می‌توانند تقریبا ۵۰ درصد روشنایی بیشتری در مقایسه با نمایشگر دو نماینده شیائومی تولید کنند.

نمایشگرهای OLED سامسونگ، یک سروگردن از نمایشگرهای LCD شیائومی بالاتر هستند

برتری بعدی نمایشگرهای دو گوشی سامسونگ در مقایسه با نمایشگرهای گوشی‌های شیائومی به قابلیت «نمایشگر همیشه روشن» یا AOD برمی‌گردد؛ قابلیتی که به لطف پنل OLED امکان‌پذیر شده است و همان‌طور که نامش نشان می‌دهد، تعداد خیلی کمی از پیکسل‌های نمایشگر را همیشه روشن نگه می‌دارد تا حتی هنگامی که گوشی در حالت قفل قرار دارد، بتوانید همواره یک سری اطلاعات مثل ساعت و پیغام‌های جدید را ببینید.

از نظر دقت و شارپ بودن تصویر، تفاوتی بین هر چهار گوشی وجود ندارد. هر چهار مدل در هر اینچ خود تقریبا ۴۰۰ پیکسل را جای داده‌اند؛ بنابراین دقت تصاویر فوق‌العاده خوب است و هیچ‌گونه شکستگی یا انحرافی در تصاویر دیده نمی‌شود.

صفحه نمایش گلکسی A70 سامسونگ

سامسونگ برای دو میان‌رده‌ی A51 و A70 از حسگرهای تشخیص اثرانگشت نوری استفاده می‌کند که در زیر نمایشگر مخفی شده‌اند. در سمت دیگر، نوت ۸ پرو و نوت ۹ پرو شیائومی از حسگرهای سنتی بهره می‌برند که برای نوت ۸ پرو روی قاب پشتی و برای نوت ۹ پرو، روی لبه سمت راست و دکمه‌ی پاور قرار دارد. با وجود اینکه حسگرهای اثرانگشت A51 و A70 مدرن‌تر و جذاب‌تر محسوب می‌شوند، ولی از نظر سرعت تشخیص اثرانگشت و باز کردن گوشی، حسگرهای سنتی گوشی‌های شیائومی وضعیت بهتری دارند.

درنهایت به بخش اسپیکر می‌رسیم. هر چهار گوشی از یک اسپیکر مونو بهره می‌برند که روی لبه پایینی تعبیه شده است. همان‌طور که از یک تک بلندگوی کوچک انتظار می‌رود، بلندگوهای این چهار گوشی کیفیت قابل‌قبولی دارند و مادامی‌که صدا را زیاد نکنید، کیفیت صدا در سطح رضایت‌بخشی باقی می‌ماند. قطعا نباید انتظار داشته باشید که با این اسپیکرهای مونو، لذت تماشای فیلم با صدایی رسا و فراگیر را تجربه کنید.

وضعیت سیستم‌عامل

سامسونگ گلکسی A51

سامسونگ گلکسی A70

شیائومی ردمی نوت ۸ پرو

شیائومی ردمی نوت ۹ پرو

کیفیت صفحه‌نمایش

★★★★★

★★★★★

☆☆★★★

☆☆★★★

کیفیت اسپیکر

☆☆★★★

☆☆★★★

☆☆★★★

☆☆★★★

عملکرد حسگر اثرانگشت

☆★★★★

☆★★★★

★★★★★

★★★★★

عملکرد سخت‌افزاری و باتری

اگر جدول مشخصات گلکسی A51 و A70 را در کنار ردمی نوت ۸ پرو و ردمی نوت ۹ پرو قرار دهید، احتمالا گیج خواهید شد؛ چراکه این چهار گوشی به تراشه‌های مختلفی مجهز شده‌اند که هرکدام توسط شرکت خاصی ساخته شده است. گلکسی A51 از تراشه‌ی اکسینوس ۹۶۱۱ ساخت سامسونگ بهره می‌برد؛ درحالی‌که گلکسی A70 از تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۷۵ استفاده می‌کند. با اضافه شدن شیائومی ردمی نوت ۸ پرو با تراشه‌ی هلیو G90T و ردمی نوت ۹ پرو با تراشه اسنپدراگون 720G، اوضاع باز هم پیچیده‌تر می‌شود.

پیش‌تر در بررسی هر چهار گوشی در مورد جزئیات تراشه‌ها و نحوه‌ی عملکردشان در بنچمارک‌های مختلف به‌طور مفصل صحبت کرده‌ایم؛ اما اگر بخواهیم به‌طور خلاصه عملکرد چهار گوشی را مقایسه کنیم، باید بگوییم که گلکسی A51 ضعیف‌ترین عملکرد را دارد؛ البته این به‌معنی ناتوانی گلکسی A51 در اجرای اپلیکیشن‌های روزمره نیست؛ فقط ممکن است در شرایطی خاص مثل اجرای بازی‌های فوق سنگین یا پس از نصب تعداد زیادی اپلیکیشن، عملکرد گوشی کند شود.

گلکسی A70 عملکرد بهتری در مقایسه با A51 دارد. دلیل این موضوع هم استفاده از هسته‌های پردازشی جدیدتر و قدرتمندتر است؛ البته اختلاف قدرت آن با گلکسی A51 آن‌قدری نیست که بتوانید تفاوتشان را در استفاده‌های روزمره تشخیص دهید.

ردمی نوت 9 پرو با اختلاف زیادی، قدرتمندترین مدل در بین این چهار گوشی است

در ردمی نوت ۸ پرو جهشی بزرگ‌تر و عملکرد به‌مراتب سریع‌تری را در مقایسه با دو نماینده سامسونگ می‌بینیم. اختلاف ردمی نوت ۸ پرو با گوشی‌های سامسونگ به‌خصوص در پردازش‌های گرافیکی بیشتر است؛ به‌طوری‌که در برخی از بنچمارک‌ها حتی اختلاف ۵۰ درصدی را مشاهده می‌کنیم.

درنهایت ردمی نوت ۹ پرو به لطف تراشه‌ی اسنپدراگون 720G قدرتمندترین گوشی در بین چهار مدل است. برای نمونه، در بنچمارک‌های GFXBench که نزدیک‌ترین معیار برای نحوه اجرای بازی‌های سنگین روی گوشی محسوب می‌شود، ردمی نوت ۹ تقریبا ۳۰ درصد سریع‌تر از ردمی نوت ۸ پرو و تا دو برابر سریع‌تر از گلکسی A51 بود.

اجرای بازی روی گوشی ردمی نوت ۹ اس

به‌عنوان جمع‌بندی باید بگوییم که اگر با گوشی خود زیاد بازی می‌کنید یا به‌دنبال سریع‌ترین گوشی بین چهار مدل می‌گردید، ردمی نوت ۹ پرو اولین انتخاب و ردمی نوت ۸ پرو هم دومین انتخابتان خواهد بود. در نظر داشته باشید که همه‌ی گوشی‌ها در مدل‌های مختلفی با رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی متفاوت در بازار عرضه می‌شوند. با وجود اینکه مدل‌های با رم کمتر، قیمت کمتری هم دارند، ولی پیشنهاد می‌کنیم که تا جای ممکن به سراغ مدل‌هایی با رم بیشتر بروید؛ چراکه رم بیشتر به‌معنی امکان اجرای اپلیکیشن‌های بیشتری است و احتمال کمتری هم وجود دارد که گوشی شما در آینده کند بشود.

به باتری می‌پردازیم که یکی از مهم‌ترین معیارها در انتخاب گوشی محسوب می‌شود. ما در زومیت برای بررسی میزان شارژدهی باتری هر گوشی، تست‌های زیادی از آن‌ها می‌گیریم تا بتوانیم وضعیت شارژدهی گوشی را در شرایط مختلف بررسی کنیم.

گلکسی‌های سامسونگ به لطف نمایشگر OLED، می‌توانند ساعت‌ها بدون نیاز به شارژر به پخش فیلم بپردازند 

شیائومی در گوشی‌های سری ردمی نوت، همیشه باتری حجیمی را قرار می‌دهد که این موضوع با وجود اینکه باعث ضخیم شدن گوشی می‌شود، ولی تأثیر زیادی روی شارژدهی آن‌ها دارد. باید مدنظر داشته باشید که ظرفیت باتری به‌تنهایی مشخص‌کننده‌ی شارژدهی گوشی نیست. عوامل دیگری مثل نوع نمایشگر و معماری تراشه هم وجود دارند که روی شارژدهی گوشی تأثیرگذارند.

در استفاده‌های روزمره که ترکیبی از گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی و بازی کردن باشد، ردمی نوت ۹ پرو به لطف تراشه‌ی کم‌مصرف و باتری حجیم ۵۰۲۰ میلی‌آمپرساعتی، بهترین عملکرد را دارد؛ به‌طوری‌که با یک‌بار شارژ کامل می‌تواند تا دو روز شما را از شارژر بی‌نیاز کند. دو نماینده‌ی سامسونگ یعنی گلکسی A70 و A51 با باتری‌های ضعیف‌تر، ولی به لطف نمایشگر کم‌مصرف OLED، با اختلاف کمی در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. اگر کمتر در شبکه‌های اجتماعی گشت‌وگذار کنید، با این دو مدل هم می‌توانید با یک‌بار شارژ کامل بین ۱٫۵ تا ۲ روز از گوشی استفاده کنید.

درنهایت بین چهار مدل، ردمی نوت ۸ پرو کمترین شارژدهی را دارد؛ چراکه هم ظرفیت باتری آن از ردمی نوت ۹ پرو کمتر است، هم تراشه‌ی پرمصرف‌تری دارد و هم برخلاف نماینده‌های سامسونگ، از نمایشگر OLED بهره نمی‌برد؛ البته در نظر داشته باشید که شارژدهی باتری این گوشی بهتر از میانگین دیگر گوشی‌های بازار است و با یک‌بار شارژ کامل می‌توانید به‌راحتی ۲۴ ساعت را پشت سر بگذارید.

وضعیت سیستم‌عامل

سامسونگ گلکسی A51

سامسونگ گلکسی A70

شیائومی ردمی نوت ۸ پرو

شیائومی ردمی نوت ۹ پرو

عملکرد کلی

☆★★★★

☆★★★★

★★★★★

★★★★★

عملکرد گرافیکی (بازی)

☆☆★★★

☆☆★★★

☆★★★★

★★★★★

عملکرد باتری

☆★★★★

★★★★★

☆☆★★★

★★★★★

دوربین

اگر بگوییم دوربین مهم‌ترین فاکتور تصمیم‌گیری خرید گوشی برای اکثر مردم جامعه است، اغراق نکرده‌ایم. هرچقدر هم که یک گوشی نمایشگر باکیفیت و پردازنده‌ی قدرتمندی داشته باشد، کیفیت دوربین می‌تواند همه این فاکتورها را بی‌تأثیر کند.

هر چهار گوشی گلکسی A51، گلکسی A70، ردمی نوت ۸ پرو و ردمی نوت ۹ پرو، چندین دوربین در پشتشان دارند و می‌توانند در حالت‌های مختلفی عکاسی کنند. جزئیات دقیق دوربین تک‌تک این چهار گوشی و عکس‌های نمونه‌ی آن‌ها را می‌توانید در بررسی‌های آن‌ها ملاحظه کنید؛ اما درادامه می‌خواهیم کیفیت عکس‌های چهار گوشی پرفروش بازار ایران را با هم مقایسه کنیم.

هر چهار گوشی به دوربین‌های اصلی توانمندی مجهز شده‌اند، ولی دوربین‌های سوپر واید آن‌ها تعریفی ندارد 

از ردمی نوت ۸ پرو شیائومی شروع می‌کنیم؛ مدلی که تقریبا دو سال پیش معرفی شد. این گوشی چهار دوربین روی قاب پشتی خود دارد که به جز دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، سه دوربین دیگر برای سنجش عمق تصاویر، عکاسی مایکرو و عکاسی سوپرواید هم تعبیه شده‌اند.

قطعا می‌دانید که عدد مگاپیکسل صرفا دقت عکس ثبت‌شده را نشان می‌دهد و معیار صحیحی برای سنجش کیفیت عکس‌های دوربین نیست. دوربین ۶۴ مگاپیکسلی ردمی نوت ۸ پرو برخلاف عدد مگاپیکسل آن، نمی‌تواند عکس‌هایی به خوبی سه گوشی دیگر ثبت کند. سوژه‌هایی با بافت‌های پیچیده مثل شاخ و برگ درختان، بیش‌ازحد شارپ نشان داده می‌شوند و عکس‌های شب هم نویز زیادی دارند. عکاسی سلفی هم بر عهده‌ی دوربینی ۲۰ مگاپیکسلی است که در بریدگی بالای نمایشگر قرار دارد. اگر مشکل گستره‌ی دینامیکی را کنار بگذاریم، دوربین سلفی می‌تواند عکس‌های خوبی در شرایط نوری مناسب ثبت کند.

دوربین سوپر واید هم چندان تعریفی ندارد؛ موضوعی که در مورد هر چهار گوشی صادق است و هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند عکس‌های سوپر واید باکیفیتی ثبت کنند.

ردمی نوت 8 پرو / Redmi Note 8 Pro

رتبه‌ی بعدی در اختیار گلکسی A70 و دوربین ۳۲ مگاپیکسلی آن قرار دارد. عکس‌های ثبت‌شده با دوربین این گوشی رنگ‌هایی طبیعی و گستره‌ی دینامیکی خوبی دارند، ولی بافت‌ها با جزئیاتی کم و به‌اصطلاح نرم نشان داده می‌شوند. دوربین سلفی هم شرایط مشابهی دارد؛ البته قابلیت Live Focus آن برای عکاسی پرتره، می‌تواند به خوبی مرز بین سوژه و محیط اطراف را تشخیص دهد.

رتبه‌ی دوم در اختیار نماینده‌ی جمع‌وجور و خوش‌دست سامسونگ، گلکسی A51 قرار می‌گیرد. دوربین اصلی A51 در مقایسه با نسل قبلش پیشرفت زیادی دارد و حالا می‌تواند عکس‌های به‌مراتب بهتری را ثبت کند. این دوربین ۴۸ مگاپیکسلی عکس‌هایی با جزئیات بیشتری در‌مقایسه‌با دوربین گلکسی A70 می‌گیرد؛ البته همچنان نباید از گوشی میان‌رده‌ای مثل گلکسی A51 انتظار عکس‌های شگفت‌انگیزی به‌خصوص در شب داشته باشید. دوربین سلفی هم شرایط مشابهی دارد.

درنهایت، رتبه اول را به دوربین ۶۴ مگاپیکسلی ردمی نوت ۹ پرو می‌دهیم که با اختلاف کمی، عکس‌هایی بهتر از سه گوشی دیگر ثبت می‌کند. البته با توجه به اینکه نوت ۹ پرو هم در رده گوشی‌های میان‌رده قرار می‌گیرد، نباید به‌عنوان ابزاری کارامد برای ثبت لحظات خاطره‌انگیز زندگی روی آن حساب کنید. دوربین سلفی ردمی نوت ۹ پرو برتری خاصی به رقبایش نداد و عکس‌های شگفت‌انگیزی ثبت نمی‌کند.

درنهایت، اگر کیفیت دوربین برایتان فاکتور خیلی مهمی محسوب می‌شود، بهتر است که به سراغ جدیدترین گوشی‌های این مقایسه یعنی گلکسی A51 سامسونگ و ردمی نوت ۹ پرو شیائومی بروید. البته دو گوشی دیگر هم عکس‌های خوبی ثبت می‌کنند، ولی گلکسی A51 و ردمی نوت ۹ پرو انتخاب‌های بهتری محسوب می‌شوند.

وضعیت سیستم‌عامل

سامسونگ گلکسی A51

سامسونگ گلکسی A70

شیائومی ردمی نوت ۸ پرو

شیائومی ردمی نوت ۹ پرو

کیفیت دوربین اصلی

☆★★★★

☆★★★★

☆☆★★★

★★★★★

کیفیت دوربین سلفی

☆★★★★

☆★★★★

☆★★★★

☆★★★★

تنوع حالت‌های عکاسی

★★★★★

★★★★★

☆★★★★

★★★★★

جمع‌بندی

در بین همه‌ی گوشی‌های میان‌رده‌ی موجود در بازار ایران از شرکت‌های مختلف، چهار گوشی گلکسی A51، گلکسی A70، ردمی نوت ۹ پرو و ردمی نوت ۸ پرو، محبوب‌ترین مدل‌ها محسوب می‌شوند و بیشترین فروش را دارند. این گوشی‌ها با توجه به قیمتشان، امکانات و قابلیت‌های زیادی را ارائه می‌دهند که حتی آن‌ها را از میان‌رده‌های گران‌تر از خودشان هم باارزش‌تر می‌کند.

واقعیت این است که معرفی یک مدل از بین چهار گوشی یاشده به‌عنوان بهترین مدل کار غیرممکنی محسوب می‌شود. هرکدام از چهار گوشی مزایای خاص خودشان را دارند که آن‌ها را برای افراد خاصی مناسب می‌کند.

برای کاربرانی که به کیفیت نمایشگر اهمیت می‌دهند، با گوشی خود زیاد فیلم می‌بینند یا به‌دنبال بهترین طراحی با کمترین حاشیه اطراف نمایشگر می‌گردند، گوشی‌های سامسونگ گلکسی A51 و گلکسی A70 انتخاب بهتری محسوب می‌شوند. در بین این دو گوشی، گلکسی A70 به نمایشگر بزرگ‌تر و باتری بهتری مجهز شده است و گلکسی A51 هم بدنه جمع‌وجورتر، نرم‌افزار به‌روزتر و قیمت کمتری دارد.

اگر قدرت پردازشی برای بازی و کیفیت ساخت برایتان اولویت بالاتری دارد، باید به سراغ گوشی‌های شیائومی یعنی ردمی نوت ۸ پرو و ردمی نوت ۹ پرو بروید. در بین این دو گوشی، ردمی نوت ۹ پرو تقریبا از همه نظر برتر از ردمی نوت ۸ پرو است و برتری ردمی نوت ۸ پرو به قیمت کمتر محدود می‌شود.

وضعیت سیستم‌عامل

سامسونگ گلکسی A51

سامسونگ گلکسی A70

شیائومی ردمی نوت ۸ پرو

شیائومی ردمی نوت ۹ پرو

طراحی و ارگونومی

★★★★★

☆★★★★

☆☆★★★

☆☆★★★

پشتیبانی نرم‌افزاری

★★★★★

☆★★★★

☆☆★★★

★★★★★

عملکرد سخت‌افزاری

☆★★★★

☆★★★★

★★★★★

★★★★★

عملکرد باتری

☆★★★★

★★★★★

☆☆★★★

★★★★★

کیفیت نمایشگر و اسپیکر

★★★★★

★★★★★

☆☆★★★

☆☆★★★

عملکرد دوربین

☆★★★★

☆★★★★

☆☆★★★

★★★★★

قیمت

☆☆★★★

☆☆☆★★

★★★★★

☆★★★★

نظر شما در مورد گوشی‌ها چیست؟ به نظر شما کدام‌یک بیشترین ارزش خرید را دارد؟

برای مشاهده قیمت چهار گوشی و مقایسه‌ی مشخصات فنی آن‌ها می‌توانید به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات