با بهترین گوشی های سری وای هواوی در سال 2020 آشنا شوید

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
مطالعه 7 دقیقه
وقتی اسم هواوی به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، ارزش خرید بالای گوشی‌های این شرکت مخصوصا در سری اقتصادی Y است.
تبلیغات

اولین گوشی‌های شرکت هواوی، دومین تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند در جهان و پیشرو در عرضه‌ی 5G، حدودا ۱۰ سال پیش وارد ایران شد. حضور هواوی در بازار موبایل ایران با گوشی‌های اقتصادی بود. این شرکت به‌حدی در عرضه‌ی سری‌های اقتصادی موفق عمل کرد که توانست یک برند مستقل با نام آنر را به منظور تمرکز بیشتر بر این بازار به وجود بیاورد. با وجود این، شرکت چینی با برند هواوی نیز دست از بازار میان‌رده‌ها نکشید و سری موفق Y را در کنار سری‌های پرچم‌دار P و Mate ادامه داد. در این مطلب قصد داریم به بررسی و مقایسه جدیدترین محصولات سری وای هواوی بپردازیم.

گوشی‌های سری وای عرضه‌شده در سال ۲۰۲۰ موضوع این مقاله است؛ اما نمی‌توان از دو مدل موفق Y9 Prime 2019 و Y9s که در سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته‌ی میلادی معرفی شدند، به‌سادگی عبور کرد. این دو گوشی که همچنان در بازار ایران موجود هستند به دلیل برخورداری از نمایشگر تمام‌صفحه، احساسی مشابه یک پرچم‌دار به کاربر منتقل می‌کنند. البته تعجبی ندارد که نمایشگر مورد تعریف در هر دو گوشی از نوع IPS LCD است و با نمایشگرهای AMOLED مورد استفاده در گوشی‌های پرچم‌دار فاصله‌‌ی نسبتا زیادی دارد.

با وجود آن‌چه ذکر شد، دوربین سه‌گانه ۴۸ مگاپیکسلی Y9s و ظاهر زیبا و قیمت مناسب هر دو گوشی باعث شده است در واپسین روزهای سال ۲۰۲۰ نیز گزینه‌های مناسبی برای کاربر عادی گوشی‌ هوشمند باشند.

جعبه‌گشایی Y9s هواوی

تصویر اختصاصی زومیت از گوشی هواوی Y9s

سری وای هواوی در سال ۲۰۲۰

اولین گوشی سری وای هواوی در سال ۲۰۲۰، با نام Y7p بهمن‌ماه سال گذشته عرضه شد. این گوشی با وجود برخورداری از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی، کمتر از ۱۵۰ دلار قیمت دارد. هواوی در این گوشی از نمایشگر IPS LCD استفاده کرد و دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی آن را در حفره‌ی گوشه‌ی سمت چپ آن جای داد. بنابراین هواوی وای 7 پی با استانداردهای طراحی اوایل سال ۲۰۲۰ کاملا منطبق بود و از ظاهری مشابه یک گوشی گران‌قیمت بهره می‌برد. با وجود این، نبود درگاه تایپ C و عدم پشتیبانی از شارژ سریع کمبودهایی بودند که میان‌رده بودن محصول را افشا می‌کردند.

وای ۷ پی اولین گوشی سری وای هواوی بود که در سال ۲۰۲۰ به بازار راه یافت؛ اما Y6s 2019 که در ۱۰ بهمن ۹۸ رونمایی شد، اولین محصول از سری وای در سال ۲۰۲۰ بود. برخلاف Y7p که به پردازنده‌ی کرین ۷۱۰ مجهز است، هواوی وای ۶ اس ۲۰۱۹ با پردازنده‌ی مدیاتک Helio P35 روانه‌ی بازار شد تا کمتر از ۱۲۰ دلار قیمت داشته باشد. ناچ قطره‌ای بالای نمایشگر IPS گوشی مذکور شاید تنها وجه تشابه آن با گوشی‌های بالارده باشد. با وجود این، قیمت بسیار مناسب و طراحی نسبتا زیبای محصول در کنار رم ۳ گیگابایتی، Y6s را به یک ۶ اینچی قابل دفاع تبدیل کرده است.

سیستم عامل هواوی Y7p

تصویر اختصاصی زومیت از گوشی هواوی Y7p

اردیبهشت امسال را باید بهشت طرفداران سری وای هواوی نامید. شانزدهم اردبیهشت Y5p و Y6p از راه رسیدند. به فاصله‌ی یک روز Y8s رونمایی شد و دوازده روز بعد Y8p به آن‌ها ملحق شد. همان‌طور که از نام‌گذاری محصولات مذکور می‌توان حدس زد، Y5p ضعیف‌ترین و Y8p قوی‌ترین گوشی‌های معرفی‌شده در اردیبهشت سال جاری بودند.

نکته‌ی جالب توجه در خصوص وای ۵ پی این است که شرکت چینی هرچند موفق نشد جلوی این گوشی ۱۰۰ دلاری را مشابه گوشی‌های پرچم‌دار طراحی کند، پشت محصول را تا حد امکان شبیه به آیفون ۱۲ ساخته است تا کمی دل کاربران را به دست آورد.

وضع در وای ۶ پی به‌کلی متفاوت است. برخلاف وای ۵ پی که دوربین اصلی آن تنها یک حسگر دارد، وای ۶ پی به دوربین سه‌گانه مجهز شده است. ابعاد نمایشگر از ۵٫۴۵ در وای ۵ پی به ۶٫۳ اینچ ارتقا یافته تا با افزایش ابعاد گوشی و به‌جای باتری ۳۰۲۰ میلی‌آمپرساعتی، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در آنجا خوش کند. استفاده از ناچ قطره‌ای در Y6p باعث شد نسبت نمایشگر به بدنه از ۷۳٫۸ درصد در مدل پایین‌تر به ۸۱٫۳ درصد در Y6p برسد تا طراحی امروزی‌تری در این گوشی ۱۸۰ دلاری شاهد باشیم.

هواوی Y8s که یکم خرداد از راه رسید، همچنان از درگاه Type-C و شارژ سریع بی‌بهره بود؛ اما با نمایشگر ۶/۵ اینچی، پردازنده کرین 710F و رم ۴ گیگابایتی در کنار حافظه‌ی ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایتی شباهت بیشتری به یک گوشی میان‌رده پیدا کرد. اما هواوی برای متعادل نگه داشتن قیمت، یکی از حسگرهای دوربین اصلی را حذف کرد و نسخه‌ی بلوتوث را از ۵ به ۴٫۲ کاهش داد تا Y8s با مدل پایین‌تر از خودش یعنی Y6p تقریبا در یک رده قرار بگیرد. البته نباید از این موضوع غافل شد که تا به اینجای کار این تنها وای ۸ اس بود که رزولوشن صفحه‌ای بیشتر از HD داشت و تراکم پیکسلی ۳۹۶ پیکسل ارائه می‌کرد. این در حالی است که تراکم پیکسلی در وای ۶ پی با وجود داشتن نمایشگر کوچک‌تر، کمتر از ۲۸۰ بود. همچنین می‌توان به دوربین سلفی دوگانه‌ی وای ۸ اس به‌عنوان یک برتری اشاره کرد.

هواوی وای۸اس / Huawei Y8s

میان‌رده‌هایی مشابه پرچم‌دار

۲۶ خرداد روزی بود که Y8p وارد بازار شد. این گوشی را می‌توان نسخه‌ی رفع اشکال‌شده‌‌ی Y8s دانست. استفاده ار نمایشگر با همان رزولوشن اما با ابعاد ۶٫۳ اینچی باعث افزایش تراکم پیکسلی تا ۴۱۸ پیکسل در هر اینچ نمایشگر گوشی جدیدتر شد. پردازنده‌ی کرین 710F در وای ۸ پی نیز به قوت خود باقی ماند؛ اما با در بالاترین نسخه با رم ۶ گیگابایتی همراه شد. حسگر دوم دوربین سلفی حذف شد تا بریدگی بالای نمایشگر جای خود را به ناچ قطره‌ای بدهد؛ در عوض، دوربین اصلی علاوه بر حسگر واید ۴۸ و ۲ مگاپیکسلی به حسگر اولتراواید مجهز شد. سلفی ۱۶ مگاپیکسلی شد و بلوتوث به نسخه‌ی ۵ برگشت و برای اولین‌بار از USB Type-C استفاده شد. همه‌ی این پیشرفت‌ها قیمت ۲۴۰ یورویی برای Y8p رقم زدند تا این گوشی نسبت به مدل پایین‌تر خود ۱۰۰ یورو گران‌تر به فروش برسد.

Huawei Y8p / هواوی

با اینکه در وای ۸ پی از USB Type-C استفاده شد، به‌کارگیری شارژ سریع در یک گوشی ۲۰۲۰ از سری وای هواوی تا شهریور سال جاری به تعویق افتاد. ۲۲ شهریور زمانی بود که بهترین گوشی حال حاضر خانواده‌ی Y وارد بازار شد. این گوشی که Y9a نام دارد با قابلیت‌هایی نظیر پردازنده‌ی قدرتمند Helio G80، رم ۶ و ۸ گیگابایتی، دوربین چهارگانه‌ی ۶۴/۸/۲/۲ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری 4K و شارژر ۲۲٫۵ (در برخی بازارها ۴۰ وات) خود را کاملا از سایر گوشی‌های میان‌رده‌ی هواوی جدا و به گوشی‌های پرچم‌دار نزدیک کرد. نمایشگر ۶٫۶۳ اینچی تمام صفحه، دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی و بلوتوث ۵.۱ از دیگر وجوه تشابه وای 9 ای با گوشی‌های پرچم‌دار بود.

شرکت چینی پس از Y9a در تاریخ ۹ آبان جدیدترین محصول سری وای را با نام Y7a روانه‌ی بازار کرد. وای ۷ ای به کرین 710A و رم چهار گیگابایتی مجهز است و تنها فرق دوربین چهارگانه‌ی آن با Y9a در استفاده از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی به‌جای ۶۴ مگاپیکسلی است. البته دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی پاپ‌آپ جای خود را به دوربین ۸ مگاپیکسلی تعبیه‌شده در حفره‌ی بالای نمایشگر داده است. با وجود این، افزایش طرفیت باتری از ۴۲۰۰ به ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت و کاهش قیمت از ۲۰۰ به ۱۶۰ یورو را می‌توان از برتری‌های وای 7 ای نسبت به مدل بالاتر دانست.

مشخصات فنی Y5p هواوی
Huawei Y5p / هواوی وای 5 پیY5p هواوی
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 130 یورو
تاریخ معرفی5 می 2020
وضعیت عرضهعرضه شده
تاریخ عرضه6 می 2020
نوع سیستم‌عاملاندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 10
توضیحات سیستم‌عاملعرضه با رابط کاربری EMUI 10.1 فاقد سرویس‌های گوگل
ابعاد146.5 در 70.9 در 8.4 میلی‌متر
وزن144 گرم
رنگمشکی آبی سبز
ابعاد نمایشگر5.45 اینچ
نوع نمایشگرIPS LCD
رزولوشن720 در 1440 پیکسل
تراکم پیکسلی~295 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر18:9
نسبت نمایشگر به بدنه~73.8 درصد
مدل تراشهMediaTek MT6762R Helio P22
فرآیند ساخت تراشه12 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته
مشخصات هسته‌ها4 هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A53 و 4 هسته 1.5 گیگاهرتز Cortex-A53
پردازنده گرافیکیPowerVR GE8320
ترکیب حافظه داخلی و رم32 گیگابایت / 2 گیگابایت رم
رم2 گیگابایت رم
حافظه داخلی32 گیگابایت
درگاه کارت حافظه
دارد
نوع درگاه کارت حافظهmicroSDXC (جایگاه اختصاصی)
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد
دوربین اصلی - واید/استاندارد8 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردلنز واید فوکوس خودکار f/2.0
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو1080p@30fps
دوربین سلفی اصلی5 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیf/2.2
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی1080p@30fps
ظرفیت باتری3020 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده10 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
ندارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
ندارد
درگاه اتصالmicroUSB 2.0
پشتیبانی از OTG
دارد
نوع اسپیکرمونو
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
حسگرهاشتاب‌سنج حسگر مجاورت
Wi-FiWi-Fi 4 (802.11n) b/g/n
توضیحات Wi-Fiوای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.0
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / HSPA / LTE
پشتیبانی از 5G
ندارد
سیم‌کارتدو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/BDS

جمع‌بندی

با منازعاتی که بین دولت چین و آمریکا رخ داد و به تبع آن، تحریم‌هایی که از سوی گوگل گریبان‌گیر شرکت هواوی شد، شاید کمتر کسی دوام و برون‌رفت از بحران را برای شرکت چینی پیش‌بینی می‌کرد. بااین‌حال چشم بادامی‌ها توانستند با توسعه‌ی اکوسیستم اختصاصی خود کاهش وابستگی‌ها به سرویس‌های گوگل، تولید گوشی‌ هوشمند خود در رده‌های مختلف را ادامه دهند؛ کاری که دست ‌کم برای کاربر ایرانی که تحریم را با گوشت و پوست خود حس می‌کند، بسیار بزرگ و قابل احترام است. گوشی‌های سری وای هواوی به‌عنوان مدل‌های میان‌رده می‌توانند نیاز اکثر کاربران از جمله دانش‌آموزان و دانشجویان را برطرف کنند. به‌علاوه، مدل‌هایی مانند Y9a با داشتن دوربین چهاگانه‌ی ۶۴ مگاپیکسلی می‌توانند عملکردی مشابه گوشی‌های پرچم‌دار ارائه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات