روند رشد شیائومی در رقابت با هواوی آهسته‌تر شده است

شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
شیائومی سهم بازار خود را در برابر هواوی از دست داده است و مشتریان نیز تمایل ندارند تا قبل از عرضه‌ی فناوری 5G گوشی هوشمند خود را تعویض کنند.
تبلیغات

شیائومی، شرکت چینی سازنده‌ی گوشی هوشمند، برخلاف برآورد تحلیلگران کندترین رشد درآمدی خود را به‌عنوان یک شرکت سهامی عام ثبت کرده است. سهام شیائومی که از قیمت عرضه‌ی اولیه‌ی خود تقریباً به نصف رسیده است، در معاملات بعد از ظهر روز چهارشنبه ۶ درصد کاهش یافت. بازار چین که بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در سطح جهان به شمار می‌رود، در حال کوچک‌تر شدن است؛ اما مصرف‌کنندگان در حمایت از هواوی که در حال نبرد با محدودیت‌های تجاری آمریکا است، حرکت می‌کنند.

به‌گفته‌ی مؤسسه‌ی تحقیقاتی کانالیس، سهم بازار شیائومی در بازار چین در سه‌ماهه‌ی آوریل-ژوئن، ۲۰ درصد کاهش یافته درحالی‌ که سهم هواوی با رشد ۳۱ درصدی همراه بوده است. طبق تحقیقات شرکت IDC، بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در مدت مشابه، ۲/۳ درصد کاهش یافته است.

شیائومی

شیائومی که در ژوئیه‌ی سال گذشته عرضه‌ی سهام خود را آغاز کرد، روز سه‌شنبه اعلام کرد که در رشد محموله‌های گوشی هوشمند در سه‌ماهه‌ی دوم امسال با رقم ۳۲ میلیون، ناکام بوده است. دن بیکر، تحلیلگر مورنینگ‌استار می‌گوید:

مشتریان عموماً گوشی‌های هوشمند خود را به‌مدت طولانی‌تری نگه می‌دارند با این امید که سازندگان با عرضه‌ی فناوری 5G دلایل قانع‌کننده‌ای برای تغییر رویه‌ی آن‌ها فراهم کنند.

براساس داده‌های Refinitiv، درآمد سه‌ماهه دوم این شرکت با رشد ۱۵ درصدی از ۴۵،۲۴ میلیارد یوان در سال گذشته به ۵۱،۹۵ میلیارد یوان (۷/۴ میلیارد دلار) رسیده است. اما این رقم از پیش‌بینی ۵۳،۵۲ میلیارد یوانی تحلیل‌گران، کمتر است. درآمد خالص شرکت با کاهش ۸۷ درصدی به ۱/۹۶ میلیارد یوان سقوط کرد به‌طوری که ارزش نسبی سرمایه‌گذاری‌های آن در سه‌ماهه‌‎ی دوم امسال، از سود در سال گذشته به ضرر تغییر یافت.

متنوع‌سازی

سود تعدیل‌شده‌ی ۳/۶۴ میلیارد یوانی شیائومی از رقم ۲/۷۴ میلیارد یوان مورد انتظار تحلیلگران بیشتر بوده است. شیائومی که بیشتر فروش خود را از بازار گوشی‌های هوشمند به‌دست می‌آورد، مانند سایر شرکت‌های فناوری چینی به‌دنبال منابع درآمدی جدیدی است. این شرکت در حال سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی هوش مصنوعی و تجهیزات خانه‌ی هوشمند است. درآمد شرکت در کسب‌وکار «اینترنت اشیاء» و محصولات سبک زندگی به میزان ۴۴ درصد افزایش یافته و بیش از یک‌چهارم کل درآمد شیائومی را به خود اختصاص می‌دهد.

شیائومی

شیائومی در تلاش برای تکرار موفقیت بخش نیمه‌هادی هواوی (HiSilicon) در چندین شرکت سازنده‌ی نیمه‌هادی‌ها یا سایر اجزای سخت‌افزاری اصلی سرمایه‌گذاری کرده است. شیائومی در سه‌ماهه‌ی دوم امسال، Verisilicon، شرکت طراح تراشه‌ی مستقر در شانگهای را تأمین مالی کرد. همچنین در Bestechnic که تراشه‌هایی برای دستگاه‌های صوتی طراحی می‌کند، سرمایه‌گذاری کرد.

سه شرکت از مجموع شرکت‌هایی که شیائومی در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است، در فهرست بازار تازه افتتاح‌شده‌ی STAR چین قرار دارند و به سودآوری ۵۵۱،۸ میلیون یوانی آن کمک کرده‌اند.

چو شوژی، مدیر ارشد مالی شیائومی گفته است که بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها ریشه در برنامه‌ی شرکت برای ایجاد «زنجیره تأمین چینی» و بهبود توانمندی‌های تحقیق و توسعه داخلی دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات