چه چیز باعث شده تا آیفون ۵ تا این اندازه باریک شود

پنج‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۶
مطالعه 3 دقیقه
اپل شب گذشته از آیفون ۵ پرده‌بردای کرد و اعلام کرد که این تلفن با وزن ۱۱۲ گرم و ضخامت ۷.۶ میلی‌متر باریک‌ترین آیفون و سبک‌ترین تلفن هوشمند دنیا است. کارشناسان معتقدند که تراشه A6 اپل یک قدم بزرگ رو به جلو نسبت به A5 است، تراشه 4G LTE ساخت کوالکام نیز یک بهبود مهم به شمار می‌رود. اما در دل شاسی آیفون ۵ چه چیز وجود دارد که آیفون ۵ را تا به این اندازه باریک کرده است؟
تبلیغات

تراشه A6

بنا به ادعای اپل، A6 تقریباً دو برابر سریع‌تر از A5 آیفون 4S عمل می‌کند. این تراشه نه‌تنها از نظر پردازش کلی سریع‌تر از نسل قبلی خود است بلکه از نظر قدرت گرافیکی نیز تقریباً دو برابر سریع‌تر از A5 عمل می‌کند.

اما مشکل اینجا است که اپل صحبت بیشتری در مورد این تراشه نکرده است و ما دقیقاً نمی‌دانیم درون این سیستم-روی-یک-چیپ (SoC) چه چیز وجود دارد. اما وب‌سایت تخصصی سخت‌افزار، AnanadTech براساس قیمت و بازده اعلام شده توسط اپل گمانه‌زنی‌هایی کرده است. احتمالاً A6 برمبنای معماری ARM Cortex-A15 ساخته شده که جدیدترین و سریع‌ترین پردازنده ARM است. معماری این پردازنده در اکثر تلفن‌های هوشمند دنیا بکار گرفته می‌شود.

اگر این موضوع صحت داشته باشد ادعاهای اپل در مورد سرعت و بازده دو برابری نیز با عقل جور در می‌آید، چون A15 واقعا قدرتمند و سریع است. به نظر می‌رسد که تراشه A6 اپل دو هسته ARM Cortex A15 را روی پروسه ۳۲ نانومتری یکپارچه کرده است. این یک موفقیت بزرگ به شمار می‌رود چون اپل با این اقدام توانسته است پردازنده‌های ساخت Texas و سامسونگ را پشت سر بگذارد و A15 را وارد بازار کند.

هرچند در مورد گرافیک نیز هنوز هیچ چیز مشخص نیست ولی AnandTech معتقد است که A6 مجهز به ۴ هسته گرافیک PowerVR SGX543 است که هسته‌های آن نسبت به iPhone 4S دو برابر شده‌اند.

برخی از تحلیل‌گران نیز معتقدند که اپل با ایجاد بهینه‌سازی در پردازنده مرکزی (CPU) توانسته توازن در بازده و مصرف باتری را ایجاد کند.

Francis Sideco از IHS گفته: برای اینکه بازده دو برابر شود و هنوز طول عمر باتری نیز مناسب باشد، آن‌ها مجبور بوده‌اند تا هسته‌ها را بهینه کنند.

اما سرعت دو برابری در پردازش اصلی و گرافیکی تنها پیشرفت A6 نسبت به A5 نیست، سایز این SoC نسبت به نسل قبلی نیز ۲۲ درصد کمتر شده و بدین‌ترتیب، فضای کمتری را اشغال می‌کند.

تراشه LTE 4G 3G

اپل ادعاهای بسیار جذابی در مورد طول عمر باتری کرد. آن‌ها اعلام کردند که طول عمر باتری آیفون ۵ با وجود صفحه‌نمایش بزرگتر، بدنه باریکتر، پردازنده سریع‌تر و پشتیبانی از شبکه LTE با آیفون 4s فرقی نمی‌کند.

آیفون ۵ در استفاده از اینترنت با 3g حدود ۸ ساعت، در زمان استفاده از شبکه LTE حدود ۸ ساعت و در زمان استفاده از Wi-Fi حدود ۱۰ ساعت دوام می‌آورد.

AnandTech معتقد است که تراشه جدید کوالکام به تنهایی نمی‌تواند چنین طول عمر باتری را بدست آورد، به‌همین‌دلیل، باید ارتباط خوبی بین تراشه ۲۸ نانومتری MDM9615 LTE کوالکام و A6 اپل ایجاد شده باشد.

در واقع تراشه MDM9615 LTE ترکیبی از چند تراشه است و کنترل LTE, 4G, 3G و 2G را برعهده دارد، همین عامل باعث شده تا در فضا صرفه‌جوی شود.

اپل ادعا کرد که آیفون ۵ از Edget, EV-Do, HSPA, HSAP+, DC-HSDPA و LTE پشتیبانی می‌کند. Wi-Fi نیز به کانال دوبانده 2.4GHz و 5GHz 802.11 a/b/g/n ارتقاء یافته است. کانال ۲۰ مگاهرتزی Wi-Fi اپل باعث می‌شود تا به سرعت انتقال اطلاعات 150Mbps (مگابیت در ثانیه) دست یابیم.

تراشه حافظه NAND و حافظه‌های DRAM نیز ارتقاء یافته اند.

براساس ادعای اپل همه چیز در آیفون ۵ بهبود یافته و تراشه‌ها همگی کوچک‌تر شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات