باتری های لیتیومی جدید تا ۵ برابر شارژ بیشتری نگه می‌دارند

یک‌شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
مطالعه 2 دقیقه
سریع تمام شدن شارژ باتری دستگاه‌های موبایل یکی از بزرگترین دغدغه‌های کاربران گوشی‌های هوشمند و یکی از مشکلات تولید کننده‌ها برای فروش بیشتر محصولات است. زمانی که باتری گوشی ما شارژ نداشته باشد، با خاموش شدن دستگاه دیگر نمی‌توانیم هیچ استفاده‌ای از دستگاه‌مان داشته باشیم. اما ظاهرا محققان به نتایج جالبی برای حل این مشکل دست یافته‌اند.
تبلیغات

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان توانسته‌اند نوعی باتری را توسعه دهند که می‌تواند تا پنج برابر بیشتر از باتری‌های لیتیوم یون انرژی درون خود ذخیره کند. این نمونه که هنوز در مراحل آزمایشی قرار دارد لیتیوم ایر (lithium-air) نام گذاری شده چرا که هنگام خالی کردن شارژ، اکسیژن آزاد می‌کند.

در طرح فعلی که از باتری لیتیوم ایر مشاهده می‌کنیم، این باتری‌ها از لیتیوم پراکساید استفاده می‌کنند. پایانه مثبت این باتری‌ها لیتیومی، فلزی است که با اکسیژن درون هوا واکنش نشان می‌دهد و انرژی را درون ورقه‌های شیمیایی ذخیره می‌کند. لیتیوم پراکساید بهینه‌ترین روش نیست، بنابراین هنوز محققان برای راه‌حلی جایگزین در تلاش هستند.

battery 1 4dc1e

اکنون این تیم از محققان روشی را توسعه داده‌اند که به جای ذخیره انرژی درون لیتیوم پراکساید که خیلی سریع تخلیه می‌شود، می‌تواند بسیار بهینه‌تر باشد و طول عمر باتری بیشتری نیز در عمل نشان دهد. زمانی که باتری در حال شارژ شدن است، لیتیوم به یون مثبت تبدیل می‌شود و با اکسید‌ها ترکیب می‌شود. زمانی که در استفاده لیتیوم و اکسید جدا از یکدیگر هستند، انرژی مورد نیاز را آزاد می‌کنند.

لیتیوم سوپراکساید یک مزیت بسیار بزرگ دیگر نیز دارد: شبیه به باتری‌های لیتیوم یون سیستمی بسته دارد. بسته بودن سیستم هم به این معنی است که به اجزای اضافی نیاز ندارد و تنها نیاز است شبیه به دیگر باتری‌هایی که هم‌اکنون استفاده می‌کنیم، شارژ شود.

این کشف جدید در زمینه باتری‌ها خیلی راحت می‌تواند راهی برای توسعه بیشتر این نوع از باتری‌ها را باز کند. در کنار طول عمر باتری که قصد بیشتر کردن آن را داریم برای بیشتر کردن تعداد دوره‌های شارژ باتری نیز باید افزایش پیدا کند. امیدواریم به زودی این نوع باتری‌ها را که احتمالا می‌توانند با ذخیره ۵ برابری انرژی ۵ برابر باتری‌های کنونی شارژ نگه دارند، در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها ببینیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات