فیس‌ آیدی آیفون 10 تنها برای احراز هویت یک کاربر در نظر گرفته شده است

شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کریگ فدریگی ادعا می‌کند که سیستم تشخیص چهره‌ی آیفون ۱۰ فعلاً تنها توسط یک کاربر قابل استفاده است و اپل تصمیمی برای ارتقاء آن ندارد.
تبلیغات

آیفون ۱۰ (iPhone X) با قابلیت جدیدی به نام فیس آی‌دی همراه شده است که برای احراز هویت مالک گوشی کاربرد دارد؛ پرچم‌دار جدید اپل با تشخیص چهره‌ی کاربران، آنلاک می‌شود. اپل در آیفون ۱۰، سیستم قدیمی‌تر تاچ آی‌دی را حذف و قابلیت فیس آی‌دی را با آن جایگزین کرده است.

بااین‌حال به‌ نظر می‌رسد تمرکز فعلی اپل روی احراز هویتِ تنها یک کاربر با سیستم فیس آی‌دی است؛ به عبارت بهتر، چندین کاربر مختلف نمی‌توانند به یک گوشی آیفون ۱۰ دسترسی داشته باشند. ایمیل منتشرشده توسط کریگ فدریگی، نایب رئیس ارشد بخش مهندسی نرم‌افزار اپل حاکی از آن است که امکان شناسایی چندین چهره مختلف توسط فیس آی‌دی، حداقل در آینده‌ای نزدیک به آیفون X اضافه نخواهد شد. کریگ فدریگی این ایمیل را در پاسخ به درخواست یکی از طرفداران اپل مبنی بر افزودن قابلیت شناسایی چندین چهره مختلف به فیس آی‌دی، فرستاده است.

برای مقایسه، باید گفت سیستم تاچ آی‌دی به کاربران اجازه می‌دهد پنج اثر انگشت مختلف را ثبت کنند؛ به همین جهت، کاربران مختلفی می‌توانند اثر انگشت خود را روی یک گوشی‌ آیفون ذخیره کنند و به آن دسترسی داشته باشند. سیستم فیس آی‌دی با تشخیص اثر انگشت هر یک از آن‌ها، دستگاه را آنلاک خواهد کرد.

آیفون 10

با وجود اینکه امکان استفاده چندین کاربر از سیستم تاچ آی‌دی وجود دارد، کریگ فدریگی ادعا می‌کند که این قابلیت برای استفاده تنها یک کاربر در نظر گرفته شده است؛ به گفته‌ی نایب رئیس ارشد بخش مهندسی نرم‌افزار اپل، اینکه تاچ آی‌دی می‌تواند پنج اثر انگشت مختلف را ذخیره کند، بدین جهت است تا فرآیند احراز هویت کاربران با شناسایی چندین اثر انگشت ساده‌تر شود.

با اینکه فعلاً امکان شناسایی چندین چهره مختلف توسط قابلیت فیس آی‌دی وجود ندارد، کریگ فدریگی در انتهای ایمیل خود اعلام کرده است که این ویژگی ممکن است در آینده به آیفون ۱۰ اضافه شود؛ البته وی به وضوح بیان کرده است که اپل، هیچ برنامه‌ی فوری برای ارائه‌ی این قابلیت به همراه پرچم‌دار جدیدش ندارد. 

از زمان عرضه‌ی آیفون ۱۰ به بازار، گمانه‌زنی‌های متفاوتی در مورد عملکرد سیستم فیس آی‌دی وجود دارد. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهند که ممکن است سیستم تشخیص چهره‏‌ی پرچم‌دار جدید اپل، در تمایز افراد دوقلو از یک‌دیگر دچار مشکل شود. با این‏‌حال، شرکت سازنده مدعی است که احتمال خطای سیستم فیس آی‌دی یک به یک میلیون خواهد بود؛ درحالی‌که فیس آی‌دی، دقت یک به ۵۰ هزار دارد. 

حتی درصورتی‌که آیفون ۱۰ در تشخیص تمایز چهره‌ی افراد دوقلو یا خویشاوند دچار مشکل نشود، نهادهای امنیتی مانند FBI کار چندان دشواری برای نفوذ به گوشی‌های آیفون کاربران نخواهند داشت. مؤسسه‌ی تحقیقاتی ویتنامی Bkav موفق به طراحی ماسک سه‌بعدی شده است که می‌تواند سیستم فیس آی‌دی را گمراه کند و دسترسی به محتویات آیفون ۱۰ را امکان‏‌پذیر سازد. البته این موضوع، کاربران معمولی را چندان تحت‌تأثیر قرار نخواهد داد.

در حالت کلی، می‌توان گفت سیستم فیس‌آی‌دی پرچم‌دار جدید اپل ایمن است و عملکرد مناسبی دارد. با این‌حال فعلاً غیر ممکن است که بتوانید از یک گوشی آیفون ۱۰ به‌صورت چندنفره استفاده کنید؛ زیرا فیس‌ آی‌دی در حال‌حاضر، تنها می‌تواند چهره‌ی یک کاربر را تشخیص دهد. آیفون X تنها محصول اپل است که با قابلیت فیس آی‌دی ارائه می‌شود؛ آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس با وجود معرفی هم‌زمان با آیفون ۱۰، فاقد سیستم تشخیص چهره‌‌ی سه‌بعدی هستند و مانند مدل‌های قدیمی‌تر به سنسور اثر انگشت مجهز شده‌‏اند. 

شما کاربران زومیت، عملکرد سیستم تشخیص چهره‌ی فیس آی‌دی آیفون ۱۰ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا مایل هستی فیس آی‌دی بتواند چندین چهره‌ی مختلف را شناسایی کند یا آن‌را غیر ضروری می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات