فناوری فورس تاچ اپل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
مطالعه 5 دقیقه
اپل در ماه آینده سری جدیدی از آیفون‌های خود را معرفی خواهد کرد اما چون سری اس آیفون ۶ و ۶ پلاس معرفی خواهند شد، نمی‌توان انتظار تغییرات در ظاهر گوشی را داشت. به نظر می‌رسد علاوه بر تغییرات سخت‌افزاری درون گوشی شاهد اضافه شدن فناوری فورس تاچ اپل به آیفون‌های جدید باشیم. اما فورس تاچ چیست و چه کاربردی دارد؟
تبلیغات

انتظار می‌رود اپل در ماه آینده آیفون ۶ اس و ۶ اس پلاس را معرفی کند. بنابر رویه‌ی سال‌های گذشته این شرکت، نمی‌توان انتظار تغییرات محسوس در طراحی ظاهری گوشی را داشت اما به نظر می‌رسد این بار شاهد تغییری بزرگ اما غیرظاهری خواهیم بود و آن اضافه شدن فناوری فورس تاچ به آیفون‌های جدید است.

این فناوری چیست و کار با آن چه حسی را به کاربر منتقل می‌کند؟ اپل دو گجت خود مجهز به فناوری فورس تاچ را در ماه‌های گذشته معرفی کرده است و این بار می‌خواهد آن را به عنوان فناوری پیش‌روی خود در سال ۲۰۱۵ وارد آیفون‌ها نیز بکند. حال  با رجوع به این دو گجت می‌توان پیش‌بینی‌هایی در مورد آینده‌ی فورس تاچ در آیپدها و آیفون‌ها داشت.

فورس تاچ چیست؟

how to disable force touch trackpad on macbook pro 1600x1200

فورس تاچ صفحه نمایش حساس به مقدار فشار را با بازخورد لمسی ترکیب می‌کند. نوعی از این فناوری در کنترلرهای ایکس باکس وان استفاده شده اما نکته‌ای که باعث جذابیت فناوری اپل می‌شود، ساخت صفحه نمایش حساس به مقدار فشار است، چرا که غالب صفحات نمایش امروزی هیچ حساسیتی به مقدار فشار انگشت ندارند.

اپل واچ از فناوری فورس تاچ در صفحه نمایش خود بهره می‌برد، این در حالی است که مک‌بوک‌های جدید این فناوری را در ترک‌پدهای خود جاسازی کرده‌اند. این دو با وجود بهره‌گیری از فناوری یکسان، حسی بسیار متفاوت را به کاربر القا می‌کنند.

ترک‌پد مک بوک همانند ترک‌پدهای معمولی است اما کلیک‌های آن در واقع در اثر فشار لمس عملکرد متفاوتی دارند. در واقع فشار بیشتر بعد از کلیک بر روی ترک‌پد می‌تواند عملکردهای مختلفی را نتیجه دهد. در یک وبسایت می‌تواند واژه یا اصطلاحی که بر روی آن کلیک کرده‌اید را شرح دهد  یا در طی پخش ویدئو این لمس می‌تواند سرعت پخش را کاهش یا افزایش دهد. فورس تاچ می‌تواند فشارهای مختلف لمس را تشخیص دهد اما در حال حاضر استفاده‌های آن محدود هستند.

همچنین فورس تاچ در اپل واچ به فشارهای بیشتر بر روی صفحه نمایش بازخوردهای مختلفی را نشان داده و به نظر می‌رسد باعث لرزش کوچکی در بدنه‌ی ساعت می‌شود و بیشتر برای نشان دادن منوهای زیرمجموعه بکار می‌رود. زمانی که اپلیکیشن موسیقی در حال اجرا است فشار بیشتر بر روی صفحه نمایش گزینه‌هایی مانند پخش تصادفی را فعال می‌کند. یا در هنگام نشان دادن ساعت فشار بیشتر بر روی صفحه نمایش گزینه‌های مختلف برای پوسته‌ی ساعت را در اختیار شما قرار خواهد داد.

اما اپل واج قطعه جدیدی غیر از قطعه‌های معمولی به نام Taptic Engine نیز دارد. این موتور باعث می‌شود که ساعت شما علاوه بر لرزش‌های معمولی، توانایی ایجاد لرزش‌های مختلف و پیچیده را نیز داشته باشد.

فورس تاچ چه آینده‌ای پیش رو دارد؟

11966 5441 force touch 112example l

استفاده از فناوری فورس تاچ در صفحات نمایش بزرگ به چه معنا خواهد بود؟ به نظر می‌رسد ورود این فناوری به آیپد می‌تواند حس یک کلیک واقعی را به کاربر منتقل کند. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که اپل در سیستم عامل iOS 9 ویژگی‌هایی مانند اپل واچ را وارد گوشی‌ و تبلت‌های خود خواهد کرد و دکمه‌های مجازی پر کاربردتری را در اختیار کاربر قرار خواهد داد.

تجربه‌ی یک دکمه‌ی واقعی بر روی صفحه نمایش بزرگ می‌تواند بسیار جذاب باشد. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این فناوری می‌تواند حسی مانند تایپ بر روی یک صفحه کلید فیزیکی را به کاربر منتقل کند؟

فناوری فورس تاچ را بر روی آیپد تصور کنید. به نظر می‌رسد حس فشار دادن دکمه‌ها در هنگام تایپ می‌تواند باعث بهبود حس و عملکرد کاربر شود. به علاوه شاید با فشار بیشتر بتوان حروف را به حروف بزرگتر تبدیل کرد و یا ویژگی‌هایی از این دست را فعال کرد. در بسیاری از اپلیکیشن‌های دیگر نیز می‌توان کاربردهای متنوعی را برای فناوری فورس تاچ متصور بود.

همچنین آیپد پرو با صفحه نمایش ۱۳ اینچی خود می‌تواند در کنار یک قلم استایلوس حساس به فشار لمس قرار گرفته و به گجتی بی‌نظیر تبدیل شود. برای هنرمندان و طراحان هنری نیز این قلم می‌تواند بسیار کاربردی باشد و به آن‌ها اجازه‌ی خلق آثار هنری بی‌نظیری را بدهد.

البته ذکر این نکته ضروری است که قلم سرفیس پرو مایکروسافت و قلم استایلوس موجود در گلکسی نوت ۵ سامسونگ می‌توانند فشارهای مختلف روی صفحه نمایش را تشخیص دهند اما این ویژگی تنها به نوشتن بر روی صفحه نمایش محدود است و در سایر بخش‌ها کاربردی ندارد.

شاید بتوان گفت تجربه‌ی استفاده از فناوری فورس تاچ در آیپد بسیار بهتر از آیفون باشد، چرا که حس استفاده از صفحه کلید مجازی را می‌تواند به طرز چشم‌گیری بهبود ببخشد. البته در حال حاضر با توجه به استفاده‌های فورس تاچ در اپل واچ و مک بوک نمی‌توان به آینده‌ی نزدیک این فناوری برای کاربران عادی امیدوار بود اما به طور قطع می‌توان گفت که اپل برنامه‌های بزرگی برای فناوری جدید خود دارد و زمان آن‌ها را بیش از پیش مشخص خواهد کرد.

در حال حاضر این مسئولیت بر دوش اپل است تا فناوری فورس تاچ را تنها به یک ویژگی تبلیغاتی تبدیل نکرده و از آن به بهترین نحو ممکن استفاده کند. این فناوری نباید جایگزین لمس طولانی مدت در گوشی‌ها شود و یا تنها گزینه‌های بیشتر مانند پاک یا از نصب درآوردن اپلیکیشن‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد. اپل باید فورس تاچ را به بلوغ برساند و از پتانسیل‌های آن استفاده کند.

نظر شما چیست؟ آیا فناوری فورس تاچ را کاربردی می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات