بررسی تلفن جی 4 ال‌جی (LG G4)

پنج‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
مطالعه 15 دقیقه
نمایشگر و دوربین جی 4 بهبود چشمگیری داشته‌اند و آن را به یک رقیب جدی برای آیفون 6، گلکسی اس 6، وان ام 9 و اکسپریا زد 3 پلاس تبدیل کرده‌اند.
تبلیغات

ال‌جی چهارمین نسل از پرچمداران سری جی خود را روانه بازار کرده است. جی 4 با سخت‌افزار قدرتمند و طراحی خمیده با امکان سفارشی‌سازی درپوش پشتی (پلاستیکی، سرامیکی یا چرمی) زبان طراحی سری جی را پخته‌تر کرده است. نمایشگر و دوربین جی 4 بهبود چشمگیری داشته‌اند و آن را به یک رقیب جدی برای آیفون 6، گلکسی اس 6، وان ام 9 و اکسپریا زد 3 پلاس تبدیل کرده اند. در ادامه با بررسی زومیت از LG G4 همراه باشید.

سال ۲۰۱۳ ال‌جی بعد از یک تجربه‌ی نسبتا خوب با اپتیموس جی که منجر به همکاری با گوگل برای تولید نکسوس 4 شد، کره‌ای‌ها یک تلفن جذاب با طراحی انقلابی به نام جی 2 را روانه بازار کردند. در آن زمان جی 2 با دوربین فوق‌العاده که مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال بود، طراحی زیبا با حاشیه‌های بسیار کم، نمایشگر فول اچ‌دی IPS و پردازنده اسنپدراگون 800 نظر بسیاری از منتقدین دنیای فناوری را به خود جلب کرد.

جسارت این کمپانی در بردن دکمه‌های کنترل صدا و پاور به پشت بدنه بازخوردهای متنوعی داشت که غالبا مثبت بودند. این تغییر انقلابی در طراحی باعث می شد، تا نه تنها فریم دور دستگاه تر و تمیز و ساده به نظر برسد، بلکه کنترل حجم صدا در حین مکالمه نیز راحت‌تر شود. در آن زمان جی 2 به رقیبی جدی برای گلکسی اس 4 تبدیل شد و باعث شد ال‌جی به یکی از سه برند برتر تولیدکننده تلفن هوشمند تبدیل شود. همچنین گوگل نکسوس 5 را نیز بر اساس همین تلفن با همکاری ال‌جی روانه بازار کرد.

یک سال بعد، جی 3 معرفی شد؛ تلفنی که بیش از آن که یک دستگاه انقلابی باشد، نشان دهنده بلوغ طراحی تلفن‌های پرچمدار ال‌جی بود. جی 3 در واقع نسخه بهینه شده و بروز شده جی 2 بود که نمایشگر آن ۰.۳ اینچ بزرگتر شده و کیفیت ساخت و طراحی آن بهبود یافته بود.

اما امسال شاهد معرفی جی 4 بودیم. تلفنی که در زمینه طراحی باز هم دستخوش تغییراتی شده، اما زبان طراحی تلفن‌های سری جی را هنوز حفظ کرده است. در ادامه بررسی جامعی خواهیم داشت از تلفن جی 4 ال‌جی. این تلفن توسط دفتر ال‌جی در ایران در اختیار زومیت قرار گرفته است تا نقاط قوت و ضعف آن بررسی شود. همچنین بررسی ویدیویی زومیت از این تلفن هوشمند پرقدرت و زیبا را از دست ندهید:

بررسی ویدیویی

تماشا بررسی ویدیویی جی 4 ال‌جی (LG G4) در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت

 جی 4 یک گوشی ۵.۵ اینچی است بزرگ است. ال‌جی همواره به طراحی تلفن‌هایی با حاشیه باریک دور نمایشگر شهرت داشته است. جی 4 نیز از این قاعده مستثنی نیست، اما از این منظر نسبت به جی 3 یک عقب‌گرد محسوب می‌شود. حاشیه دور نمایشگر آن کمی ضخیم‌تر شده، اما هنوز هم می‌توان آن را در زمره تلفن‌های هوشمند با حاشیه باریک قلمداد کرد. بدنه این دستگاه با الهام از سری جی فلکس کمی انحنا دارد که کمک بسیار زیادی به ارگونومی آن کرده و باعث می‌شود تلفن به خوبی در دست جای بگیرد.

مشخصات فنی LG G4:

مقایسه 2 محصول
G4 ال جی نمای جلوG4 ال جیG3 ال جی نمای جلوG3 ال جی
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 300 یوروحدود 300 یورو
تاریخ معرفیآوریل 2015می 2014
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضهآوریل 2015ژوئن 2014
نوع سیستم‌عاملاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 5.1.1 (لالی‌پاپ)اندروید 4.4.2 (کیت‌کت)
توضیحات سیستم‌عاملقابل ارتقاء به اندروید 7.0قابل ارتقاء به اندروید 6.0
ابعاد148.9 در 76.1 در 9.8-6.3 میلی‌متر146.3 در 74.6 در 8.9 میلی‌متر
وزن155 گرم 149 گرم
جنس جلوشیشه - گوریلا گلس 3-
رنگخاکستری سفید طلایی مشکی قهوه‌ای قرمز سفید و طلاییمشکی سفید طلایی قرمز آبی بنفش
ابعاد نمایشگر5.5 اینچ5.5 اینچ
نوع نمایشگرIPS LCDIPS LCD
رزولوشن1440 در 2560 پیکسل1440 در 2560 پیکسل
تراکم پیکسلی~538 پیکسل در اینچ~538 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر16:916:9
نسبت نمایشگر به بدنه~72.5 درصد~75.3 درصد
مدل تراشهQualcomm MSM8992 Snapdragon 808Qualcomm MSM8974AC Snapdragon 801
فرآیند ساخت تراشه20 نانومتر28 نانومتر
تعداد هسته پردازنده6 هسته4 هسته
پردازنده گرافیکیAdreno 418Adreno 330
مشخصات هسته‌ها-2.5 گیگاهرتز Krait 400
ترکیب حافظه داخلی و رم32 گیگابایت / 3 گیگابایت رم16 گیگابایت / 2 گیگابایت رم 32 گیگابایت / 3 گیگابایت رم
رم3 گیگابایت رم2 گیگابایت رم 3 گیگابایت رم
حافظه داخلی32 گیگابایت16 گیگابایت 32 گیگابایت
درگاه کارت حافظه
دارد
دارد
نوع درگاه کارت حافظهmicroSD (جایگاه اختصاصی)جایگاه اختصاصی
حداکثر کارت حافظه پشتیبانی شده256 گیگابایت256 گیگابایت
پیکربندی دوربین پشتواید/استانداردواید/استاندارد
دوربین اصلی - واید/استاندارد16 مگاپیکسل13 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردفوکوس خودکار لیزری لرزش‌گیر اپتیکال تصویر 28 میلی‌متری f/1.829 میلی‌متری f/2.4 فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30fps 1080p@30fps4K@30fps 1080p@30fps
توضیحات فیلم‌برداریضبط صدای استریو فیلم‌برداری HDRضبط صدای استریو فیلم‌برداری HDR
دوربین سلفی اصلی8 مگاپیکسل2.1 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلی1/4 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسلf/2.0
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی1080p1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی1080p1080p@30fps
ظرفیت باتری3000 میلی‌آمپر ساعت3000 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونیلیتیوم یونی
تعویض‌پذیری باتریقابل تعویض توسط کاربرقابل تعویض توسط کاربر
درگاه اتصالmicroUSB 2.0microUSB 2.0
پشتیبانی از OTG
دارد
دارد
سایر مشخصات درگاه‌‌از نوع SlimPort 4K برای اتصال به تلویزیوناز نوع SlimPort
نوع اسپیکرمونو-
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
دارد
ویژگی‌‌های صوتیصدای 24 بیت / 192 کیلوهرتز میکروفن اختصاصی برای کاهش نویز-
حسگرهاشتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هوا حسگر طیف رنگشتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/acWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac
توضیحات Wi-FiDLNA دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)DLNA دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث4.14.0
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE پشتیبانی از aptXپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE پشتیبانی از aptX
فناوری‌ ارتباطیGSM / HSPA / LTEGSM / HSPA / LTE
پشتیبانی از 5G
ندارد
ندارد
سیم‌کارتتک سیم‌کارت (میکرو سیم)تک سیم‌کارت (میکرو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASSGPS/A-GPS/GLONASS

انحنایی که در بخش پشتی بدنه جی 4 دیده می‌شود و البته لبه‌های نرم آن، این دستگاه را به یکی از خوش‌دست‌ترین و ارگونومیک‌ترین محصولات بازار تبدیل کرده است. این در حالی است که داریم درباره یک تلفن ۵.۵ اینچی صحبت می‌کنیم. البته اگر ضخامت دستگاه کمتر بود، ارگونومی آن بهتر هم می‌شد. جی 4 در لبه‌ها ۶.۳ و در بخش میانه بدنه که ضخیم‌ترین بخش آن است، ۹.۸ میلی‌متر ضخامت دارد.

همان طور که اشاره شد، طراحی منحصر به فرد دکمه‌ها و قرار گرفتن آنها در پشت دستگاه به زعم ما به زیبایی آن کمک کرده است، هر چند که در نهایت این موضوع کاملا سلیقه‌ای است. طراحی این دکمه‌ها بسیار شبیه به آن چیزی است که در جی 3 دیده بودیم، اما به دلیل طرح زبری که روی دکمه‌های کنترل حجم صدا ایجاد شده، تشخیص آنها از دکمه پاور که کاملا صیقلی است، راحت‌تر شده است و کمتر پیش می آید که آن‌ها را با هم اشتباه بگیرید.

تلفن‌های پرچمدار امروزی غالبا باتری غیر قابل تعویض دارند و بسیاری از آنها دیگر از حافظه microSD پشتیبانی نمی‌کنند. اما در جی 4 هم بدنه پشتی و هم باتری دستگاه قابل تعویض است و حتی در بسته فروش آن یک باتری اضافه به شما هدیه داده می‌شود. پشتیبانی از کارت حافظه خارجی نیز این امکان را به کاربر می‌دهد تا بر اساس نیاز خود یک کارت حافظه تا ۱۲۸ گیگابایت خریداری کرده و حافظه کل تلفن هوشمند ال جی را افزایش دهد. هر چند که باز هم در همان بسته ویژه فروش جی 4 در ایران یک کارت حافظه ۳۲ گیگابایتی هم وجود دارد.

تلفنی که برای بررسی به دست ما رسیده بود نسخه چرمی قهوه‌ای بود. چرم به کار رفته در این محصول کیفیت بسیار خوبی دارد و در میانه گوشی دارای یک دوخت است که به نظر ما جالب است اما شاید برخی آن را نپسندند. یکی از مزایای بهره‌گیری از چرم طبیعی در بدنه تلفن‌های هوشمند این است که چرم وقتی کهنه می‌شود، هنوز هم جذاب است و شکل کلاسیکی به دستگاه می‌دهد.

گوشه‌های جی 4 نسبت به پرچمدار نسل پیشین کمی تیزتر شده اما همچنان حالت نرمی دارد که باعث می‌شود ارگونومی آن مناسب باشد. از نمای روبرو فقط یک نمایشگر با حاشیه‌هایی باریک مشاهده می‌شود. لوگوی ال‌جی روی حاشیه پایینی خودنمایی می‌کند و روی حاشیه بالایی اسپیکر مکالمه و در سمت چپ آن سنسورهای نور و نزدیکی، دوربین جلو و چراغ LED نوتیفیکیشن‌ها قرار گرفته‌اند.

 فریم دور دستگاه فلزی نیست اما طرحی فلزی دارد و البته از مقاومت بالایی هم برخوردار است. روی لبه‌های کناری هیچ دکمه و درگاهی دیده نمی‌شود، اما روی لبه پایینی، درگاه microUSB برای شارژ کردن و انتقال داده‌ها، میکروفون و جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری دیده می‌شود. در قسمت بالایی فریم نیز فرستنده اینفرارد و میکروفون حذف نویز قرار گرفته‌ است.

شکل و شمایل ترکیب لنز دوربین با دکمه‌های فلزی کنترل صدا و پاور/قفل صفحه در پایین آن و فلش LED و سنسور مادون قرمز برای فوکوس سریع در طرفین لنز، جلوه خاصی به بخش پشتی بدنه این تلفن داده است. با وجود تجمع چندین ماژول و دکمه در بخش میانی بدنه پشتی، به دلیل متمرکز بودن و یکپارچه بودن طراحی آنها، بدنه پشتی، شلوغ و در هم ریخته به نظر نمی‌رسد. اسپیکر دستگاه هم در گوشه سمت چپ پایین بدنه پشتی دیده می‌شود.

همه بخش‌های دستگاه از جنس پلاستیک باکیفیت و مقاوم هستند و تنها در نسخه چرمی بخش پشتی از جنس چرم طبیعی است. این که از طراحی جی 4 خوشتان بیاید یا نه کاملا بستگی به سلیقه شما دارد. اما خلاقیت ال‌جی در ایجاد یک زبان طراحی مشخص و منحصر به فرد برای خود و پیروی نکردن از اصول طراحی سایر کمپانی‌ها ستودنی است.

نمایشگر

یکی از نقاط ضعف جی ۳، شدت روشنایی نسبتا کم صفحه نمایش آن بود. ال‌جی در جی ۴ نیز از صفحه نمایش IPS LCD با رزولوشن QHD استفاده کرده است اما این بار این صفحه نمایش از فناوری خاصی به نام کوانتوم دات پشتیبانی می‌کند تا نمایشگر جی۴ نه تنها شدت روشنایی به مراتب بهتری نسبت به نسل قبل پیدا کند، بلکه کنتراست تصویر آن نیز عالی شود. در جی ۴ شاهد یک صفحه‌نمایش کواد اچ‌دی بسیار خوب از تمام جنبه‌ها هستیم.

این نمایشگر زاویه‌ی دید بسیار خوبی دارد، مشکی را عمیق نمایش می‌دهد  و شدت روشنای آن نیز برای استفاده در محیط‌های پر نور یا حتی زیر نور خورشید مناسب است.

ال‌جی موفق شده است تا دقت نمایش رنگ‌ها در نمایشگر جی ۴ را افزایش دهد تا جی ۴ از این بابت در سطح عالی قرار گیرد. تصاویر پخش شده در این نمایشگر طبیعی و بسیار دقیق هستند.

در کل صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی جی ۴ با حاشیه‌ی بسیار باریکش یکی از مهم‌ترین دلایلی است که کاربر را به خرید جی ۴ مشتاق می‌‌کند.

اسپیکر

جی 4 همچون جی 3 به یک اسپیکر تک کاناله مجهز شده که به هیچ عنوان نمی‌تواند در زمره نقاط قوت آن قرار گیرد. این اسپیکر حجم و صدای خروجی متوسطی دارد، اما نسبت به جی 3 صدای بیشتری تولید می‌کند. از آنجا که اسپیکر جی 4 در پشت دستگاه قرار گرفته، هنگام تماشای ویدیو صدای خروجی مطلوب نیست. از طرفی محل قرارگیری آن به گونه‌ای است که اگر دستگاه را با یک دست نگه دارید، این احتمال وجود دارد که کف دستتان جلوی منفذ بلندگو قرار گرفته و مانع از خروج کامل صدا شود.

دوربین

دوربین ۱۶ مگاپیکسلی به همراه لرزش گیر اپتیکال، عامل مهم دیگری است که شما را به سمت خرید جی ۴ جلب می‌کند. جی ۴ به یکی از بهترین دوربین‌های دنیای موبایل مجهز شده است. عکس‌های گرفته شده با این دوربین فراتر از انتظار هستند.

فوکوس لیزری باعث می‌شود تا در محیط‌های تاریک و روشن به سرعت فوکوس روی سوژه انجام شود و دریچه‌ی دیافراگم لنز نیز به لطف پشتیبانی از F1.8، بازتر از دیگر پرچمداران مطرح بازار است و باعث می‌شود تا به اندازه‌ی کافی نور به سنسور برسد تا بازده دوربین در محیط‌های کم نور افزایش یافته و بتوان با جی ۴  عکس‌های مایکرو بسیار خوبی گرفت.

جی ۴ عکس‌های بسیار شارپ و واضحی می‌گیرد و وقتی عکس‌های گرفته شده با دوربین جی ۴ را به کامپیوتر منتقل می‌کنید تازه متوجه‌ی کیفیت خیره‌کننده‌ی و جزئیات بسیار خوب آن‌ها می‌شوید.

این دوربین داینامیک رنج بسیار خوبی دارد و به لطف لرزش‌گیر اپتیکال و لنز با دریچه‌ی گشاد، عکس‌های گرفته شده با آن در محیط‌های کم نور نیز عالی به نظر می‌رسند. البته این نکته را هم باید اشاره کنیم که بعضی وقت‌ها عکس‌ها، بیش از حد پردازش می‌شوند و تصاویر بیش از حد شارپ به نظر می‌رسند.

نرم‌افزار دوربین در حالت خودکار تفاوت خاصی با باقی گوشی‌های هوشمند ندارد اما در حالت منوال، امکاناتی در سطح دوربین‌های DSLR در اختیار کاربر قرار می‌ ‌دهد تا به سادگی بتوانید کنترل کاملی روی ISO، سرعت شاتر، وایت‌بالانس و غیره داشته باشید.

بررسی تلفن جی 4 ال‌جی (LG G4)

جی ۴ از یک سنسور   1/2.6 اینچی در جی ۴ بهره برده است که بزرگ‌تر از سنسور 1/3 اینچی بکار رفته در گلکسی اس ۶ است. سنسور بزرگ‌تر به معنی جذب نور بیشتر در جی ۴ است و وقتی این سنسور در کنار لنز با F1.8 قرار می‌گیرد همه چیز برای ثبت تصاویر خوب در محیط‌های کم نور یا محیط‌های داخلی با نور مصنوعی فراهم می‌شود.

در ادامه می‌توانید عکس‌های نمونه گرفته شده با دوربین جی 4 را مشاهده کنید. تصاویر با کیفیت در ابعاد اصلی در صفحه فلیکر زومیت در دسترسند.

بررسی تلفن جی 4 ال‌جی (LG G4)
بررسی تلفن جی 4 ال‌جی (LG G4)
بررسی تلفن جی 4 ال‌جی (LG G4)
بررسی تلفن جی 4 ال‌جی (LG G4)
بررسی تلفن جی 4 ال‌جی (LG G4)
بررسی تلفن جی 4 ال‌جی (LG G4)

نرم‌افزار

 رابط کاربری جی 3 نسبت به گذشته ساده‌تر، مسطح‌تر و البته روان‌تر شده است. یکی از مشکلات جی 3 وجود لگ و تاخیر در هنگام پیمایش در منوها و بخش‌های مختلف نرم‌افزار آن بود که در جی 4 این مشکلات رفع شده‌اند، اما همچنان جلوه بصری رابط کاربری آن و به خصوص رنگ بندی و شکل آیکون‌ها چشم‌نواز نیستند. آیکون‌ اپلیکیشن‌های پیش‌فرض با لبه‌های تیز و طراحی نه چندان جذاب در کنار رنگ بندی شلوغ LG UI می‌تواند تاثیر بدی روی تجربه کاربری کاربران بگذارد.

تمام قابلیت‌های نرم‌افزاری که در بروزرسانی اندروید 5 جی 3 ارائه شده بود، در جی 4 نیز دیده می‌شود. به علاوه چند قابلیت دیگر نیز به آن اضافه شده که می‌تواند نظر کاربران را به خود جلب کند.

یکی از این موارد Smart Settings است که به کمک آن می‌توانید کاری کنید انجام برخی امور و تغییر تنظیمات بر اساس موقعیت مکانی به صورت خودکار انجام شود. مثلا می‌توانید بگویید وقتی در خانه هستید یا از آن خارج می‌شوید، وای‌فای یا بلوتوث روشن یا خاموش شوند، یا پروفایل صوتی تغییر کرده و تلفن وارد حالت بی صدا شود. همچنین می‌توانید مشخص کنید که وقتی تلفن شما از طریق ارتباط بلوتوث به یک دستگاه جانبی متصل می‌شود یا وقتی ایرفون‌های خود را به آن متصل می کنید اپلیکیشن خاصی (مثلا اپ موزیک پلیر) اجرا شود.

بررسی تلفن جی 4 ال‌جی (LG G4)

همچون گذشته در جی 4 نیز امکان تغییر ابعاد صفحه کلید مجازی وجود دارد تا بر اساس سایز انگشت‌هایتان اندازه آن را طوری تعیین کنید که تایپ کردن با آن راحت باشد. امکان نمایش دو پنجره در کنار یا روی هم نیز وجود دارد که ال‌جی نام آن را Dual Window گذاشته است.

وقتی در صفحه خانه صفحه را به سمت راست بکشید، آخرین صفحه‌ای که می‌بینید یک بخش اختصاصی ال‌جی به نام Smart Bulletin است. در بولتن ال‌جی اطلاعات مفیدی مثل رویدادهای مهم تقویم و وضعیت سلامتی بر اساس داده‌های LG Health نمایش داده می‌شود. همچنین امکان پخش موسیقی و دسترسی به ریموت کنترل نیز به صورت ویجت در این بخش گنجانده شده است. اگر اهل استفاده از اورنوت هم باشید، ویجتی اختصاصی برای آن در بولتن ال‌جی گنجانده شده تا سریع بتوانید نوت‌های خود را ذخیره کنید.

بررسی تلفن جی 4 ال‌جی (LG G4)

یکی از بخش‌های جذاب رابط کاربری ال‌جی ویجت آب و هوای آن است که در زیر آن یک جمله را همیشه شاهد هستیم. این قابلیت که از آن به عنوان Smart Notice یاد می‌شود، از طریق بخش پایینی ویجت آب و هوا در دسترس است. همواره در این بخش یک پند مناسب درباره وضعیت آب و هوا دیده می‌شود و مثلا تلفن به شما پیشنهاد می دهد امروز چتر بردارید چون هوا بارانی است؛ یا مثلا لباس‌ خنک بپوشید چون خیلی گرم است.

همچنین به هنگام تولد دوستان شما نوتیفیکیشن‌هایی در این بخش نمایش داده می‌شود. وقتی با شماره‌ای زیاد ارتباط برقرار می‌کنید به شما پیشنهاد می دهد آن را به لیست مخاطبان اضافه کنید، وقتی اپلیکیشنی بیش از حد باتری مصرف می‌کنید به شما پیشنهاد می‌دهد آن را ببندید و بسیاری اعلانیه‌های دیگر که از طریق این بخش به اطلاع کاربر می‌رسند.

در نسخه دو سیم کارته این تلفن که راهی بازار کشور ما شده، امکان اضافه کردن دکمه تغییر سیم کارت در حال استفاده نیز به دکمه‌های کنترلی اضافه شده است. همچنین می‌توانید زنگ تماس هر یک از سیم کارت‌ها را جداگانه انتخاب کنید. تغییر دیگری که رابط کاربری آن اعمال شده در منوی تنظیمات است که قالب آبی و سفید پیدا کرده است.

بررسی تلفن جی 4 ال‌جی (LG G4)

با تمام مواردی که ذکر آنها رفت، از نظر ما مهم‌ترین مزیت رابط کاربری جی 4 نسبت به جی 3 روان و سریع‌تر شدن آن است که باعث شده دیگر شاهد هیچ لگ و تاخیری در هنگام حرکت بین منوها و اجرای اپلیکیشن‌ها نبینیم.

بازده و عملکرد

در حالی که اکثر تولیدکنندگان تلفن‌های اندرویدی پرچمداران امسال خود را با پردازنده اسنپدراگون 810 به عنوان قدرتمندترین تراشه کوالکام روانه بازار کرده‌اند، ال‌جی ترجیح داده از اسنپدراگون 808 استفاده کند. پردازنده اسنپدراگون 810 برای کوالکام چندان بازخورد خوبی نداشت و گمانه‌زنی‌ها درباره تولید حرارت بیش از حد و مصرف بالای آن باعث شد تا افکار عمومی نسبت به این پردازنده چندان مثبت نباشد. شاید دلیل ان که ال‌جی به سراغ اسنپدراگون 808 رفته همین موضوع باشد. این تراشه ۶۴ بیتی قدرت پردازشی کمتری نسبت به اسنپدراگون 810 دارد، اما تا کنون هیچ یک از مشکلات مربوط به داغ شدن و مصرف بی‌رویه باتری درباره آن مطرح نشده است. از طرفی به دلیل قدرت پردازشی کمتر، توان مصرفی آن نیز بهینه‌تر است.

در عمل این پردازنده از عهده اجرای سنگین‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندروید بدون هیچ مشکلی بر می‌آید و حداقل فعلا تفاوتی بین آن و اسنپدراگون 808 حس نخواهید کرد. همه چیز روی جی 4 نرم و روان و بدون تاخیر اجرا می‌شود. این پردازنده ۶ هسته‌ای مجهز به چهارهسته با فرکانس ۱.۴۴ گیگاهرتز و دو هسته ۱.۸۲ گیگاهرتز است.

پردازنده گرافیکی مورد استفاده در تراشه این تلفن نیز آدرنو 418 است. جی 4 به ۳ گیگابایت حافظه رم مجهز شده تا مشکلی در مالتی تسکینگ برای آن وجود نداشته باشد. بر خلاف نسل قبلی، این تلفن تنها در یک نسخه ۳۲ گیگابایتی ارائه شده است. از سویی کاربر می‌تواند با استفاده از یک کارت حافظه microSD فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز خود را افزایش دهد. همچنین با خرید این تلفن و ورود به حساب گوگل ۱۰۰ گیگابایت حافظه گوگل درایو به عنوان هدیه به کاربر ارائه می‌شود که دو سال اعتبار دارد.

ما در زومیت بنچمارک‌هایی را روی تلفن‌هایی که بررسی می‌کنیم اجرا می‌کنیم تا بتوانیم مقایسه دقیق‌تری روی آنها داشته باشیم. در ادامه می توانید نتیجه این بنچمارک‌های اجرا شده روی جی 4 را مشاهده کنید:

تلفن / تبلت

AnTuTu 4

AnTutu 5

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

Browser / Metal

CF Bench v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

LG G4

33372

48138

349.306

537.155

26333

19494

3884

2180

64188

1722

768.7ms

Sony Xperia Z3+

34101

53292

280.379

490.311

28296

23506

4128

1457

57887

1705

893.6ms

Sony Xperia Z3

_

 41405

397.314

834.983

17686

16858

1886

1232

32852

1186

801.2ms

Sony Xperia M4 Aqua Dual

22902

35058

242.293

307.786

22506

 7884

2265

990

40895

892

1220.2ms

Nokia  Lumia 930

 25585

 -

 -

 -

 -

 -

1043

498ms

Sony Xperia E4

 17556

19194

 112.679

269.436

 8555

 3239

 1592

740

 18154

 355

1278.6ms

HTC One M9

29562

49674

603.118

542.337

27803

21090

3090

2352

57313

1675

661.3ms

Samsung Galaxy S6

41546

67802

607.488

788.162

35444

21204

5469

2545

58117

1732

572.3ms

Galaxy Note Edge

34543

47370

443.563

622.386

21029

19832

3315

1846

37623

1251

905.3ms

Nexus 6

-

49601

-

15602

21841

2731

1430

34965

1311

780.2ms

HTC Desire EYE

-

35323

389.922

730.159

23340

16865

2880

1537

36368

1119 /

811.7ms

Motorola Moto X

-

26909

176.804

346.338

7848

13753

2356

931

14457

806 /

1010.5ms

Galaxy Note 4

Exynos 5433

-

49112

279

611

26192

20,372

1850

1514

51247

1189 /

550.7ms

عمر باتری

جی 4 همچون جی 3 به یک باتری لیتیوم-یون با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعت مجهز شده است. این باتری قابل تعویض است و همان طور که گفتیم ال‌جی به همراه گوشی یک باتری اضافی به مشتریانش می‌دهد تا در هنگام نیاز بتوانند باتری جدید را در گوشی انداخته و بدین ترتیب عمر باتری دستگاه خود را افزایش دهند.

جی 4 از Quick Charge 3 پشتیبانی می‌کند؛ قابلیتی که باعث می‌شود، باتری این تلفن هوشمند در کمتر از ۳۰ دقیقه بیش از ۵۰ درصدش شارژ شود. در مدت زمانی که از این گوشی استفاده می‌کردیم، باتری آن عملکرد بسیار عالی داشت. در استفاده روزمره عمر باتری بسیار زیاد است و شارژ آن با سرعت بسیار کمی کاهش می‌یابد. حتی وقتی اتصال 3G یا 4G روشن است، عمر باتری مطلوب است. با وجود آن که ظرفیت باتری نسبت به نسخه قبلی تغییری نکرده، اما در عمل میزان شارژدهی آن افزایش چشمگیری داشته است.

جی 4 در حالتی که مداوما اتصال دیتای آن روشن باشد و در طول روز زیاد از آن استفاده کنید، یک روز کامل شما را همراهی خواهد کرد، اما در استفاده معمول می‌توانید تا یک روز و نیم یا حتی دو روز کامل روی عمر باتری ان حساب کنید. با وجود بهره‌گیری از نمایشگر Quad HD مصرف نمایشگر آن بسیار بهینه است و از این نظر جی 4 یکی از برترین گوشی‌های بازار تلقی می‌شود.

دلیل بهبود عمر باتری بدون افزایش ظرفیت آن می‌تواند دو دلیل داشته باشد؛ یکی استفاده از تراشه اسنپدراگون 808 به جای 810 که باعث شده توان مصرفی پردازنده کاهش یابد و دیگری بهینه‌سازی‌های اعمال شده در رابط کاربری و نرم‌افزار ال‌جی.

طبق معمول آزمایش‌های همیشگی تست باتری را روی این گوشی نیز اجرا کردیم. در آزمایش پخش ویدیو جی 4 توانست حدودا ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه دوام بیاورد. در این آزمایش یک ویدیوی اچ‌دی استاندارد، در حالی که تمام اتصالات خاموش هستند و روشنایی نمایشگر روی ۵۰ درصد تنظیم شده، آنقدر پخش می‌شود تا میزان شارژ دستگاه از ۱۰۰ به صفر برسد. نتیجه این آزمایش و دیگر آزمایش‌های زومیت را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید:

جمع‌بندی

اگر تلفنی با نمایشگر بزرگ می‌خواهید که طراحی جذابی داشته، دوربین و نمایشگر آن شما را راضی کند و عمر باتری آن مناسب باشد، حتما باید جی 4 را در بین گزینه‌های خود برای خرید قرار دهید. این تلفن از هر نظر یک پرچمدار واقعی است.

دوربین دستگاه عکس های بسیار خوب و باکیفیتی می‌گیرد که می تواند نظر خوره‌های عکاسی را به خود جلب کند. امکانات و قابلیت‌های رابط کاربری دوربین نیز بسیار گسترده و متنوعند. نمایشگر Quad HD دستگاه رنگ‌ها را طبیعی و زنده نمایش می‌دهد و زاویه دید آن عالی است. طراحی آن بسیار ارگونومیک است و با وجود ابعاد بزرگ به خوبی در دست جای می‌گیرد.

امکان سفارشی‌سازی بدنه پشتی و انتخاب از بین گزینه‌های چرم و پلاستیک و سرامیک قابلیت مناسبی است که بتوانید به مرور زمان به دستگاه خود ظاهر و رنگ و بویی جدید ببخشید. نرم‌افزار و رابط کاربری ال‌جی بهبود چشمگیری داشته و دیگر شاهد لگ و تاخیر در آن نیستیم، اما همچنان از نظر بصری خیلی چنگی به دل نمی‌زند به نظر می‌رسد ال‌جی هنوز از این نظر جای پیشرفت دارد.

در مجموع جی 4 پرچمداری قدرتمند و زیبا است که می‌تواند نظر هر کاربری را به خود جلب کند. مهم‌ترین ایرادی که می‌توان به جی ۴ وارد کرد کیفیت ساخت دستگاه در نسخه‌ی پلاستیکی است و در نهایت فراموش نکنید که با یک گوشی بزرگِ ۵.۵ اینچی روبرو هستید.

نقاط قوت

  • طراحی خلاقانه و ارگونومیک
  • پشتیبانی از دو سیم کارت
  • دوربین عالی
  • نمایشگر باکیفیت
  • عمر باتری مناسب

نقاط ضعف

  • تغییرات اندک در رابط کاربری و ظاهرا نه چندان مدرن
  • کیفیت ساخت پایین در نسخه پلاستیکی
  • مناسب نبودن محل قرارگیری اسپیکر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات